Onderzoek Bosch

Nederlander laat auto steeds vaker aan de kant staan

Dinsdag 13 september 2016

• Eén op vier Nederlanders gebruikt vaker de fiets dan de auto
  • Nederlanders ondernemen actie om zuiniger te rijden of zich milieuvriendelijker te verplaatsen
  • Eén op drie Nederlanders denkt dat we binnen tien jaar allemaal elektrisch rijden

Hoevelaken – Nederlandse autobezitters denken steeds meer na over hun mobiliteit. Zij nemen steeds vaker maatregelen om zich zuiniger en milieuvriendelijker te verplaatsen en laten de auto ook vaker staan voor de (elektrische) fiets.  Auto's met een traditionele verbrandingsmotor (diesel of benzine) blijven het Nederlandse autopark domineren, maar steeds meer Nederlanders (19 percent) zouden bij een volgende aankoop voor een elektrische of hybride auto kiezen. Dat blijkt uit een enquête* bij 1.000 Nederlandse autobezitters, uitgevoerd door iVox in opdracht van technologiebedrijf Bosch.

"De tijd lijkt rijp voor echte veranderingen in de mobiliteitswereld. De resultaten van dit Bosch-onderzoek onderstrepen dit. Vanuit de technologie kan steeds meer: intelligente transportsystemen bieden veel kansen om ons mobiliteitssysteem duurzamer, veiliger, comfortabeler en efficiënter te maken. Maar de gebruiker moet volgen. Uit het onderzoek blijkt klip en klaar dat veel Nederlanders bereid zijn zelf een inspanning te doen voor duurzame mobiliteit, en een positief-kritische instelling hebben ten opzichte van nieuwe en schone technologie. En dat is goed nieuws," concludeert Gert Blom, Strategisch adviseur mobiliteit, gemeente Helmond (www.helmond.be) en Innovatiemanager mobiliteit, ITS Bureau BrabantStad (www.drivebyhelmond.nl) op basis van de resultaten van het onderzoek.

In het onderzoek, dat voor de vierde maal werd uitgevoerd, polst Bosch naar de mening van de Nederlander over mobiliteit en duurzaamheid. Niet alleen de auto komt hierbij aan bod. De respondenten werden ook bevraagd over andere vervoermiddelen en het gebruik ervan.

Auto blijft belangrijk vervoermiddel
Negen op de tien autobezitters beschikt naast de auto over minstens één ander vervoersmiddel. Voor twee op drie autobezitters (66 percent) is de auto het meest gebruikte vervoersmiddel. Eén op vier (26 percent) zegt de klassieke fiets het vaakst te gebruiken en 5 percent grijpt het vaakst naar de elektrische fiets. Met name de 50-plussers (9 percent) geven aan de elektrische fiets het vaakst te gebruiken.

De helft van de bevraagde automobilisten (50 percent) zegt de auto hoofdzakelijk te gebruiken in de vrije tijd. Drie op tien (30 percent) gebruikt de auto hoofdzakelijk voor het werk.

"Het is ook goed om bevestigd te zien, dat het in Nederland niet of/of is: je bent niet of autobezitter of fietser. Bijna iedere autobezitter heeft wel een fiets en gebruikt die ook veelvuldig in het woon-werkverkeer. En dat past prima in het streven naar co-modaliteit: geen beperking van de mobiliteit, keuzevrijheid van vervoersmiddel, maar op een duurzame wijze. Technologie en gebruikersacceptatie moeten daarbij hand in hand gaan om succesvol te kunnen zijn," aldus Gert Blom.

Van de 1.000 respondenten rijdt 81 percent met een benzineauto en 15 percent met een dieselauto, dat is ongeveer hetzelfde aantal als in 2013 (79 percent benzineauto's en 15 percent dieselauto's).

Veranderende houding tegenover mobiliteit
Zowat één op de drie automobilisten (34 percent) zegt het voorbije jaar zelf iets ondernomen te hebben om zuiniger te rijden. Mannen (31 percent) deden dat iets meer dan vrouwen (24 percent). Acht op tien (78 percent) van wie iets ondernomen heeft, probeert zoveel mogelijk te rijden met een gelijkmatige snelheid. Twee op drie (67 percent) controleert regelmatig de bandenspanning en 63 percent probeert vroeger te schakelen. Amper 18 percent gebruikt het start/stop-systeem.

Bijna vier op tien respondenten (39 percent) zegt ook actie te ondernemen om zich milieuvriendelijker te verplaatsen. De oudere leeftijdsgroep (42 percent) doen dit iets vaker dan de jongeren (28 percent). Acht op tien respondenten (79 percent) zegt vaker te fiets te nemen of te voet te gaan, terwijl één op vijf (20 percent) vaker het openbaar vervoer neemt.

Ongeveer de helft van de respondenten (47 percent) noemt zichzelf een voorstander van lage emissiezones, waar bepaalde toegangsbeperkingen voor gemotoriseerd verkeer gelden om een verbetering van de luchtkwaliteit te bereiken; tegenover 43 percent in 2013. Mocht in de eigen stad of gemeente een lage emissiezone worden ingevoerd, dan zou 47 percent van de respondenten de fiets nemen. Eén op vier (28 percent) zou de stad proberen te vermijden en 19 percent zou kiezen voor het openbaar vervoer. Daarnaast zou 9 percent een nieuwe, milieuvriendelijke auto aanschaffen; in 2013 was dat slechts 6 percent.

Nuchtere kijk op elektrische auto
Bijna zes op de tien respondenten (58 percent) gelooft dat de elektrische auto op termijn de benzine- en dieselauto's zal vervangen. Eén op drie (32 percent) denkt dat we binnen tien jaar allemaal elektrisch zullen rijden, maar de meerderheid (67 percent) denkt dat pas binnen 20 tot 30 jaar meer elektrische auto's dan benzine- of dieselauto's zullen rijden. Daarnaast gaat ook meer dan vier op tien Nederlanders (44 percent) akkoord met de stelling dat elektrisch rijden nooit echt zal doorbreken. Opvallend is dat met name de jongere generatie (40 percent) het vaker met deze stelling eens is.

De aankoopprijs en het rijbereik blijven de grootste struikelblokken voor de doorbraak van de elektrische auto. Drie op vier respondenten denkt dat elektrische auto's duurder zijn dan de klassieke diesel- en benzineauto's en één op drie (32 percent) denkt ook dat ze technisch minder goed zijn. Daarnaast vindt twee op drie chauffeurs (66 percent) dat een elektrische auto minstens 500 km moet kunnen rijden zonder op te laden. De belangrijkste locaties voor het opladen zijn thuis, openbaar in de stad of gemeente of op het werk.

* Enquête uitgevoerd bij 1.000 Nederlandse automobilisten in de periode maart 2016

---

Mobility Solutions is de grootste businesssector binnen de Bosch Groep. Volgens voorlopige cijfers bedroeg de omzet in 2015 41,7  miljard euro of 60  procent van de totale omzet van de Groep. Dit maakt de Bosch Groep tot een van de grootste leveranciers uit de automobielsector. Mobility Solutions combineert de expertise van de Groep in drie mobiliteitsdomeinen - automatisering, elektrificatie en connectiviteit - en biedt de klanten geïntegreerde mobiliteitsoplossingen.De belangrikste activiteiten zijn injectietechnologie voor verbrandingsmotoren, diverse oplossingen voor de elekrtificatie van de aandrijflijn, veiligheidssystemen, rijhulpsystemen en geautomatiseerde functies, technologie voor gebruiksvriendelijk infotainment alsook car2car- en car2X-communicatie, en concepten, technologie en service voor de automotive aftermarket. Bosch is synoniem voor een groot aantal innovaties in de automobielsector, zoals het elektronisch motorbeheer, het elektronisch stabiliteitsprogramma ESP® en de common-raildieseltechnologie.

De Bosch Groep is een wereldwijd toonaangevend technologiebedrijf en dienstverlener. Er werken wereldwijd ongeveer 375.000 medewerkers (situatie op 31 december 2015). Het bedrijf realiseerde in het boekjaar 2015 een omzet van meer dan 70,6 miljard euro. De activiteiten zijn onderverdeeld in vier bedrijfssectoren: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods en Energy and Building Technology. De Bosch Groep bestaat onder meer uit de Robert Bosch GmbH met ongeveer 440 dochter- en regionale maatschappijen in ongeveer 60 landen. Het Bosch wereldwijde productie- en verkoopnetwerk, inclusief verkoop- en service partners, is vertegenwoordigd in ongeveer 150 landen. De basis voor de groei van het bedrijf is de innovatieve kracht. Bosch stelt 55.800 medewerkers te werk in onderzoek en ontwikkeling op ongeveer 118 locaties over de hele wereld. De Bosch Groep bevordert met al zijn producten en diensten de levenskwaliteit van mensen door middel van innovatieve, nuttige en fascinerende oplossingen. Op die manier biedt het bedrijf wereldwijd “Technologie voor het leven”.

Meer informatie vindt u op www.bosch.com, www.bosch.be, www.bosch-press.com, en http://twitter.com/BoschPresse.

Volg ons op LinkedIn

Infographic