Pas afgestudeerde studenten reizen de wereld rond om meer te leren over de reisindustrie

Donderdag 9 juni 2016 — Terwijl medestudenten hun carrièrepad uitstippelen en sollicitaties versturen, zijn drie pas afgestudeerden aan de universiteit begonnen met een intensief trainingsprogramma waarin ze acht landen over de hele wereld bezoeken om meer te leren over de reisindustrie. Het 2016 Management Associate Program, een samenwerking van de Association of Corporate Travel Executives (ACTE) en BCD Travel, biedt de deelnemers academisch onderwijs, praktijkervaring, netwerkmogelijkheden en een vliegende carrièrestart in de zakenreisbranche.

De drie deelnemers van 2016 MAP zijn Megan Gougeon uit Ottawa, Canada; Barbara Allgaeuer uit München, Duitsland en Theresa Dang uit Toronto, Canada. Gedurende acht weken studeren zij in de Verenigde Staten, Brazilië, de Verenigde Arabische Emiraten, China, India, Frankrijk, Nederland en België.

"De kans om deel te nemen aan het MAP is een droom die uitkomt," aldus Dang. "Ik ben ontzettend dankbaar voor de kans die BCD mij biedt om mijn kennis en vaardigheden te vergroten en ervaring op te doen in de reisindustrie. Het programma vormt een goede basis voor een lange carrière in de reisindustrie."

Het programma staat open voor studenten over de hele wereld en is aangekondigd op meer dan 200 opleidingen wereldwijd. De drie deelnemers zijn geselecteerd uit 65 aanmeldingen. Dit betekent voor veel studenten dat ze meer kans maken op deelname aan MAP dan op toelating tot een universiteit. Tijdens hun wereldreis leren de deelnemers alles over de reisindustrie (met een waarde van $7,2 miljard) die de drijvende kracht is van bijna elke grote business en regionale economie ter wereld en een carrièretoekomst biedt aan 284 miljoen medewerkers, aldus het World Travel and Tourism Council. Eerdere MAP-deelnemers werken nu fulltime in de zakenreisindustrie.

"Veel studenten halen tegenwoordig een universitair diploma zonder te weten welke voordelen een specifieke industrie naast een hoog salaris en goede arbeidsvoorwaarden nog meer biedt, zoals direct contact met globalisatie, voortdurende professionele ontwikkeling en kans op promotie," aldus Christian Dahl, SVP Strategic Talent Management & Global HR bij BCD Travel. "De zakenreisindustrie is niet snel de meest voor de hand liggende keuze voor jongeren die er niet bekend mee zijn. Maar de reisindustrie biedt fantastische mogelijkheden voor een uitdagende, belonende en bevredigende carrière, zelfs voor hen die niet deelnemen aan MAP."

MAP bestaat uit twee delen. Een intensieve ervaring, uitgevoerd in samenwerking met de Association of Corporate Travel Executives, met praktische trainingsprogramma's in business regio’s over de hele wereld. In elk land is er een weekprogramma met briefings over economie, reisindustrie en cultuur, updates uit belangrijke sectoren van de zakenreisindustrie en onderwijs over zakenreismanagement. Daarnaast zijn er bezoeken op locatie en partnerbezoeken aan belangrijke leveranciers van zakelijke reisproducten en -diensten.

Tijdens het tweede deel van het programma gaan de deelnemers zes maanden op stage. BCD Travel wijst iedere deelnemer toe aan een afdeling binnen de organisatie die het beste past bij hun vaardigheden en interesses. Tijdens deze zes maanden doen de deelnemers praktijkervaring op en hebben ze een eigen mentor voor persoonlijke coaching en feedback.

“MAP was voor mij een spoedcursus in zakenreismanagement,” zegt 2013 deelneemster Kendra Cassels, nu manager Strategic Communications bij BCD Travel. "Het programma heeft de basis gelegd voor mijn huidige carrière en me de beginselen geleerd van tools, processen en uitdagingen in zakenreizen. Programmacoördinatoren zagen dat ik een nieuwkomer was in de industrie en moedigden me aan om vragen te stellen, hoe simpel ook. Daarnaast stimuleerden mijn collega's me om uit mijn comfortzone te stappen en mijn vaardigheden verder te ontwikkelen."

“Tijdens MAP heb ik essentiële kennis opgedaan over het bedrijfsleven - van het uitwisselen van visitekaartjes tot het benutten van networking en het voorbereiden van meetings,” aldus Hunter Petrus, voormalig MAP-deelnemer, momenteel werkzaam als data-analyst. "Mijn zelfvertrouwen groeide enorm en ik ben een betere teamspeler geworden."

"Via MAP kwam ik in aanraking met andere culturen en kreeg ik beter inzicht in culturele verschillen,” zegt Bryan Leong, deelnemer van de allereerste 2012 MAP en nu werkzaam als regional accountmanager in Singapore. "Ik zag met eigen ogen hoe belangrijk het is om je gedrag aan te passen aan de mensen met wie je werkt - zowel klanten als collega's. Ik gebruik deze ervaring nu om contacten te leggen met klanten in de regio Asia Pacific."

Over BCD Travel
BCD Travel helpt organisaties om hun reisbudgetten zo effectief mogelijk in te zetten. Concreet betekent dit: ervoor zorgen dat reizigers veilig kunnen reizen, onderweg productief kunnen zijn en de juiste keuzes maken. Wij adviseren travelmanagers en inkopers over hoe zij meer kunnen halen uit hun zakenreisprogramma. Kortom, wij helpen onze klanten slimmer te reizen en meer te bereiken. Dit doen we in meer dan 100 landen met ruim 12.000 creatieve, toegewijde en ervaren medewerkers. Zo behouden we 97% van onze klanten, een topscore binnen deze branche, met een omzet van USD 23,8 miljard in 2015. Ga voor meer informatie naar www.bcdtravel.be.

Over BCD Group
BCD Group is een marktleider in de reisindustrie. Het private bedrijf is in 1975 opgericht door de heer John Fentener van Vlissingen en bestaat uit BCD Travel (zakenreizen), Travix (online reizen:  CheapTickets, Vliegwinkel, BudgetAir, Flugladen en Vayama), Park ’N Fly (parkeren nabij luchthavens), en joint ventures Parkmobile International (mobiele parkeerapplicaties) en AERTrade International (consolidating en fulfillment). De BCD Group is actief in meer dan 100 landen, heeft ruim 12.500 medewerkers in dienst en heeft een totale omzet van 25.6 miljard Amerikaanse dollar, met inbegrip van een partneromzet van 10 miljard Amerikaanse dollar. Ga voor meer informatie naar www.bcdgroup.com.

Contact voor de media
Katleen Peeters