Onderzoek Bosch

Belg blijft verknocht aan auto maar gebruikt ook steeds vaker een ander vervoersmiddel

Dinsdag 11 oktober 2016

• Auto blijft meest gebruikte vervoersmiddel voor de Belg
  • Jongeren en vijftigplussers gebruiken steeds vaker de fiets
  • Belgen ondernemen actie om zuiniger te rijden of zich milieuvriendelijker te verplaatsen

Anderlecht – De auto blijft voor de Belg het belangrijkste vervoermiddel, maar de Belg denkt ook steeds meer na over zijn mobiliteit. Zo grijpt de Belgische automobilist steeds vaker naar de (elektrische) fiets of probeert hij/zij zuiniger en milieuvriendelijker te rijden. Daarnaast blijft de Belg trouw aan een auto met traditionele verbrandingsmotor (diesel of benzine). Een doorbraak voor de elektrische auto wordt pas binnen twintig tot dertig jaar verwacht. Dat blijkt uit een enquête* bij 1.000 Belgische autobezitters, uitgevoerd door iVox in opdracht van technologiebedrijf Bosch.

Auto blijft voornaamste vervoermiddel
Twee op drie autobezitters beschikt naast de auto over minstens één ander vervoersmiddel. De auto blijft het favoriete vervoersmiddel; toch geeft 20 percent aan de (elektrische) fiets het meest te gebruiken. Vlamingen en Brusselaars gebruiken het vaakst de fiets, met respectievelijk 24 en 14 percent tegenover 3 percent in Wallonië. Vooral jongeren en vijftigplussers grijpen steeds vaker naar de fiets; de 30-49-jarigen blijven meest verknocht aan de auto.

Bijna de helft van de ondervraagde automobilisten (47 percent) zegt de auto hoofdzakelijk te gebruiken in de vrije tijd. Eén op vier (25 percent) gebruikt de auto evenveel in de vrije tijd als om zich te verplaatsen tussen thuis en het werk. Wie zegt de auto hoofdzakelijk te gebruiken voor het werk, zegt ook vaker dat het gaat om een diesel (69 percent tegenover 50 percent voor wie de auto vooral in de vrije tijd gebruikt).

Van de 1.000 respondenten rijdt 57 percent met een dieselauto en 41 percent met een benzineauto, tegenover 63 percent dieselauto's in 2013 en 36 percent benzineauto's in 2013.

Veranderende houding tegenover mobiliteit
Bijna drie op tien automobilisten (28 percent) zegt het voorbije jaar zelf iets ondernomen te hebben om zuiniger te rijden. Mannen (31 percent) deden dat iets meer dan vrouwen (24 percent). Acht op tien (81 percent) van wie iets ondernomen heeft, probeert zoveel mogelijk te rijden met een gelijkmatige snelheid. Zes op tien (62 percent) probeert vroeger te schakelen en de helft (54 percent) zegt regelmatig de bandenspanning te controleren. Amper 19 percent gebruikt het start/stop-systeem.

Vier op tien respondenten zegt ook actie te ondernemen om zich milieuvriendelijker te verplaatsen. Vrouwen (43 percent) doen dit iets vaker dan mannen (35 percent). Bijna twee op drie (64 percent) zegt vaker te fiets te nemen of te voet te gaan, terwijl 38 percent vaker het openbaar vervoer neemt.

Meer dan de helft van de respondenten (52 percent) noemt zichzelf een voorstander van lage emissiezones, waar bepaalde toegangsbeperkingen voor gemotoriseerd verkeer gelden om een verbetering van de luchtkwaliteit te bereiken; tegenover 49 percent in 2013. Mocht in de eigen stad of gemeente een lage emissiezone worden ingevoerd, dan zou 35 percent van de respondenten proberen de stad te vermijden. Eén op drie (31 percent) zou de fiets nemen en 27 percent zou kiezen voor het openbaar vervoer. Daarnaast zou 12 percent een nieuwe, milieuvriendelijke auto aanschaffen; in 2013 was dat slechts 8 percent.

Weinig enthousiasme voor elektrische auto
Bijna de helft van de respondenten (47 percent) denkt dat de elektrische auto nooit echt zal doorbreken. Van wie wel in de doorbraak van de elektrische auto gelooft, zegt 28 percent dat dit pas binnen 20 tot dertig jaar zal gebeuren. Eén op vier (26 percent) denkt dat we binnen tien jaar allemaal elektrisch zullen rijden.

De aankoopprijs en het rijbereik blijven de grootste struikelblokken voor de doorbraak van de elektrische auto. Acht op tien (84 percent) denkt dat elektrische auto's duurder zijn dan de klassieke diesel- en benzineauto's en één op vier (27 percent) denkt ook dat ze technisch minder goed zijn. Daarnaast vindt twee of drie chauffeurs dat een elektrische auto minstens 500 km moet kunnen rijden zonder op te laden. De belangrijkste locaties voor het opladen zijn thuis, op het werk en openbaar in de stad of gemeente.

* Enquête uitgevoerd bij 1.000 Belgische automobilisten in de periode maart 2016.

---

Mobility Solutions is de grootste businesssector binnen de Bosch Groep. Volgens voorlopige cijfers bedroeg de omzet in 2015 41,7  miljard euro of 60  procent van de totale omzet van de Groep. Dit maakt de Bosch Groep tot een van de grootste leveranciers uit de automobielsector. Mobility Solutions combineert de expertise van de Groep in drie mobiliteitsdomeinen - automatisering, elektrificatie en connectiviteit - en biedt de klanten geïntegreerde mobiliteitsoplossingen.De belangrikste activiteiten zijn injectietechnologie voor verbrandingsmotoren, diverse oplossingen voor de elekrtificatie van de aandrijflijn, veiligheidssystemen, rijhulpsystemen en geautomatiseerde functies, technologie voor gebruiksvriendelijk infotainment alsook car2car- en car2X-communicatie, en concepten, technologie en service voor de automotive aftermarket. Bosch is synoniem voor een groot aantal innovaties in de automobielsector, zoals het elektronisch motorbeheer, het elektronisch stabiliteitsprogramma ESP® en de common-raildieseltechnologie.

De Bosch Groep is een wereldwijd toonaangevend technologiebedrijf en dienstverlener. Er werken wereldwijd ongeveer 375.000 medewerkers (situatie op 31 december 2015). Het bedrijf realiseerde in het boekjaar 2015 een omzet van meer dan 70,6 miljard euro. De activiteiten zijn onderverdeeld in vier bedrijfssectoren: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods en Energy and Building Technology. De Bosch Groep bestaat onder meer uit de Robert Bosch GmbH met ongeveer 440 dochter- en regionale maatschappijen in ongeveer 60 landen. Het Bosch wereldwijde productie- en verkoopnetwerk, inclusief verkoop- en service partners, is vertegenwoordigd in ongeveer 150 landen. De basis voor de groei van het bedrijf is de innovatieve kracht. Bosch stelt 55.800 medewerkers te werk in onderzoek en ontwikkeling op ongeveer 118 locaties over de hele wereld. De Bosch Groep bevordert met al zijn producten en diensten de levenskwaliteit van mensen door middel van innovatieve, nuttige en fascinerende oplossingen. Op die manier biedt het bedrijf wereldwijd “Technologie voor het leven”.

Meer informatie vindt u op www.bosch.com, www.bosch.be, www.bosch-press.com, en http://twitter.com/BoschPresse.

Volg ons op LinkedIn