Onderzoek wijst uit: mensen voelen zich onveilig bij het gebruik van openbare toiletten met luchtdrogers

Diegem, 28 juli 2020 - COVID-19 resulteert in een andere mindset als het gaat om handhygiëne, blijkt uit onderzoek van Tork, een merk van Essity. Bijna zeven van de tien ondervraagden voelen zich onveiliger bij het gebruik van onhygiënische openbare sanitaire voorzieningen dan voor de pandemie. Ook geeft 43 procent van de respondenten aan zich niet prettig te voelen bij het betreden van een sanitaire ruimte met luchtdrogers. Mensen zijn zich steeds bewuster van de gezondheidsrisico's die samenhangen met de hygiëne in openbare ruimten.

Volgens de studie, waarin de impact van COVID-19 op de houding van mensen ten opzichte van openbare hygiëne werd onderzocht, is 80 procent van mening dat het voor de openbare veiligheid van cruciaal belang is om een hoge hygiënestandaard in openbare sanitaire ruimten te handhaven.

Voorkeur voor papieren handdoeken

Deze toegenomen bezorgdheid heeft ertoe geleid dat 75 procent van de ondervraagden alternatieven wil zien voor luchtdrogers. Uit het onderzoek blijkt dat dat 37 procent van de mensen nu een sterkere voorkeur heeft voor een papieren handdoek dan vóór de pandemie. De helft van de respondenten geeft ook aan dat ze minder vaak naar plaatsen gaan waar geen papieren handdoeken worden aangeboden. De meest voorkomende redenen voor deze verandering in voorkeur: papieren handdoeken zijn hygiënischer (80 procent), handen drogen sneller (42 procent) en minder bacteriën worden in de lucht verspreid. (39 procent).

"De COVID-19-pandemie toont aan dat bedrijven genoodzaakt zijn hun hygiënestandaard aan te passen. Waar sommige bedrijven eerder bewust hebben gekozen voor luchtdrogers, is dat nu niet langer aanvaardbaar. Het aantal verzoeken van facilitaire managers die willen overstappen van luchtdrogers naar papieren handdoeken neemt dan ook flink toe", zegt Alberto Cajiga, VP Marketing, Essity Professional Hygiene.

Papieren handdoeken verwijderen meer bacteriën

Voor plaatsen waar hygiëne van groot belang is, zoals voedselverwerkende bedrijven en ziekenhuizen, zijn papieren handdoeken al lange tijd de enige toegestane oplossing voor het drogen van de handen.* Dat is niet voor niets. In tegenstelling tot papieren handdoeken produceren luchtdrogers meer druppels in de lucht,** waardoor het risico op verspreiding van bacteriën via de lucht toeneemt. De wrijving van het drogen van handen met papieren handdoeken helpt ook om meer bacteriën te verwijderen dan andere oplossingen om handen te drogen.***

*Source: Huang, C Mayo Clinic, 2011
**Source: Margas E. et al, J Applied Microbiol, 2013 ***Source: Todd, J Food Prot, 2010

Over het onderzoek

Het onderzoek is uitgevoerd door United Minds in samenwerking met CINT met behulp van webpanels. De gegevens zijn tussen 8 en 13 april 2020 verzameld in vier Europese landen: Duitsland, Frankrijk, Spanje en Zweden met in totaal 4035 respondenten.

*https://www.who.int/gpsc/country_work/gpsc_ccisc_fact_sheet_en.pdf

Over Tork

Het merk Tork omvat een volledig assortiment producten en diensten op het gebied van hygiëne en reiniging voor de horecasector, de gezondheidssector en ook voor voedingsindustrie, kantoren, scholen en de industriële sector. Tot de producten behoren dispensers, papieren handdoeken, toiletpapier, zeep, servetten, industriële poetsrollen en keukenpapier. Door ervaring op het gebied van hygiëne, functioneel design en duurzaamheid is Tork marktleider in Europa geworden. Tork is een wereldwijd merk van Essity en een betrokken partner voor klanten in meer dan 80 landen. Het actuele nieuws en de innovaties van Tork vindt u op www.tork.nl. Volg Tork ook op YouTube, Facebook, LinkedIn en Twitter.

Over Essity

Essity is een wereldwijd vooraanstaand internationaal hygiëne- en gezondheidsbedrijf dat zich inzet voor het verbeteren van welzijn met producten en oplossingen voor dagelijks gebruik. Verkoop vindt plaats in ca. 150 landen via de toonaangevende internationale merken TENA en Tork, en andere sterke merken waaronder Jobst, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, Vinda en Zewa. Essity heeft ca. 46.000 medewerkers en de netto-omzet in 2019 bedroeg ca. SEK 129 miljard (EUR 12,2 miljard). Het hoofdkantoor bevindt zich in Stockholm, Zweden, en Essity staat genoteerd aan de Nasdaq Stockholm. Ga voor meer informatie naar www.essity.com

John Kinnart Outsource Communications
Over Outsource Communications

Outsource Communications is een strategisch communicatieadviesbureau. Wij bouwen, versterken en beschermen de reputatie en de merken van onze klanten via interne en externe communicatieacties. Verbazingwekkend creatief, altijd effectief en 100% geëngageerd.

Steenweg op Brussel 213
1780 Wemmel