Nieuwe kleurdoppen op de remvloeistofbidons van Bosch

Bosch houdt rekening met opmerkingen van professionals en denkt aan veiligheid automobilisten

Maandag 19 juni 2017

• Slim onderdeel, speciaal ontworpen voor de werkplaats
  • Vijf verschillende kleuren duiden de verschillende soorten remvloeistoffen aan
  • Remvloeistof is een essentieel onderdeel van het remsysteem

Het remsysteem is een cruciaal veiligheidsonderdeel van een voertuig. Het is belangrijk om in alle situaties op de remmen te kunnen vertrouwen. Daarom moet het volledige remsysteem regelmatig worden gecontroleerd. Al meer dan 130 jaar ontwikkelt Bosch, samen met voertuigfabrikanten, steeds
efficiëntere remsystemen. Als pionier in ABS en ESP investeert Bosch dagelijks in de ontwikkeling van nieuwe remsystemen voor alle rijomstandigheden. Remblokken, -schijven, -klauwen en hoofdcilinders zijn essentiële onderdelen van het remsysteem, maar zouden zonder een aangepaste remvloeistof geen optimale betrouwbaarheid garanderen. Bosch heeft daarom zijn assortiment remvloeistoffen vereenvoudigd en vernieuwd.

Kleurrijk en slim bedacht: de nieuwe doppen voor remvloeistof
Bosch heeft besloten zijn assortiment remvloeistoffen zichtbaarder en duidelijker te maken. Vijf doppen in verschillende kleuren creëren een optisch herkenbaar effect en vergemakkelijken het dagelijkse werk in de werkplaats. Bovendien zorgen deze kleurcodes voor een grotere veiligheid (geen verwarring mogelijk) en besparen ze tijd (snelle identificatie van de vereiste remvloeistof). Zo heeft de DOT 3 (Department of Transportation) voortaan een rode dop, DOT 4 een blauwe dop, DOT 5.1 en zwarte dop, DOT 4HP een gele dop en de LHM-remvloeistof (Liquide Hydraulique Mineral) een groene dop.

Remvloeistoffen, essentieel onderdeel van het remsysteem
Elke bestuurder is zich bewust van het belang van goed onderhouden remschijven en –blokken, en sommige zelfs van de remklauwen en –cilinders, voor een goede werking van het remsysteem en de veiligheid. Dat ligt helemaal anders voor remvloeistoffen. Studies tonen aan dat één op de drie bestuurders met verouderde remvloeistof rondrijdt.

Remvloeistof is wateraantrekkend of hygroscopisch. Na verloop van tijd komt er te veel water in de remvloeistof, waardoor de hittebestendigheid van de remvloeistof sterk kan dalen en het remsysteem zijn doeltreffendheid verliest. Ook de viscositeit is bepalend voor een hoger of lager kookpunt van de remvloeistof. Daarom is het noodzakelijk om regelmatig een controle uit te voeren. In overleg met de autofabrikanten adviseert Bosch om iedere twee jaar of om de 40.000 kilometer de remvloeistof te vervangen.

Bosch BFT 100 remvloeistoftester
De temperatuur van het kookpunt van de remvloeistof wordt bij het vervangen van de remblokken niet vaak gecontroleerd. Toch is dit een eenvoudige diagnose die meteen aangeeft of de remvloeistof vervangen moet worden. Daarnaast is het belangrijk te weten dat bij voertuigen met een ABS-systeem lucht in de remvloeistof problemen kan veroorzaken in het centrale, hydraulische ABS-systeem. Dat kan leiden tot een aanzienlijke meerkost en gevaarlijke situaties voor de automobilist.

Bosch ontwikkelde daarom de BFT 100 remvloeistoftester, die snel en eenvoudig toelaat de temperatuur van het kookpunt van de remvloeistof te controleren. Een test duurt slechts enkele minuten en is een essentieel onderdeel van de controle van de remvloeistof. Remvloeistoffen moeten een minimaal kookpunt van 165°C hebben. Onder deze temperatuur moet de remvloeistof onmiddellijk vervangen worden.

---

De divisie Automotive Aftermarket (AA) voorziet de vervangmarkt en werkplaatsen wereldwijd van een compleet aanbod aan diagnose- en werkplaatsuitrusting, en een uitgebreid assortiment aan onderdelen – nieuwe en vervangstukken - voor personen- en bedrijfsvoertuigen. Het AA-assortiment bestaat uit originele Bosch-onderdelen en specifieke zelf ontwikkelde producten en diensten. Meer dan 17.000 medewerkers in 150 landen, ondersteund door een wereldwijd logistiek netwerk, zorgen ervoor door dat meer dan 650.000 verschillende onderdelen snel en tijdig bij de klanten afgeleverd wprden. Via de afdeling "diagnostics" stelt AA test- en werkplaatsapparatuur, werkplaatssoftware, opleidingen en technische informatie ter beschikking. De divisie is ook verantwoordelijk voor Bosch Car Service, het grootste wereldwijde netwerk van onafhankelijke garagehouders met meer dan 16.000 franchisehouders, en van AutoCrew met meer dan 600 partners.

De Bosch Groep is een wereldwijd toonaangevend technologiebedrijf en dienstverlener. Er werken wereldwijd ongeveer 390.000 medewerkers (situatie op 31 december 2016). Het bedrijf realiseerde in 2016 een omzet van 73,1 miljard euro. De activiteiten zijn onderverdeeld in vier bedrijfssectoren: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods en Energy and Building Technology. Als toonaangevende IoT-onderneming biedt Bosch innovatieve oplossingen voor slimme woningen, slimme steden, geconnecteerde mobiliteit en geconnecteerde industrie. Ze gebruikt haar knowhow op het vlak van sensortechnologie, software en diensten, alsook haar eigen IoT-cloud om aan haar klanten geconnecteerde, domeinoverschrijdende oplossingen aan te bieden vanuit één enkele bron. De strategische doelstelling van Bosch Group bestaat erin innovaties aan te reiken voor een geconnecteerd leven. Bosch verbetert de levenskwaliteit wereldwijd met producten en diensten die innovatief zijn en enthousiast maken. Op die manier biedt de onderneming wereldwijd "Technologie voor het leven".

De Bosch Groep bestaat uit Robert Bosch GmbH en de ongeveer 450 dochterondernemingen en regionale filialen in zowat 60 landen. Verkoop- en dienstverlenende partners meegerekend dekt het wereldwijde productie-, ontwikkelings- en verkoopnetwerk van Bosch nagenoeg elk land in de wereld. De basis voor de toekomstige groei van de onderneming is haar innovatiekracht. Verdeeld over 120 vestigingen over de hele wereld stelt Bosch 59.000 werknemers te werk in onderzoek en ontwikkeling. De onderneming werd in 1886 in Stuttgart opgericht door Robert Bosch (1861-1942) als 'Werkplaats voor fijne mechaniek en elektrotechniek'. De bijzondere aandeelhoudersstructuur van Robert Bosch GmbH staat garant voor de ondernemingsautonomie van Bosch Group. Die structuur biedt de onderneming de mogelijkheid om op lange termijn te plannen en te investeren in toekomstgerichte oplossingen. In totaal is 92 procent van de aandelen van Robert Bosch GmbH in handen van Robert Bosch Stiftung GmbH, een instelling van algemeen nut. De meerderheid van de stemrechten ligt bij Robert Bosch Industrietreuhand KG. Die vervult de ondernemingsfuncties. De overige aandelen zijn in handen van de familie Bosch en Robert Bosch GmbH.

Meer informatie is te vinden online op www.bosch.nl, www.bosch.bewww.bosch.com, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.com, www.twitter.com/BoschPresse, https://www.linkedin.com/company/bosch-the-netherlandshttps://www.linkedin.com/company/bosch-belgium