Virtuele kredietkaarten betaalmethode van de toekomst voor zakenreizigers

White paper BCD Travel: nieuwe betaalmethode vereenvoudigt fraudebestrijding en biedt antwoord op gewijzigde Europese wetgeving

Dinsdag 1 maart 2016 — Twee op de drie organisaties waren vorig jaar slachtoffer van fraude of een poging daartoe. Een op de drie organisaties kreeg te maken met fraude via zakelijke kredietkaarten. Dat blijkt uit een enquête van de Association for Financial Professionals. BCD Travel analyseert de huidige betaalmethoden in een nieuwe white paper, en stelt Virtual Payment Automation als alternatief voor. Zo speelt de zakenreisexpert ook in op de onlangs gewijzigde Europese wetgeving, die betalingen met individuele kaarten voor zakelijke uitgaven moeilijker maakt.

Traditionele betaalmethoden zoals corporate kredietkaarten brengen heel wat risico’s met zich mee. Vooral organisaties met ‘infrequent travelers’ vergoeden vaak gewoon alle reisonkosten. Dit maakt hen kwetsbaar voor fraude en te hoge onkostenvergoedingen. Automatisering van virtuele betalingen biedt een oplossing voor dit probleem.

Zo maakt Virtual Payment Automation (VPA) bij elke hotelboeking een eenmalige virtuele kredietkaart aan. Een reiziger kan op die manier de hotelkosten centraal afrekenen zonder te hoeven voorschieten. Daarnaast zorgt een centrale afhandeling voor gedetailleerde rapporten en grip op de kosten. Er wordt vooraf een limiet en vervaldatum ingesteld op de virtuele kredietkaart om misbruik te voorkomen. Ook de in- en uitcheckdatum worden met de kaart vastgelegd. Voor hotels is er geen verschil tussen een gewone en een virtuele kaart. Aanvaardt het hotel bijvoorbeeld MasterCard of Visa, dan kun je ook met een virtuele kredietkaart betalen.

“Sinds de nieuwe regelgeving de afwikkelingsvergoeding voor betalingen binnen Europa aan banden legt, zijn transacties met betaalkaarten veel transparanter geworden. Er wordt verwacht dat we daar in 2016 de impact van zullen zien: bedrijven zullen betalingen met individuele kaarten inperken. Voeg daar de trendvoorspelling aan toe dat mobiel betalen de komende jaren mainstream wordt, en je komt al snel uit bij betaalalternatieven zoals virtuele kredietkaarten. BCD Travel gaat zelfs nog een stap verder met Virtual Payment Automation, de tool die we samen met Conferma aanbieden. Onze doelstelling is om alle betalingen centraal te laten verlopen. Zo hoeft een reiziger nooit voor te schieten, komen reservering en betaling altijd overeen, worden data direct verzameld en kost het regelen van het betalingsverkeer veel minder moeite”, zegt Heinz Jennewein, Senior Vice President EMEA bij BCD Travel.

De voordelen van Virtual Payment Automation voor het bedrijfsleven:

• Minder risico op fraude. Een virtuele kredietkaart is beperkt geldig, heeft een uitgavelimiet en kan alleen gebruikt worden bij bepaalde leveranciers.
  • Betere naleving van het reisbeleid. Met virtuele kredietkaarten is het mogelijk om parameters in te stellen, zoals een uitgavelimiet of een beperking in de leverancierskeuze.
  • Inzicht in data. Elke virtuele kredietkaart heeft een unieke ID die precies bijhoudt hoeveel geld een reiziger uitgeeft en waar.

In de white paper ‘A Virtual (Payment) Reality’ analyseert BCD Travel de voor- en nadelen van virtuele kredietkaarten en geeft enkele richtlijnen voor het gebruik ervan.

Over BCD Travel
BCD Travel helpt organisaties om hun reisbudgetten op de meest effectieve manier in te zetten. Dit betekent concreet: zorgen dat reizigers veilig kunnen reizen, onderweg productief kunnen zijn en de juiste keuzes maken. Travel managers en inkopers adviseren wij hoe zij meer kunnen halen uit hun zakenreisprogramma. Wij zorgen ervoor dat het zakenreisprogramma de bedrijfsdoelen ondersteunt. Kortom, wij helpen onze klanten slimmer te reizen en meer te bereiken. Dit doen we in 110 landen met ruim 11.000 creatieve, toegewijde en ervaren mensen. Zo behouden we 96% van onze klanten, een topscore binnen deze branche, met een omzet van US$24,2 miljard in 2014. Voor meer informatie, bezoek www.bcdtravel.be.

Over BCD Group
BCD Group is een marktleider in de reisindustrie. Het private bedrijf werd in 1975 opgericht door de heer John Fentener van Vlissingen en bestaat uit BCD Travel (zakenreizen), Travix (online reizen: CheapTickets, Vliegwinkel, BudgetAir, Flugladen en Vayama), Park ’N Fly (parkeren nabij luchthavens), en joint ventures Parkmobile International (mobiele parkeerapplicaties) en AERTrade International (consolidating en fulfillment). BCD Group is actief in 110 landen met ruim 12.500 medewerkers en een totale omzet van US$25,6 miljard, inclusief US$10 miljard partneromzet. Voor meer informatie, bezoek www.bcdgroup.com.

Contact voor de media
Katleen Peeters