Verpleegkundigen tevredener over job dan de gemiddelde Belg

Onderzoek Express Medical in kader van Dag van de Verpleegkundige: ondanks positieve signalen ervaart 99% van de verpleegkundigen stress

Donderdag 11 mei 2017 — Antwerpen – Verpleegkundigen geven hun job gemiddeld een 7,5 op 10, terwijl de gemiddelde werkende Belg zijn job een score van 7,2 geeft. Verpleegkundigen vinden hun job maatschappelijk relevant, en waarderen vooral het sociaal contact en de variatie. Toch geven ze aan te lijden onder een hoge werkdruk en fysieke belasting. Dat blijkt uit een onderzoek van Express Medical.

De enquête werd in maart en april 2017 uitgevoerd door iVVOX, in opdracht van Express Medical. “Hiermee wilden we nagaan in welke mate verpleegkundigen hun beroep ervaren, en wat de perceptie van de gemiddelde Belg daarop is”, stelt Pascale Vanrillaer, CEO van Express Medical. Er namen 2.047 Belgen deel, waarvan 800 verpleegkundigen.

Verpleegkundigen zijn (vrij) tevreden

Moesten ze opnieuw kunnen beginnen, zouden zo’n 7 op de 10 verpleegkundigen dezelfde job kiezen. Meer dan 3 op 4 verpleegkundigen voelen zich gewaardeerd op de werkvloer. Het beroep van verpleegkundige krijgt ook heel wat respect van buitenaf. Volgens de gemiddelde Belg spelen verpleegkundigen, samen met dokters, de belangrijkste rol in onze samenleving. Dat tegenover bankiers en politici, die het negatiefst worden beoordeeld.

Wanneer verpleegkundigen gevraagd worden wat hen het meest motiveert, geeft maar liefst 33% aan dat mensen helpen de grootste drijfveer is. Dat verklaart ook waarom bijna 6 op de 10 verpleegkundigen hun eigen gezondheid in gevaar durven brengen om patiënten te helpen, en waarom 56% bereid is om een nieuwe taal te leren als dat het contact met de patiënt verbetert. Andere belangrijke drijfveren zijn het contact met de patiënten (27%) en de variatie op de werkvloer (13%). Opvallend: geen enkele verpleegkundige – werkelijk 0% – doet het voor het loon. Die gedrevenheid maakt dat meer dan 6 op de 10 ervan overtuigd is dat ze hun job tot aan hun pensioen zullen uitoefenen.

Toch is er werk aan de winkel

Dat de job van verpleegkundige gepaard gaat met een te hoge werkdruk, wordt door meer dan 6 op de 10 respondenten bevestigd. Maar liefst 99% van de verpleegkundigen ervaart dan ook stress op het werk. De oorzaken van die stress vinden we vooral in de tijdsdruk (28%), de drang om goed te presteren (20%) en de vele administratieve verplichtingen (14%). Daarnaast merken verpleegkundigen ook dat zowel patiënten (93%) als hun families (96%) veeleisender zijn geworden.

De job van verpleegkundige is ook fysiek belastend. Zo’n 9 op de 10 verpleegkundigen hebben last van fysieke klachten, die in meer dan de helft van de gevallen al starten voor de leeftijd van 36 jaar. Het gaat dan vooral om rugpijn (69%), oververmoeidheid (36%) en schouderpijn (35%).

Verpleegkundigen die via tijdelijke opdrachten werken, zijn gelukkiger

Ruim 8 op de 10 verpleegkundigen die met tijdelijke contracten werken, kiezen daar bewust voor. “De meeste verpleegkundigen die wij aan het werk zetten, doen dat voornamelijk voor de grote flexibiliteit”, aldus Pascale vanrillaer. “Wat heel erg opvalt in de resultaten van het onderzoek, is dat verpleegkundigen die via tijdelijke contracten werken, juist tevredener zijn over hun job en hun werkomstandigheden dan verpleegkundigen met een vast contract. Tel daarbij op dat verpleegkundigen zich sowieso beter voelen in hun job dan de gemiddelde Belg, en je weet waarom wij hier veel blije mensen zien. Dat is toch in schril contrast met het beeld dat de voorbije tijd over de sector heerst.”

Over Express Medical

Express Medical maakt deel uit van USG People, de op drie na grootste leverancier van HR-diensten in Europa, en heeft als marktleider meer dan 25 jaar ervaring als HR-partner voor de medische en zorgsector. Het bedrijf verbindt klanten en kandidaten in deze sector via korte en lange uitzendopdrachten, opdrachten met vaste aanwerving na de interim-periode en aanwervingen via selectiefees. In 2016 had Express Medical meer dan 450 klanten en 4000 uitzendkrachten.

Infografiek_tevredenheid
Infografiek_verschillen