Steeds meer nieuwe auto's hebben één of meerdere rijhulpsystemen

Bijna een derde van de nieuwe auto's is uitgerust met noodremsysteem

Vrijdag 4 november 2016

• 29,7 procent van nieuwe auto's in België heeft noodremsysteem
  • Parkeerhulp meest voorkomende rijhulpsysteem in België
  • Rijhulpsystemen verhogen veiligheid

Anderlecht – Steeds meer nieuwe auto's in België zijn met één of meerdere rijhulpsystemen uitgerust. Iets meer dan de helft van alle nieuwe auto's (51,7 procent) is uitgerust met een parkeerhulpsysteem en steeds meer auto's beschikken ook over een noodremsysteem. Dat blijkt uit onderzoek van Bosch, op basis van cijfers van Polk New Vehicle Registration Data en de registratiegegevens van nieuwe auto's in Europa in 2015.

Rijhulpsystemen verhogen de veiligheid en het rijcomfort. In een steeds drukker wordend verkeer worden bestuurders steeds vaker afgeleid. "Ongeveer 90 procent van alle ongevallen met gewonden zijn toe te schrijven aan menselijke fouten. Bestuurders merken vaak het gevaar niet op of schatten situaties verkeerd in. Rijhulpsystemen helpen bestuurders de juiste beslissing te nemen en ongevallen te voorkomen. Het is daarom een goede zaak dat steeds meer auto's met één of meerder rijhulpsystemen zijn uitgerust. Veel van deze systemen zijn bovendien een eerste stap richting geautomatiseerd rijden," zegt Alexander Vancolen, Marketing en eMobility Team Leader bij Robert Bosch N.V..

Noodremsystemen winnen terrein
Noodremsystemen zijn op steeds meer auto's aanwezig. In 2015 was 29,7 procent van de nieuwe auto's met een noodremsysteem uitgerust, tegenover 25,0 procent in 2014. AEB Interurban (Advanced Emergency Braking) dat bij snelheden boven de 50 kilometer per uur kop-staartaanrijdingen helpt te voorkomen, komt het vaakst voor in België (27,1 procent). Het noodremsysteem voor voetgangers, dat ingrijpt als een voetganger plots voor de auto opduikt en de bestuurder niet tijdig reageert, is op 8,0 procent van de nieuwe auto's aanwezig.

"Aangezien bestuurders vaak slechts een halve seconde voor een mogelijke aanrijding reageren, kunnen noodremsystemen in 58 procent van de gevallen een aanrijding helpen voorkomen," aldus Alexander Vancolen.

Adaptive Cruise Control en rijstrookassistentie steeds populairder
Meer dan de helft van de nieuwe auto's heeft cruise control (55,1 procent). Steeds meer nieuwe auto's hebben Adaptive Cruise Control (ACC), dat automatisch de ingestelde snelheid en afstand tot de voorligger aanhoudt. Gecombineerd met een waarschuwingssysteem voor kop-staartaanrijdingen kan ACC het aantal zware remmanoeuvres op de snelweg met 67 procent verminderen. En het vermindert ook het bumperkleven met 73 procent. In 2015 had 12,5 procent van de nieuwe auto's ACC, tegenover 7,0 procent in 2014.

Ook rijstrookassistentie wordt steeds populairder. In 2015 had 15,2 procent van de nieuwe auto's rijstrookassistentie. Lane Departure Warning geeft de bestuurder een waarschuwing als deze verstrooid of afgeleid is en ongewild de rijstrook verlaat. Lane Keeping Support gaat nog een stap verder en stuurt ook zacht tegen om zo de auto veilig op de rijstrook te houden.

Daarnaast is 18,3 procent van de auto's uitgerust met een vermoeidheidsdetectiesysteem. Er bestaan verschillende systemen en manieren om de bestuurder te waarschuwen. Het door Bosch ontwikkelde systeem analyseert voortdurend het rijgedrag op typische tekenen van slaperigheid. Het systeem registreert onmiddellijk kleine, abrupte stuurmanoeuvres en houdt daarbij rekening met extra parameters zoals de lengte van de rit en het tijdstip van de dag. Zodra het systeem signalen van slaperigheid herkent, waarschuwt het de bestuurder tijdig om een pauze in te lassen.

Adaptive Cruise Control

Noodremsysteem

Lane Departure Warning

Lane Keeping Support

Mobility Solutions is de grootste businesssector binnen de Bosch Groep. Volgens voorlopige cijfers bedroeg de omzet in 2015 41,7  miljard euro of 60  procent van de totale omzet van de Groep. Dit maakt de Bosch Groep tot een van de grootste leveranciers uit de automobielsector. Mobility Solutions combineert de expertise van de Groep in drie mobiliteitsdomeinen - automatisering, elektrificatie en connectiviteit - en biedt de klanten geïntegreerde mobiliteitsoplossingen.De belangrikste activiteiten zijn injectietechnologie voor verbrandingsmotoren, diverse oplossingen voor de elekrtificatie van de aandrijflijn, veiligheidssystemen, rijhulpsystemen en geautomatiseerde functies, technologie voor gebruiksvriendelijk infotainment alsook car2car- en car2X-communicatie, en concepten, technologie en service voor de automotive aftermarket. Bosch is synoniem voor een groot aantal innovaties in de automobielsector, zoals het elektronisch motorbeheer, het elektronisch stabiliteitsprogramma ESP® en de common-raildieseltechnologie.

De Bosch Groep is een wereldwijd toonaangevend technologiebedrijf en dienstverlener. Er werken wereldwijd ongeveer 375.000 medewerkers (situatie op 31 december 2015). Het bedrijf realiseerde in het boekjaar 2015 een omzet van meer dan 70,6 miljard euro. De activiteiten zijn onderverdeeld in vier bedrijfssectoren: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods en Energy and Building Technology. De Bosch Groep bestaat onder meer uit de Robert Bosch GmbH met ongeveer 440 dochter- en regionale maatschappijen in ongeveer 60 landen. Het Bosch wereldwijde productie- en verkoopnetwerk, inclusief verkoop- en service partners, is vertegenwoordigd in ongeveer 150 landen. De basis voor de groei van het bedrijf is de innovatieve kracht. Bosch stelt 55.800 medewerkers te werk in onderzoek en ontwikkeling op ongeveer 118 locaties over de hele wereld. De Bosch Groep bevordert met al zijn producten en diensten de levenskwaliteit van mensen door middel van innovatieve, nuttige en fascinerende oplossingen. Op die manier biedt het bedrijf wereldwijd “Technologie voor het leven”.

Meer informatie vindt u op www.bosch.com, www.bosch.be, www.bosch-press.com, en http://twitter.com/BoschPresse.

Volg ons op LinkedIn