Vader van ESP wint European Inventor Award

Gepensioneerde Bosch-medewerker Anton van Zanten geëerd voor zijn levenswerk

Donderdag 9 juni 2016

• Dr. Volkmar Denner, voorzitter van de Raad van Bestuur van Bosch: “Anton van Zanten is de beschermengel van talloze bestuurders.”
  • ESP heeft tot op heden meer dan 8.500 levens gered in Europa
  • Na de veiligheidsgordel is ESP het belangrijkste veiligheidssysteem in de auto
  • Wereldwijd is reeds 64 procent van alle voertuigen uitgerust met antislipbescherming

Stuttgart, Duitsland/Lissabon, Portugal - Anton van Zanten werd vandaag in Lissabon geëerd met de European Inventor Award 2016 voor zijn uitvinding van het Elektronische Stabiliteitsprogramma ESP. De prijs, die wordt uitgereikt door het Europees Octrooibureau (EOB), werd toegekend in de categorie "Lifetime achievement". De Nederlander ontwikkelde het antislipsysteem toen hij aan het hoofd stond van een 35-koppig onderzoeksteam binnen Bosch, een carrière die meer dan 25 jaar overspant. Het systeem werd in 1995 voor het eerst standaarduitrusting in de Mercedes-Benz S600. "Anton van Zanten is de beschermengel van talloze bestuurders," zei Dr. Volkmar Denner, voorzitter van de Raad van Bestuur van Robert Bosch GmbH, vol lof over de winnaar. "De uitvinding van ESP is de ultieme verwezenlijking van onze levenshouding, 'Technologie voor het leven'," zei Denner. Alleen al in Europa heeft ESP tot nu toe meer dan 8.500 levens gered en meer dan een kwart miljoen verkeersongevallen voorkomen. Dat maakt de antislipbescherming na de autogordel het belangrijkste veiligheidssysteem in de auto; nog belangrijker dan de airbag.

ESP is standaarduitrusting in toenemend aantal landen
Met behulp van slimme sensoren vergelijkt ESP 25 keer per seconde of het voertuig zich daadwerkelijk in de richting begeeft waarheen gestuurd wordt. Als de gemeten waarden niet overeenkomen, grijpt het antislipsysteem in door in eerste instantie het motorkoppel te verminderen. Als dat niet volstaat, remt het systeem op elk van de wielen afzonderlijk af om zo de benodigde tegenkracht te creëren om het voertuig veilig op koers te houden. Indien alle voertuigen met een antislipsysteem uitgerust zouden zijn, zou 80 procent van alle slipongevallen voorkomen kunnen worden. Sinds 1 november 2014 is ESP binnen de Europese Unie verplicht voor alle nieuw geregistreerde personenauto's en lichte bedrijfsvoertuigen met een gewicht tot 3,5 ton. Naast de EU is het antislipsysteem ook verplicht in Australië, Canada, Israël, Nieuw-Zeeland, Rusland, Zuid-Korea, Japan, Turkije en de Verenigde Staten. Wereldwijd is 64 procent van alle auto's uitgerust met ESP. Bosch heeft tot op heden al meer dan 150 miljoen ESP-systemen geproduceerd.

Een carrière met vele uitvindingen en onderscheidingen
Door het uitvinden van het elektronische stabiliteitsprogramma heeft Anton van Zanten meer gedaan dan alleen de basis gelegd voor meer verkeersveiligheid. Het systeem ligt ook aan de grondslag voor de ontwikkeling van rijhulpsystemen en geautomatiseerd rijden. De toenemende automatisering biedt de kans om het aantal ongevallen nog verder te verminderen - alleen al in Duitsland met maar liefst een derde. ESP is het grootste succes van Anton van Zanten, maar het is niet zijn enige prestatie. De 75-jarige Nederlander is de ware belichaming van een uitvinder. Tijdens zijn carrière als auto-ingenieur was hij verantwoordelijk voor ongeveer 180 patenten. Naast ESP heeft hij onder andere elektronische rollover beveiliging en een aanhangwagen stabilisatie uitgevonden. Anton van Zanten ging op pensioen in 2003. Tot op heden geeft hij aan universiteiten lezingen over voertuigsystemen en treedt hij op als consultant voor tal van automobielbedrijven. Voor zijn bijdragen aan automobielveiligheid ontving Anton van Zanten talloze onderscheidingen. De European Inventor Award, die een eerbetoon is aan zijn levenswerk, is echter van groot belang.

Elfde editie van de European Inventor Award met vijf categorieën
De European Inventor Award wordt sinds 2006 uitgereikt. Op deze manier wil het Europees Octrooibureau (EOB) onderzoekers, wetenschappers, technici en uitvinders eren, wiens uitvindingen door het EOB werden gepatenteerd en een uitzonderijke bijdrage aan de wetenschappelijke, technische en sociale vooruitgang leverden. Wat ongebruikelijk is, is dat iedereen een uitvinder kan nomineren. Van de bijna 400 genomineerden uit een totaal van 13 landen in 2016 selecteerde een onafhankelijke, internationale jury de 15 finalisten. De jury bepaalt ook de winnaars binnen de vijf categorieën, 'Industrie', 'Midden- en kleinbedrijf (MKB)', 'Onderzoek', 'Niet-Europese landen', en 'Lifetime achievement'. De winnaars van de European Inventor Award ontvangen een trofee in de vorm van een zeil, als symbool voor ontdekking en menselijk vernuft. De trofee wordt elk jaar uit andere materialen vervaardigd.

Persfoto's: 1-BBM-22303, 1-BBM-22304, 1-BM-22305, 1-BBM-22306

Video:

Contactpersoon voor persinformatie: Peter De Troch, +32 2 525 53 46

---

Mobility Solutions is de grootste businesssector binnen de Bosch Groep. In 2015 boekte de businesssector een omzet van 41,7 miljard euro of 59 procent van de totale omzet van de Groep. Dit maakt de Bosch Groep tot een van de grootste leveranciers uit de automobielsector. Mobility Solutions is vooral actief in volgende gebieden: injectietechnologie voor verbrandingsmotoren, alternatieve aandrijfconcepten, efficiënte en genetwerkte randapparatuur voor aandrijfsystemen, actieve en passieve rijveiligheidssystemen, assistentie- en comfortfuncties, technologie voor gebruiksvriendelijk infotainment alsook car2car- en car2X-communicatie, en concepten, technologie en service voor de automotive aftermarket. Bosch is ook verantwoordelijk voor een groot aantal innovaties in de automobielsector, zoals het elektronisch motorbeheer, het elektronisch stabiliteitsprogramma ESP® en de common-raildieseltechnologie.

De Bosch Groep is een wereldwijd toonaangevend technologiebedrijf en dienstverlener. Er werken wereldwijd ongeveer 375.000 medewerkers (situatie op 31 december 2015). Het bedrijf realiseerde in het boekjaar 2015 een omzet van meer dan 70,6 miljard euro. De activiteiten zijn onderverdeeld in vier bedrijfssectoren: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods en Energy and Building Technology. De Bosch Groep bestaat onder meer uit de Robert Bosch GmbH met ongeveer 440 dochter- en regionale maatschappijen in ongeveer 60 landen. Het Bosch wereldwijde productie- en verkoopnetwerk, inclusief verkoop- en service partners, is vertegenwoordigd in ongeveer 150 landen. De basis voor de toekomstige groei van het bedrijf is de innovatieve kracht. Bosch stelt 55.800 medewerkers te werk in onderzoek en ontwikkeling op ongeveer 118 locaties over de hele wereld. De Bosch Groep bevordert met al zijn producten en diensten de levenskwaliteit van mensen door middel van innovatieve, nuttige en fascinerende oplossingen. Op die manier biedt het bedrijf wereldwijd “Technologie voor het leven”.

Meer informatie vindt u op www.bosch.com, www.bosch.nl, www.bosch-press.com, en http://twitter.com/BoschPresse.