"Toeslag voor betaling met kredietkaart bij Lufthansa Group onaanvaardbaar"

BATM trekt van leer tegen extra kosten die Lufthansa Group zakenreizigers en bedrijven oplegt

Maandag 14 mei 2018 — Nadat Europa de caps van de interchange fees aanpaste naar 0,3 procent voor verrichtingen met individuele kredietkaart, pasten heel wat luchtvaartmaatschappijen hun toeslagen voor betaling van vliegtickets met kredietkaart aan. Lufthansa Group volgde ook, maar enkel voor consumenten. Zakenreizigers betalen nog steeds een toeslag van 1,65% per ticket, ongeacht de frequentie of het aantal tickets. Op die manier haalt de groep miljoenen binnen bij Belgische bedrijven. “Onaanvaardbaar”, vindt BATM-voorzitter Pascal Struyve.

Op de invoering van extra kosten verbonden aan betalingen met kredietkaarten bij luchtvaartmaatschappijen kwam sinds het begin veel kritiek. Jarenlang hebben heel wat low-cost carriers op die manier misleidende reclame kunnen voeren. De reiziger leek bijna gratis het vliegtuig te kunnen nemen, tot de toeslag voor de betaling per kredietkaart zichtbaar werd. Meerprijzen van 25 euro per ticket waren geen uitzondering. Europa legde die praktijk aan banden met de invoering van de nieuwe interchange fees: in plaats van twee procent per ticket te kunnen aanrekenen, werd 0,3 procent als “cap” voor transacties met kredietkaart de norm.

Luchtvaartmaatschappijen pasten - in de meeste gevallen - hun credit card fees aan. Die aanpassing gebeurde bij de airlines die bij de Lufthansa Group horen enkel voor de vrijetijdsreiziger. Zakenreizigers, en bijgevolg de bedrijven waarvoor ze werken, zien de extra kost nog steeds op hun factuur verschijnen. De interchange fees beschermen namelijk enkel de consument, en niet de bedrijven.

Lufthansa Group zet travel managers met de rug tegen de muur

“Het is onaanvaardbaar dat Lufthansa Group de kosten voor betalingen met kredietkaart blijft aanrekenen aan corporate klanten”, zegt Pascal Struyve, Voorzitter van BATM, de Belgian Association of Corporate Travel Management. “Terwijl andere groepen en maatschappijen de kosten voor alle reizigers laten vallen, benadeelt Lufthansa Group net die reizigers die het aan zich zou moeten binden. Het is toch complete waanzin dat de vrijetijdsreiziger die een keer per jaar met Brussels Airlines naar Tenerife vliegt geen extra kosten betaalt, en de zakenreiziger die elke twee weken naar Frankfurt gaat 26 keer 1,65% van zijn ticketprijs extra moet ophoesten?”.

De extra kost voor betalingen met kredietkaart zijn bovendien niet bespreekbaar bij onderhandelingen tussen travel managers of bedrijven en de luchtvaartmaatschappijen. “Lufthansa Group profiteert bovendien van haar sterke positie in Brussel. Een groot aantal van de vluchten die vanop Brussels Airport vertrekken horen bij de Lufthansa Group. Je kan hen als bedrijf niet omzeilen. De travel managers staan met hun rug tegen de muur.”

Traditionele distributiemodel staat onder druk

Zakenreizigers vertegenwoordigen voor heel wat airlines een belangrijk stuk van de omzet. De voorbije tijd staat het traditionele distributiemodel van de luchtvaartmaatschappijen echter onder druk, en wordt er druk gezocht naar manieren om de distributie goedkoper te maken en bepaalde kosten te recupereren via de (zaken-)reizigers. Spelers zoals de Lufthansa Group bieden bijvoorbeeld bepaalde tickets en prijzen enkel aan via hun directe boekingskanalen. Op die manier proberen ze klanten rechtstreeks aan hen te binden, wat meer data en meer personaliseringsmogelijkheden oplevert.

Pascal Struyve