Onderzoek: ouders onbekend met hygiënefocus op scholen

Betere handhygiënevoorlichting op school voor minder ziekteverzuim bij kinderen én ouders

Donderdag 17 maart 2016 — Volgens de laatste cijfers van het Wetenschappelijk Instituut voor Volksgezondheid, woedt de griepepidemie nog volop in ons land. Onder de zieken zijn veel schoolkinderen, want door het vele contact met elkaar zijn zij erg vatbaar voor virussen en bacteriën. En een ziek kind kan behoorlijk wat stress opleveren voor de ouders, omdat zij vaak noodgedwongen en onvoorzien thuis moeten blijven. Uit nieuw Europees onderzoek van hygiëne-expert Tork, onderdeel van SCA, blijkt dat de helft van de ouders van mening is dat betere voorlichting over handhygiëne op school het verlies van werktijd bij ouders zou doen verminderen. Meer dan zeventig procent vindt het de verantwoordelijkheid van de school om kinderen handhygiëne bij te brengen.

Verlies werktijd door zieke kinderen
Maar liefst 60% van de ouders geeft aan tussen de een en vijf keer per kwartaal thuis te blijven om een ziek kind te verzorgen. Bijna 15 procent zegt dat dit zelfs vaker dan vijf keer per kwartaal voorkomt. Volgens ouders zijn scholen dé aangewezen leeromgeving om kinderen handhygiëne bij te brengen en zo het aantal ziektedagen te reduceren. 44% van de ouders denkt dat het ziekteverzuim onder ouders zou verminderen als er op school heldere handwasprotocollen zouden gelden. 60% van de ouders zegt momenteel geen idee te hebben van de voorschriften die hun kinderen op school worden aangeleerd. Volgens ouders zouden de volgende verbeteringen het verschil maken:

• Gebruikmaken van speelse, praktische experimentjes om kinderen meer te betrekken bij het handen wassen (66%);
  • Beter lesmateriaal verzorgen voor scholen (43%);
  • Faciliteiten geschikter maken voor kinderen (35%);
  • Trainingen voor leerkrachten over het belang van handhygiëne (33%).

Spelenderwijs leren
Het simpelweg wassen van de handen is een van de meest effectieve middelen om infecties te voorkomen. En al helemaal op school, waar kinderen veel buiten spelen en bacteriën zich razendsnel verspreiden. Een grote meerderheid van de ouders zegt dat zij hun kind er regelmatig aan moeten herinneren om de handjes te wassen. Om handhygiëne bij kinderen meer top of mind te maken, ondersteunt Tork ouders, kinderen en leerkrachten met vernieuwde, gratis materialen en een lespakket gericht op kinderen tussen de 4 en 12 jaar, dat speciaal ontwikkeld is om op een speelse manier voorlichting te geven over handen wassen. “Jong geleerd is oud gedaan. Onderwijs op kleuter- en basisscholen is wat ons betreft de sleutel tot het aanleren van hygiënische gewoonten. Door leuk, educatief lesmateriaal beschikbaar te stellen willen we dit leerproces voor ouders en leerkrachten gemakkelijker maken”, aldus Renée Remijnse, marketingmanager bij Tork.

Leer goed handen wassen met Max en Ella
Het lespakket ‘Max’ bevat onder meer brochures met opgaven, raadsels en experimentjes, posters, stickers, diploma’s en praktisch en informatief materiaal voor leerkrachten. Voor kleuters is er de “Ella Handwas”-applicatie, die inmiddels reeds 45.000 keer gedownload is en kinderen spelenderwijs alle ins en outs over handen wassen leert. Deze app kan gratis worden gedownload via de Apple Store en in de Google Play Store.

Om leerkrachten te faciliteren met lesmateriaal, hebben scholen ook de mogelijkheid om een hygiënebox te huren. Deze box bevat een blacklight-apparaat en testlotion, waarmee scholieren kunnen zien waar bacteriën op hun eigen handen kunnen achterblijven bij het verkeerd handen wassen. De hygiënebox (Derma LiteCheck UV®) en de UV-experimenten zijn gebaseerd op de internationaal erkende en wetenschappelijk bewezen Dermalux®-methode. Alle materialen kunnen gratis worden gedownload via de Tork website.

Over het onderzoek
Het internationale onderzoek is uitgevoerd door Questback / Easyresearch in opdracht van SCA (moederbedrijf van Tork) gedurende de maanden maart tot en met april 2015. De steekproef bestond uit 8.623 willekeurig geselecteerde ouders, met ten minste één kind in de leeftijd van 6-12 jaar. De respondenten zijn gelijkmatig verdeeld over de geografische regio's; Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, Zweden, Noorwegen, Denemarken, Finland, Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Australië. In totaal waren 56% van de respondenten vrouwen en 44% mannen. De gegevens zijn verzameld door middel van online panels, waarvan de uitnodigingen via e-mails werden verspreid.

Over Tork®
Het merk Tork omvat een volledig assortiment producten en diensten op het gebied van hygiëne en reiniging voor de horecasector, de gezondheidssector en ook voor voedingsindustrie, kantoren, scholen en de industriële sector. Tot de producten behoren dispensers, papieren handdoeken, toiletpapier, zeep, servetten, industriële poetsrollen en keukenpapier. Door ervaring op het gebied van hygiëne, functioneel design en duurzaamheid is Tork marktleider in Europa geworden. Tork is een wereldwijd merk van SCA en een betrokken partner voor klanten in meer dan 80 landen. Het actuele nieuws en de innovaties van Tork vindt u op www.tork.be

Over SCA
SCA is een toonaangevend, wereldwijd hygiëne- en bosproducten bedrijf. De Groep ontwikkelt en produceert duurzame personal care-, tissue- en bosproducten. Verkoop vindt plaats in ongeveer 100 landen via een aantal sterke merken, waaronder wereldwijd TENA en Tork en regionaal Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo en Vinda. Als Europa’s grootste particuliere boseigenaar, legt SCA een bijzondere nadruk op duurzaam bosbeheer. De Groep heeft rond de 44.000 medewerkers en de verkoop in 2014 bedroeg 11,4 miljard EURO. SCA is gesticht in 1929, heeft zijn hoofdkwartier in Stockholm, Zweden en is genoteerd op de NASDAQ OMX Stockholm. Voor meer informatie, bezoek www.sca.com.

- Einde persbericht -

*** Noot voor de redactie, niet bestemd voor publicatie ***

Voor verdere vragen, interviewverzoeken en/of meer informatie kunt u contact opnemen met:

C : Katleen Peeters
T : +32 (0)2 451 00 06