Update Advito: prijzen vliegtickets zakken

Meer vraag naar travel apps en traceren van reizigers

Dinsdag 28 juni 2016 — Advito, expert op het gebied van zakenreizen, heeft een nieuwe kwartaalupdate van de Industry Forecast uitgebracht. Daaruit blijkt dat de prijzen voor vliegtickets de komende maanden licht zullen dalen. De lage olieprijs en het overschot zijn daarvan de oorzaak. De prijzen voor hotelovernachtingen zullen juist licht stijgen. Advito wijst daarnaast op trends als on-demand tracking van reizigers tijdens crisissituaties, de toenemende populariteit van travel apps en de verschuiving naar doorlopende inkoopactiviteiten, in plaats van jaarlijkse cycli.

Vliegtickets: prijzen blijven laag
Er komt voorlopig nog geen einde aan de aanhoudend lage olieprijzen, waardoor vliegtickets verder blijven dalen. Reizigers die ruim van tevoren hun ticket boeken, kunnen zo van een voordeliger tarief genieten. Maar ook last-minute beslissers komen in sommige regio’s voordelig uit: door de capaciteitsverhoging in bijvoorbeeld Noord-Amerika en de vraag die achter blijft, verlagen luchtvaartmaatschappijen hun prijzen vaak vlak voor de vertrekdatum.

Overnachtingen: hoteltarieven stijgen
De prijsverwachting voor de hoteltarieven wordt naar boven bijgesteld voor enkele regio’s. De prijzen stijgen in Europa met 2-4%, in Latijns-Amerika met 5-7% en in Afrika met 4-6%.

Technologische trends: on-demand tracking en travel apps
Advito kreeg de laatste maanden veel vragen over mogelijkheden om reizigers te traceren. Daar waar bedrijven vroeger vooral bezorgd waren om reizigers die naar risicogebieden gingen, zijn ze nu op zoek naar breder inzetbare oplossingen. On-demand tracking biedt daarop een antwoord: bedrijven kunnen reizigers volgen zodra er zich een crisissituatie voordoet, of enkel wanneer reizigers zich in een specifieke zone bevinden.

Daarnaast wijst Advito op de toenemende trend van leveranciers die apps ontwikkelen om direct te kunnen communiceren met reizigers. Een van de voordelen van applicaties zoals TripSource van BCD Travel, is de toepassing voor direct messaging en communicatie in crisissituaties. De app creëert een consumer-style gebruikerservaring en biedt reizigers meer opties. Dat zorgt voor meer betrokkenheid en betere naleving van het reisbeleid.

Reizen inkopen: van jaarlijks naar continu
“De prijzen in de reissector veranderen voortdurend. We raden bedrijven dan ook aan om constant op te letten: wat zijn de piek-en dalmomenten in hun zakelijke reizen, hoe zien de prijzen eruit bij andere leveranciers, enz. We zien daardoor wel een verandering in de inkoopcyclus: van een keer per jaar, naar meerdere keren per jaar”, zegt Jeroen Hurkmans, Vice President EMEA/APAC bij Advito.

De update van de forecast is hier beschikbaar.

Over Advito
Advito levert consultancy diensten op het gebied van zakenreizen die klanten vooruit helpen in deze complexe markt. Advito’s focus op consultancy biedt aantoonbare toegevoegde waarde, objectief advies en een maatwerkbenadering voor iedere klant en elke situatie. Dit in samenhang met marktexpertise en toegang tot data ten behoeve van kwantificeerbare besluitvorming. Advito is een onafhankelijke unit van BCD Travel, de op twee na grootste reisorganisatie ter wereld en onderdeel van BCD Group. Voor meer informatie, bezoek www.advito.com.

Over BCD Travel
BCD Travel helpt organisaties om hun reisbudgetten op de meest effectieve manier in te zetten. Dit betekent concreet: zorgen dat reizigers veilig kunnen reizen, onderweg productief kunnen zijn en de juiste keuzes maken. Travel managers en inkopers adviseren wij hoe zij meer kunnen halen uit hun zakenreisprogramma. Wij zorgen ervoor dat het zakenreisprogramma de bedrijfsdoelen ondersteunt. Kortom, wij helpen onze klanten slimmer te reizen en meer te bereiken. Dit doen we in meer dan 100 landen met ruim 12.000 creatieve, toegewijde en ervaren mensen. Zo behouden we 97% van onze klanten, een topscore binnen deze branche, met een omzet van US$23,8 miljard in 2015. Voor meer informatie, bezoek www.bcdtravel.be.

Over BCD Group
BCD Group is een marktleider in de reisindustrie. Het private bedrijf werd in 1975 opgericht door de heer John Fentener van Vlissingen en bestaat uit BCD Travel (zakenreizen), Travix (online reizen: CheapTickets, Vliegwinkel, BudgetAir, Flugladen en Vayama), Park ’N Fly (parkeren nabij luchthavens) en joint ventures Parkmobile International (mobiele parkeerapplicaties) en AERTrade International (consolidating en fulfillment). BCD Group is actief in meer dan 110 landen met ruim 12.500 medewerkers en een totale omzet van US$25,4 miljard, inclusief US$10,0 miljard partneromzet. Voor meer informatie, bezoek www.bcdgroup.com.

Contact voor de media
Katleen Peeters