Onderzoek: de impact van Internet of Things op schoonmaakbranche

Real-time data-inzicht in toiletruimtes leidt tot 77% minder dispensercontroles

Dinsdag 3 mei 2016 — De thermostaat, sieraden, auto's en de koelkast. Tegenwoordig staan niet alleen mensen, maar ook alledaagse voorwerpen in verbinding met het netwerk, en zijn hierdoor in staat om ons van allerlei data te voorzien. Zo ook toiletfaciliteiten. Een nieuwe studie van Tork, het hygiënemerk van SCA, laat zien hoe het Internet of Things het werkveld van schoonmakers en facility managers kan verlichten. Resultaten zijn onder meer 77% minder controles van dispensers of andere toiletfaciliteiten en ‘cleaning on demand’.

Nieuwe way of working
Hoewel het Internet of Things vaak nog als een toekomstfenomeen wordt beschouwd, spelen ‘slimme’ objecten een groeiende sleutelrol in ons (werkende) leven. Om de veranderingen op het facilitaire werkveld te onderzoeken, voerde Tork een nul- en een éénmeting uit, door Tork EasyCubeTM, een digitale service die real-time inzicht geeft in de onderhouds- of navulbehoefte van toiletfaciliteiten, te installeren bij IKSU Sport in Umeå in Zweden. Als onderdeel van Europa’s grootste sportschoolketen beschikt deze sportschool over een ruimte van 22.000 m², trekt jaarlijks 1,5 miljoen bezoekers en heeft een schoonmaakteam van 30 personen in dienst. Er werden 300 connected dispensers geplaatst in toiletten, kleedkamers, sportzalen en andere ruimten.

‘Cleaning on demand’
De casestudie bracht wezenlijke vernieuwingen voor de werkprocessen van schoonmakers aan het licht. In plaats van de standaard schoonmaakrondes kon er gereinigd worden op basis van behoefte. Omdat de schoonmakers real-time inzichtelijk hadden welke producten, waar en wanneer nodig waren resulteerde de aanpak in een verhoogd efficiencyniveau. Teams hoefden bijvoorbeeld 77% minder vaak de dispensers op voorraad te controleren. Daarnaast zorgde het systeem voor een significante kwaliteitsstijging, doordat reinigingswerkzaamheden daar konden worden verricht waar zij het meest nodig waren. Ook zette het systeem aan tot een motivatieboost, doordat het meer controle en minder stress opleverde voor het personeel.

De belangrijkste resultaten

• Verschuiving van standaard schoonmaakrondes naar schoonmaak op basis van behoefte
  • 77% vermindering van controles en onnodige werkzaamheden (tijdsbesparing)
  • Toename daadwerkelijke schoonmaaktaken van 62% (in plaats van controlewerk)
  • Vermindering tijdspanne lege dispensers van 76%
  • 100% Klachtenvermindering
  • Vlottere overdracht tussen personeelsshiften
  • Mogelijkheid tot opstellen van nauwkeuriger schoonmaakplanning en inzet van personeel
  • Verhoogd gevoel van zingeving in het werk en positief effect op aantal ziekmeldingen
  • Vereenvoudiging van training voor nieuwe medewerkers

“Deze smart innovaties geven ons de mogelijkheid, en misschien ook wel de verantwoordelijkheid, om de impact van het Internet of Things op het facilitaire werkveld te onderzoeken”, aldus Renée Remijnse, marketing manager bij Tork Benelux. Tork EasyCubeTM is dit jaar genomineerd voor de ISSA Innovation Award. Op de vakbeurs zal Tork een upgrade van de grootste toiletruimten laten zien, met de nieuwste generatie van het systeem. Daarnaast krijgen bezoekers de kans om met een virtual reality-bril een kijkje te nemen in de toekomst van de smart washroom.

Over het onderzoek
De nul- en éénmeting bij IKSU Sport werd uitgevoerd door ScandInfo in opdracht van SCA. Het onderzoek bestond uit een observatiestudie en interviews voorafgaand en na afloop van de implementatie van Tork EasyCubeTM bij een IKSU-filiaal  met gemiddeld 20.000 bezoekers per week. Na implementatie werd 24 uur lang geobserveerd in vier shifts verdeeld over 3 dagen. Daarnaast werden 9 interviews met schoonmaakpersoneel en facility managers afgenomen. De resultaten van de twee periodes werden vervolgens met elkaar vergeleken. Daarnaast werden ook de tijden waarop dispensers leeg raakten geanalyseerd en met elkaar vergeleken. Voor het onderzoek werd data van maart 2015 (voorafgaand aan implementatie) vergeleken met de gegevens van dezelfde maand in 2016 (na implementatie).

- Einde persbericht -

*** Noot voor de redactie, niet bestemd voor publicatie ***

Voor verdere vragen, interviewverzoeken en/of meer informatie kunt u contact opnemen met:

C : Katleen Peeters
T : +32 (0)2 451 00 06
E : tork@outsource.be

SCA / Tork
C : Renée Remijnse
T : 030 - 698 46 43
E : renee.remijnse@sca.com
Arnhemse Bovenweg 120
3708 AR Zeist

Over Tork®
Het merk Tork omvat een volledig assortiment producten en diensten op het gebied van hygiëne en reiniging voor de horecasector, de gezondheidssector en ook voor voedingsindustrie, kantoren, scholen en de industriële sector. Tot de producten behoren dispensers, papieren handdoeken, toiletpapier, zeep, servetten, industriële poetsrollen en keukenpapier. Door ervaring op het gebied van hygiëne, functioneel design en duurzaamheid is Tork marktleider in Europa geworden. Tork is een wereldwijd merk van SCA en een betrokken partner voor klanten in meer dan 80 landen. Het actuele nieuws en de innovaties van Tork vindt u op www.tork.be.

Over SCA
SCA is een toonaangevend, wereldwijd hygiëne- en bosproducten bedrijf. De Groep ontwikkelt en produceert duurzame personal care-, tissue- en bosproducten. Verkoop vindt plaats in ongeveer 100 landen via een aantal sterke merken, waaronder wereldwijd TENA en Tork en regionaal Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo en Vinda. Als Europa’s grootste particuliere boseigenaar, legt SCA een bijzondere nadruk op duurzaam bosbeheer. De Groep heeft rond de 44.000 medewerkers en de verkoop in 2015 bedroeg 12,3 miljard EURO. SCA is gesticht in 1929, heeft zijn hoofdkwartier in Stockholm, Zweden en is genoteerd op de NASDAQ OMX Stockholm. Voor meer informatie, ga naar www.sca.com