Oplossingen van Bosch voor een stedelijke mobiliteit

Dinsdag 11 juli 2017

• Van delen tot parkeren: oplossingen voor een stressvrije mobiliteit
  • Van ABS tot robottaxi: oplossingen voor een ongevallenvrije mobiliteit
  • Van eFuel tot eScooter: oplossingen voor een emissievrije mobiliteit

Oplossingen voor een stressvrije mobiliteit
​COUP:
 Bosch biedt vandaag al mobiliteitsdiensten voor metropolen aan. Een voorbeeld hiervan is de eScooter-deelservice COUP, die naast Berlijn nu ook in Parijs beschikbaar is. 1.600 eScooters zijn al voor Bosch onderweg, en er komen er nog meer.

Automotive Cloud Suite: Volgend jaar wordt de Bosch Automotive Cloud Suite gelanceerd, een softwareplatform dat het hart van geconnecteerde mobiliteit vormt. Via dit platform heeft men onderweg toegang tot online parkeren, maar ook tot Smart Home.

Intermodaal: Bosch start vanaf juli 2017 met de testfase van een mobiliteitsassistent, die op basis van realtime data de snelste weg door de stad vindt. Dankzij deze app bereiken pendelaars op een efficiënte manier hun bestemming, verminderen steden de verkeersdrukte en verbeteren mobiliteitsaanbieders de inzetbaarheid van hun vervoersmiddelen.

Connected parking: Stap voor stap elimineert Bosch met zijn projecten ook de stress van het zoeken naar een vrije parkeerplaats. Deze zoektocht is nog steeds verantwoordelijk voor een derde van het verkeer in de stad. Met geconnecteerde en geautomatiseerde parkeeroplossingen, zoals community based parking, active parking lot management of automated valet parking, spaart Bosch brandstof, tijd en stress.

HD-wegenkaart: Nog dit decennium wil Bosch een zeer nauwkeurige, digitale wegenkaart maken, die ook rekening houdt met de signalen van de radarsensoren. Bosch werkt daarvoor samen met TomTom, maar ook met de Chinese leveranciers AutoNavi, Baidu en Navinfo.

Geconnecteerde logistiek: In de komende jaren wil Bosch ook het vrachtvervoer connecteren en automatiseren. Het bedrijf ontwikkelt innovatieve logistieke diensten, bijvoorbeeld transportbewaking met geïntegreerde micromechanische sensoren. Het doel: vermindering van de kosten, verbetering van de efficiëntie van logistieke ketens en het ontlasten van de infrastructuur.

Geconnecteerde auto: In de komende tien jaar zal de auto steeds meer geconnecteerd zijn, en zal hij – naast de woning en het kantoor – een derde leefruimte vormen. Zo zal men onderweg online inkopen kunnen doen of een eBike reserveren. En zoals de Connected Showcar van Bosch bewijst, zal dat in de toekomst ook via een eenvoudige beweging kunnen.

Oplossingen voor een ongevallenvrije mobiliteit
ABS en ESP:
De elektronische beschermengelen ABS en ESP zijn pionierswerk van Bosch. Deze systemen hebben al miljoenen mensen voor een ongeval behoed, doordat het remmen of sturen gedurende enkele seconden geautomatiseerd werd.

ABS voor eBikes: Rijden met een pedelec wordt veiliger. Bosch brengt het eerste productierijpe Antiblokkeersysteem (ABS) voor eBikes op de markt. Met deze nieuwe ontwikkeling is het mogelijk het blokkeren van het voorwiel te voorkomen en het optillen van het achterwiel te verminderen. Daarnaast wordt de remweg verminderd en het risico op overstuur gaan en valpartijen gereduceerd.

ABS voor motoren: De ABS10 voor motoren van Bosch is klein en licht. Ontwikkelaars van Bosch slaagden erin het gewicht van dit nieuwe antiblokkeersysteem – in vergelijking met de vorige generatie - tot 30 procent lichter te maken en het volume met 45 procent te verminderen.  Naast het optimaliseren van volume en gewicht ligt de focus ook op het terugdringen van de kosten. Dit maakt het systeem ook in opkomende groeilanden erg populair, net als in het prijsgevoelige segment van kleine motoren tot 250cc.

Stabiliteitscontrole voor motoren: MSC of stabiliteitscontrole voor motoren is een soort ESP voor motoren. Het systeem herkent de hellingshoek van een tweewieler en past de elektronische interventies tussen remmen en versnellen bliksemsnel aan de rijsituatie op dat moment aan. Dit Bosch-systeem voorkomt het wegglijden van de motor of het optillen van de motor bij remmen in bochten, situaties waarin de meeste motorongevallen gebeuren.

Digitaal beschermschild: Door een motor-naar-auto-communicatie kunnen volgens een onderzoek van Bosch naar ongevallen circa een derde van alle motorongevallen vermeden worden. Voertuigen binnen een straal van enkele honderden meters wisselen tot tien keer per seconde informatie uit over voertuigtype, snelheid, locatie en rijrichting. Dat betekent dat lang voordat de motor voor de autobestuurder en de sensoren van de auto zichtbaar wordt, de technologie een waarschuwing geeft dat een motor nadert. Dit maakt een aangepast, anticiperend rijden mogelijk.

Rijhulpsystemen: Deze onzichtbare systemen ondersteunen automobilisten bij het rijden in alledaagse of moeilijke verkeerssituaties. Met behulp van radar-, video- en ultrasone sensoren controleren deze systemen de omgeving van de auto. Door in te grijpen bij het sturen of remmen helpen zij bijvoorbeeld bij het parkeren, het wisselen van rijstrook of in de file. Rijhulpsystemen helpen ongevallen voorkomen en zijn de voorbode van het geautomatiseerd rijden.

Geautomatiseerd rijden: Vanaf het begin van het volgende decennium wil Bosch, samen met Daimler, volautomatisch (SAE-Niveau 4) en chauffeurloos (SAE-Niveau 5) rijden in de stad mogelijk maken. Het doel is onder meer de ontwikkeling en invoering van een autonome aandrijving voor robottaxi’s.

eCall voor motoren: Op basis van intelligente crashalgoritmes herkent het eCall-systeem wanneer een motorrijder in een ongeval betrokken is en stuurt het automatisch een noodsignaal naar de alarmcentrale met de exacte positie en gegevens van de motor.

Oplossingen voor een emissievrije mobiliteit
RDE: Reeds dit jaar werden de eerste dieselmodellen met emissienorm Euro 6 toegelaten onder de nieuwe voorwaarden van de Real Driving Emissions (RDE – reële rij-emissies). Bosch heeft momenteel zo’n 300 RDE-projecten bij zijn klanten lopen. Bosch wil autofabrikanten helpen zodat dieselauto’s op de weg nog minder stikstofoxide uitstoten. Tijdens testritten in stedelijke omgevingen heeft Bosch hieromtrent al goede resultaten kunnen aantonen.

Roetfilter: Bosch zal in Europa geen nieuwe ontwikkelingen meer doorvoeren voor benzinemotoren die niet met een deeltjesfilter zijn uitgerust. Dieselauto’s hebben sinds de invoering van de roetfilter geen problemen meer met de uitstoot van fijnstof en Bosch streeft dit resultaat nu ook na voor benzinemotoren.

48 Volt: Voor de aandrijving van een hybride auto is een boordnet van 48 Volt vereist. Ook hier is Bosch systeemleverancier, van elektromotor tot accu. Bosch was hiermee reeds succesvol. Zo won het bedrijf in 2016 alleen al in China vijf serieorders voor de 48 Volt-accutechnologie.

Lichte elektrische mobiliteit: Elektrische 48 Volt-aandrijfsystemen zullen in stedelijk verkeer voor personenauto’s de nieuwe norm voor voertuigen worden: klein en zeer licht. Ook in dit segment is Bosch toeleverancier, zowel voor de e-Schwalbe op twee wielen als de e.GO op vier wielen.

eAs: Opdat ook grotere auto’s volledig elektrisch zouden kunnen rijden, werkt Bosch aan de ontwikkeling van hoogspanningssystemen. Een voorbeeld hiervan is de elektrische as (eAs), die motor, vermogenselektronica en transmissie in één behuizing integreert. Een zeer efficiënte en eenvoudig te standaardiseren toepassing.

Laatste mijl: Zelfs in de straten van Duitse steden is de elektrische mobiliteit van Bosch al te zien bij pakjesdiensten. Bosch levert de aandrijfsystemen voor de Streetscooter van Deutsche Post. Die heeft het grootste elektrische wagenpark in Europa.

eFuels: De traditionele verbrandingsmotor kan zelf een alternatieve aandrijving worden, gevoed met eFuels, dus met synthetische brandstoffen op basis van hernieuwbare energie. Deze respecteren de natuurlijke hulpbronnen en zijn CO2-neutraal. Vele wegen leiden naar emissievrije mobiliteit en Bosch bewandelt ze allemaal.

---

De Bosch Groep is een wereldwijd toonaangevend technologiebedrijf en dienstverlener. Er werken wereldwijd ongeveer 390.000 medewerkers (situatie op 31 december 2016). Het bedrijf realiseerde in 2016 een omzet van 73,1 miljard euro. De activiteiten zijn onderverdeeld in vier bedrijfssectoren: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods en Energy and Building Technology. Als toonaangevende IoT-onderneming biedt Bosch innovatieve oplossingen voor slimme woningen, slimme steden, geconnecteerde mobiliteit en geconnecteerde industrie. Ze gebruikt haar knowhow op het vlak van sensortechnologie, software en diensten, alsook haar eigen IoT-cloud om aan haar klanten geconnecteerde, domeinoverschrijdende oplossingen aan te bieden vanuit één enkele bron. De strategische doelstelling van Bosch Group bestaat erin innovaties aan te reiken voor een geconnecteerd leven. Bosch verbetert de levenskwaliteit wereldwijd met producten en diensten die innovatief zijn en enthousiast maken. Op die manier biedt de onderneming wereldwijd "Technologie voor het leven".
De Bosch Groep bestaat uit Robert Bosch GmbH en de ongeveer 440 dochterondernemingen en regionale filialen in zowat 60 landen. Verkoop- en dienstverlenende partners meegerekend dekt het wereldwijde productie-, ontwikkelings- en verkoopnetwerk van Bosch nagenoeg elk land in de wereld. De basis voor de toekomstige groei van de onderneming is haar innovatiekracht. Verdeeld over 120 vestigingen over de hele wereld stelt Bosch 59.000 werknemers te werk in onderzoek en ontwikkeling.

De onderneming werd in 1886 in Stuttgart opgericht door Robert Bosch (1861-1942) als 'Werkplaats voor fijne mechaniek en elektrotechniek'. De bijzondere aandeelhoudersstructuur van Robert Bosch GmbH staat garant voor de ondernemingsautonomie van Bosch Group. Die structuur biedt de onderneming de mogelijkheid om op lange termijn te plannen en te investeren in toekomstgerichte oplossingen. In totaal is 92 procent van de aandelen van Robert Bosch GmbH in handen van Robert Bosch Stiftung GmbH, een instelling van algemeen nut. De meerderheid van de stemrechten ligt bij Robert Bosch Industrietreuhand KG. Die vervult de ondernemingsfuncties. De overige aandelen zijn in handen van de familie Bosch en Robert Bosch GmbH.

Meer informatie is te vinden online op www.bosch.be,www.bosch.nl, www.bosch.com, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.com, www.twitter.com/BoschPresse, https://www.linkedin.com/company/bosch-the-netherlands, https://www.linkedin.com/company/bosch-belgium