Persbericht: Studie SCA toont aan: 5e moment voor handhygiëne kan besmetting voorkomen

Ter ere van de Internationale dag van de handhygiëne op 5 mei, creëren SCA en Tork bewustzijn over het cruciale "5e moment voor handhygiëne" van de Wereldgezondheidsorganisatie: handen wassen na het aanraken van spullen uit de omgeving van patiënten

Donderdag 4 mei 2017 — Diegem – Om bewustzijn te creëren over het belang van handhygiëne in de gezondheidszorg, deelt toonaangevend hygiëne- en gezondheidsbedrijf SCA, in samenwerking met RISE (Research Institutes of Sweden), de uitkomsten van nieuw onderzoek naar de prevalentie van bacteriën in patiëntomgevingen. De uitkomsten van het onderzoek onderstrepen het belang van goede handhygiëne om de verspreiding van infecties tegen te gaan.

Handen wassen na het aanraken van patiëntomgevingen dient benadrukt te worden
Met behulp van DNA-monsters onderzochten onderzoekers de bacteriën die werden aangetroffen op oppervlaktes in de nabije omgeving van patiënten, zoals textiel (privacygordijnen of beddengoed in couveuses), bedrails en vloeren op patiëntafdelingen, toiletten en douches. Op de onderzochte oppervlaktes werden vele soorten bacteriën aangetroffen, waarvan sommige mogelijke ziektekiemen zijn die infecties kunnen veroorzaken. De bevindingen onderstrepen het belang van goede handhygiëne na het aanraken van spullen uit de omgeving van patiënten, in lijn met het "5e moment voor handhygiëne" van de Wereldgezondheidsorganisatie. Helaas is volgens het American Journal of Infection Control de naleving van handhygiëne in de gezondheidszorg het laagst bij het vijfde moment.[1] Slechts 60 procent van zorgverleners herkent deze stap en voert hem uit.

Ons onderzoek toont aan dat oppervlaktes nabij patiënten mogelijk ziekteverwekkende bacteriën bevatten; goede handhygiëne na contact met oppervlaktes kan besmetting voorkomen en mogelijk bijdragen aan het terugdringen van zorginfecties", aldus Birgitta Bergström, MSc, ‎microbiologie en hygiëne bij RISE Agrifood and Bioscience.

Internationale dag van de handhygiëne bevorderen onder zorgverleners
Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie blijven zorginfecties een groot probleem. Goede handhygiëne wordt gezien als de belangrijkste methode om dit type infecties terug te dringen.[2] Daarom slaat de Wereldgezondheidsorganisatie elk jaar de handen ineen met deelnemers van de Private Organizations for Patient Safety (POPS) om het belang van handhygiëne te onderstrepen op de Internationale dag van de handhygiëne op 5 mei.

Ter bevordering van de handhygiëne heeft de Wereldgezondheidsorganisatie de "5 momenten voor handhygiëne" ontwikkeld, belangrijke momenten waarop zorgverleners hun handen zouden moeten wassen. Dit zijn handen wassen 1) voordat u de patiënt aanraakt, 2) voordat u begint met reinigings-/antiseptische procedures, 3) na blootstelling aan lichaamsvloeistoffen, 4) nadat u een patiënt aangeraakt heeft en 5) na het aanraken van spullen uit de omgeving van de patiënt. Ga naar de campagnesite van de Wereldgezondheidsorganisatie voor meer handige tools en informatie: http://www.who.int/gpsc/5may.

Onderwijs, reinigingsprocedures en locaties van dispensers zijn cruciaal
In een eerder uitgevoerd driejarig onderzoek bij 16 ziekenhuizen ondersteund door Tork®[3], het wereldwijde Away-from-Home (AfH) professionele hygiënemerk van SCA, noemde 60 procent van de zorgverleners de locatie van handsanitizerdispensers als een belangrijke factor voor betere naleving van handhygiëne op de lange termijn.

Ons onderzoek toont aan dat het belangrijk is om te kijken naar de handhygiënemomenten vanuit het perspectief van de zorgverlener, en om de naleving van de vijf momenten zo eenvoudig mogelijk te maken, met eenvoudige toegang tot en logische plaatsing van dispensers - een kleine verandering met een grote impact", aldus Carolyn Berland, Senior Scientist bij R&D, SCA.

De Tork skincare dispensers die gebruikt zijn in de studie zijn onderdeel van een grotere handhygiëne productenlijn voor de gezondheidszorg. Omdat het cruciaal is voor zorgmedewerkers om de handen meerdere malen per dag te wassen, zijn de meest milde en efficiënte producten geselecteerd.

Ter bevordering van de naleving en om de spreiding van infecties te voorkomen, raden SCA en Tork de volgende stappen aan:

• Informeer personeel en bezoekers over het belang van en de redenering achter het 5e moment in handhygiëne.
  • Zorg voor duidelijke, gedetailleerde routines voor het schoonmaken van patiëntomgevingen.
  • Was textiel van patiënten regelmatig en gebruik waar mogelijk wegwerpdoekjes.

---------Noot voor de redactie, niet ter publicatie--------

Ga voor meer informatie over het werk van SCA ter ondersteuning van hygiëne in het dagelijks leven naar HygieneMatters.com.

Over het Vinnova I-Tex-onderzoek
Het tweejarig onderzoek is uitgevoerd door meerdere partners, waaronder bedrijven, zorginstellingen en onderzoeksinstellingen. Het onderzoek is gesponsord door Vinnova, een Zweedse overheidsinstelling die verantwoordelijk is voor het bevorderen van duurzame groei door middel van innovatie, en onderzocht textiel en oppervlaktes in patiëntomgevingen als mogelijke bronnen van zorginfecties. Om meer te weten te komen over het terugdringen van zorginfecties, was SCA een van de belangrijkste bijdragers aan Vinnova's tweejarige onderzoek, waar in totaal 13 partners bij betrokken waren. SCA investeerde ruim 2.000 uur om het project tot een succesvol einde te brengen.

Over RISE Agrifood and Bioscience
Agrifood and Bioscience is een afdeling van RISE (Research Institutes of Sweden). De afdeling heeft ongeveer 130 medewerkers en voert onderzoek en innovatie uit in de hele voedselketen, van landbouwproductie en -verwerking en retail tot consumentenniveau. We ontwikkelen en implementeren hypermoderne technologieën voor de landbouw en voedselproductie, en ontwikkelen veilig, gezond en duurzaam voedsel. RISE bestaat uit de voormalige instellingen Innventia, SP en het Zweedse ICT, heeft meer dan 2.200 medewerkers en is eigendom van de Zweedse staat. Ga voor meer informatie naar www.ri.se.

Over de Internationale dag van de handhygiëne
De Internationale dag van de handhygiëne is een jaarlijkse campagne van de Wereldgezondheidsorganisatie ter bevordering van handhygiëne in de gezondheidszorg op 5 mei. Het doel is om de naleving van de aanbevelingen van de Centers for Disease Control and Prevention en de Wereldgezondheidsorganisatie onder zorgverleners te bevorderen. Activiteiten rondom de Internationale dag van de handhygiëne gaan ook in op misvattingen over handhygiëne.

Over SCA
SCA is een toonaangevend wereldwijd hygiëne- en bosproductenbedrijf dat duurzaam personal care-, tissue- en bosproducten ontwikkelt, produceert en verkoopt. Dankzij de recente overname van BSN Medical, biedt de Group ook producten aan voor wondverzorging, compressietherapie en orthopedie. De producten van het bedrijf zijn in ongeveer 150 landen beschikbaar via vele sterke merken, zoals de toonaangevende merken TENA en Tork, en andere merken, zoals Leuko, Cutimed, Libresse, Edet, Tempo, Plenty en Demak’Up. SCA is de grootste particuliere boseigenaar in Europa en hecht veel belang aan duurzaam bosbeheer. In 2016 had de Group ongeveer 46.000 medewerkers en een omzet van ongeveer 117 miljard Zweedse kronen (12,4 miljard euro). SCA is opgericht in 1929, en zijn hoofdkantoor is gevestigd in Stockholm, Zweden. Het bedrijf staat vermeld op de Nasdaq Stockholm. SCA wil het welzijn van mensen verbeteren door middel van toonaangevende hygiëne- en gezondheidsoplossingen. Ga voor meer informatie naar www.sca.com.Lees alles over de splitsing van SCA en Essity hier.

Tork
Het merk Tork omvat een volledig assortiment producten en diensten op het gebied van hygiëne en reiniging voor de horecasector, de gezondheidssector en ook voor voedingsindustrie, kantoren, scholen en de industriële sector. Tot de producten behoren dispensers, papieren handdoeken, toiletpapier, zeep, servetten, industriële poetsrollen en keukenpapier. Door ervaring op het gebied van hygiëne, functioneel design en duurzaamheid is Tork marktleider in Europa geworden. Tork is een wereldwijd merk van SCA en een betrokken partner voor klanten in meer dan 80 landen. Het actuele nieuws en de innovaties van Tork vindt u op www.tork.be. Volg Tork ook op YouTube, Facebook, LinkedIn en Twitter.

[1] American Journal of Infection Control. “Toward improving the World Health Organization fifth moment for hand hygiene in the prevention of cross-infection.”

[2] “Hand hygiene: Back to the basics of infection control.” https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3249958/#ref1

*http://www.who.int/gpsc/pops/en/

[3] Boog, Matthijs C., Vicki Erasmus, Jitske M De Graaf, Elise (A) He Van Beeck, Marijke Melles, en Ed F Van Beeck. “Assessing the Optimal Location for Alcohol-based Hand Rub Dispensers in a Patient Room in an Intensive Care Unit” BMC Infect Dis BMC Infectious Diseases 13.1 (2013): 510.