Update Advito: nieuwe trends in zakenreizen

Meer vraag naar virtuele samenwerkingsmogelijkheden, alternatieve betaalmethodes en on-demand services

Dinsdag 5 april 2016 — Advito, expert op het gebied van zakenreizen, heeft een nieuwe kwartaalupdate van de Industry Forecast uitgebracht. Daaruit blijkt, in vergelijking met de vorige kwartaalupdate, dat de prijzen voor vliegtickets en hotelovernachtingen in 2016 onveranderd blijven of zelfs zullen dalen. Of de recente aanslagen in Brussel een impact hebben op de lokale tarieven in België, is nog niet duidelijk. Advito meldt daarnaast ook enkele nieuwe trends: de interesse van travelbuyers in virtuele samenwerking, alternatieve betaalmethodes, en on-demand services neemt aanzienlijk toe.

Vliegtickets: lage prijzen houden aan
Er komt voorlopig nog geen einde aan de aanhoudend lage olieprijzen. Ook vraag en aanbod in de luchtvaart stagneren. Op enkele uizonderingen in bijvoorbeeld Latijns-Amerika na, zullen de luchtvaarttarieven daardoor gelijk blijven of zelfs dalen.

Overnachtingen: Europa wordt goedkoper, Latijns-Amerika duurder
De prijsverwachting voor de hoteltarieven wordt bijgesteld voor twee regio’s. Zo is de voorspelde prijsstijging van de Europese hoteltarieven naar beneden bijgesteld van 2-4% naar 1-3%, terwijl de hoteltarieven in Latijns-Amerika naar boven worden bijgesteld van 2-4% naar 3-5%. De stijging in Latijns-Amerika is een reactie op de toenemende tarieven in Argentinië en Chili.

Technologische ontwikkelingen creëren nieuwe trends
“Bedrijven zijn steeds meer bezig met kostenreductie, veiligheid, milieu, en de balans tussen werk en privé,” zegt Inge Stok, Director EMEA bij Advito. “Travel managers moeten de noodzaak van elke zakenreis dus goed afwegen. Virtuele samenwerking kan dan een goed alternatief zijn. De technologie is tegenwoordig veel beter en goedkoper dan voorheen.”

Ook op gebied van betalingen zijn er veel technologische ontwikkelingen. Virtuele betaaloplossingen zoals Virtual Credit Cards en Virtual Payment Automation zullen de nieuwe standaard worden voor zakenreizen. Betalingen worden daarmee veiliger, eenvoudiger en makkelijker te analyseren.

“Ten slotte helpen on-demand travel services om op uitgaven te besparen,” voegt Stok toe. “Door de evolutie van smartphone apps beschikken reizigers over aanvullende diensten die vaak goedkoper zijn dan via traditionele aanbieders. Denk bijvoorbeeld aan de taxidiensten van Uber vergeleken met het bestellen van een taxi via het hotel waar je verblijft.”

De update van de forecast is hier beschikbaar.

Over Advito
Advito levert vooruitstrevende consultancydiensten voor de reisindustrie en helpt reisinkopers het uitgavenbeheer van hun travel & meetings te moderniseren. Onder leiding van een speciaal team van multidisciplinaire deskundigen en opinieleiders, werkt Advito samen met klanten en leveranciers om meer rendement uit hun zakelijke reisprogramma’s te halen. Daarbij kijken ze verder dan de traditionele luchtvaart- en hotelinkoop en strategic meetings management. Advito levert consultancydiensten op gebied van zakenreisinkoop, outsourcing, uitgavenbeheer en meetings management. Daarnaast levert Advito diensten voor RFP-ontwikkeling en -beheer, benchmarking en leveranciersbeheer. Advito helpt de reisuitgaven van klanten te verminderen en haalt meer uit hun reisprogramma in een door consumenten gestuurde wereld die rijk is aan data. Advito heeft zijn hoofdkantoor in Chicago en is actief in de belangrijkste zakelijke markten wereldwijd. Kijk voor meer informatie op www.advito.com.

Over BCD Travel
BCD Travel helpt organisaties om hun reisbudgetten op de meest effectieve manier in te zetten. Dit betekent concreet: zorgen dat reizigers veilig kunnen reizen, onderweg productief kunnen zijn en de juiste keuzes maken. Travel managers en inkopers adviseren wij hoe zij meer kunnen halen uit hun zakenreisprogramma. Kortom, wij helpen onze klanten slimmer te reizen en meer te bereiken. Dit doen we in 110 landen met ruim 12.000 creatieve, toegewijde en ervaren mensen. Zo behouden we 97% van onze klanten, een topscore binnen deze branche, met een omzet van US$23,8 miljard in 2015. Bezoek www.bcdtravel.be voor meer informatie.

Over BCD Group
BCD Group is een marktleider in de reisindustrie. Het private bedrijf werd in 1975 opgericht door de heer John Fentener van Vlissingen en bestaat uit BCD Travel (zakenreizen), Travix (online reizen: CheapTickets, Vliegwinkel, BudgetAir, Flugladen en Vayama), Park ’N Fly (parkeren nabij luchthavens), en joint ventures Parkmobile International (mobiele parkeerapplicaties) en AERTrade (consolidating en fulfillment). BCD Group is actief in 110 landen met ruim 12.500 medewerkers en een totale omzet van US$25,6 miljard, inclusief US$10 miljard partneromzet. Voor meer informatie, bezoek www.bcdgroup.com.

Contact voor de media
Inge Stok