Nieuwe serviceaanpak in Brussel

Techniekers Bosch Thermotechnology bezoeken klanten voortaan met de eCargo bike

Woensdag 26 oktober 2016

• Nieuwe serviceaanpak is antwoord op groeiend mobiliteitsprobleem in grote steden
  • Dankzij de eCargo bike komen techniekers klantenafspraken nauwkeurig na
  • Uitbreiding project naar andere steden is mogelijk

Anderlecht – Wie zijn klanten in en rond de grote steden efficiënt wil bedienen, ervaart dagelijks enorme mobiliteitsproblemen. Niet alleen zijn er de vaak ellenlange files, steeds meer steden voeren ook voetgangerszones in of beperken de parkeermogelijkheden. Tijdig en zonder stress op een klantenafspraak komen, bleek ook voor de techniekers van Bosch Thermotechnology steeds moeilijker te worden. Daarom worden in Brussel de klanten voortaan bezocht met een eCargo bike, of elektrische bakfiets.

"Als serviceafdeling voeren we onderhoud en herstellingen uit op de verwarmingstoestellen van de merken Junkers, Bosch en Buderus. We staan erop onze klantenafspraken nauwkeurig na te komen, maar dat wordt door de verkeerssituatie steeds moeilijker. Om dit te verhelpen hebben we een aantal maatregelen ingevoerd. Tijdens de spits houden we onze techniekers weg uit het verkeer door zoveel mogelijk opdrachten dicht bij huis in te plannen. Daarnaast hebben we ook gezocht naar een alternatief vervoersmiddel dat onze techniekers moet toelaten zich vlot door het drukke stedelijke verkeer te bewegen. Onze keuze is gevallen op een elektrische bakfiets of eCargo bike," zegt Filip Boelens, Aftersales Director bij Bosch Thermotechnology in België.

Sinds eind augustus loopt in Brussel een pilootproject. Na evaluatie is het de bedoeling dit project verder uit te breiden en de aanpak, al dan niet in aangepaste vorm uit te rollen naar andere steden.

‘Ik juich zo’n creatieve oplossingen van bedrijven en ondernemers toe,’ zegt Brussels minister van mobiliteit Pascal Smet. ‘Iedereen wint bij dit model. Klanten zijn tevreden met een snelle service. Werknemers sporten en hebben minder stress. Bedrijven kennen geen verliesuren meer in de files en hebben meer gemotiveerde werknemers. En er rijden minder vrachtwagens de stad in waardoor de Brusselaars winnen aan levenskwaliteit.’

Ook Hamza Yakhlef, Technieker Bosch Thermotechnology staat volledig achter het project: "Met de auto was ik een uur tot anderhalf uur onderweg naar Brussel. En vaak verloor ik nog eens een half uur met het zoeken naar een parkeerplaats. Met de eCargo bike ben ik vaak in 25 minuten op bestemming. En ook de klanten reageren positief. De meesten bieden spontaan aan om de eCargo bike tijdens het onderhoud in hun garage te stallen."

Voldoende laadruimte en extra trapondersteuning
"Elektrische fietsen zijn al langer bezig aan een steile opmars. In 2015 werden er voor het eerst meer e-bikes dan gewone stadsfietsen verkocht in België. Bosch is sinds 2010 actief in de markt voor e-bikes. Meer dan 60 fietsmerken bieden vandaag e-bikes aan met een aandrijfsysteem van Bosch. De eCargo bike geeft dankzij de trapondersteuning en zijn krachtige motor een extra duwtje in de rug bij zware belading of tegenwind. Daarnaast kan de eCargo bike tot 100 kilogram vervoeren,” zegt Vineeta Diels, Marketing Manager Bosch eBike Systems Benelux & UK.

"Alle gereedschappen, meetapparatuur en wisselstukken kunnen gemakkelijk in de eCarg0 bike worden opgeslagen en vervoerd. Uiteraard is ook de elektrische aandrijving van Bosch een pluspunt. De verplaatsingen kunnen vlot en met een minimale inspanning ecologisch gebeuren, ook op een heuvelachtig parcours," aldus Filip Boelens.

“Ten slotte zorgt de all-in-one boordcomputer Nyon van Bosch, die navigatie, e-bikebesturing en rijgegevens verenigt in één apparaat, voor nog meer comfort en rijplezier en wijst het de weg naar de verschillende fietspaden in Brussel,” voegt Vineeta Diels toe.

---

Bosch is al sedert 1907 aanwezig in België. De Bosch Groep telt in België ongeveer 1.750 medewerkers. De belangrijkste locaties bevinden zich in Tienen, Brussel, Herentals en Aartselaar.

Bosch Thermotechnik GmbH, is een internationaal toonaangevende producent van verwarmingsproducten en boilers. Door indoor comfort te leveren via energie-efficiënte en milieuvriendelijke verwarmings- en warmwateroplossingen, focust Bosch Thermotechnology op de duurzame omgang met natuurlijke rijkdommen en op systeemflexibiliteit en gebruiksvriendelijkheid ten voordele van zijn klanten. Bosch Thermotechnology integreert internationale en regionale thermotechnologie-merken zoals Buderus en Junkers Bosch. Vloer- en wandmodellen van warmwaterboilers en warmtepompen, zonneboilers en boilers op vaste brandstof, warmtekrachtinstallaties en industriële boilers: het productgamma dat op de markt wordt gezet door Bosch Thermotechnology biedt geavanceerde systemen op het vlak van energierendement en milieucompatibiliteit.

De Bosch Groep is een wereldwijd toonaangevend technologiebedrijf en dienstverlener. Er werken wereldwijd ongeveer 375.000 medewerkers (situatie op 31 december 2015). Het bedrijf realiseerde in het boekjaar 2015 een omzet van meer dan 70,6 miljard euro. De activiteiten zijn onderverdeeld in vier bedrijfssectoren: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods en Energy and Building Technology. De Bosch Groep bestaat onder meer uit de Robert Bosch GmbH met ongeveer 440 dochter- en regionale maatschappijen in ongeveer 60 landen. Het Bosch wereldwijde productie- en verkoopnetwerk, inclusief verkoop- en service partners, is vertegenwoordigd in ongeveer 150 landen. De basis voor de toekomstige groei van het bedrijf is de innovatieve kracht. Bosch stelt 55.800 medewerkers te werk in onderzoek en ontwikkeling op ongeveer 118 locaties over de hele wereld. De Bosch Groep bevordert met al zijn producten en diensten de levenskwaliteit van mensen door middel van innovatieve, nuttige en fascinerende oplossingen. Op die manier biedt het bedrijf wereldwijd “Technologie voor het leven”.

Meer informatie vindt u op www.bosch.com, www.bosch.be en www.bosch-press.com, http://twitter.com/BoschPresse.

Volg ons op LinkedIn

Hamza Yakhlef & Pascal Smet