Microsoft haakt af, Google profiteert

Dinsdag 10 oktober 2017 — Zaventem - De smartphone markt is een van de meest dynamische binnen het ICT-landschap. Vijf jaar geleden was Blackberry nog het meest voorkomende platform. Anno 2017 lijken we twee spelers over te houden. Apple met iPhones op het eigen iOS en een iets breder scala aan vendoren die smartphones met Android uitbrengen. Dit jaar ziet Computer Profile voor het eerst dat op de zakelijke markt (met 50 of meer werknemers) Android het grootste deel van de zakelijke smartphone markt inneemt. Een kleine 48 procent van de aangetroffen smartphones betreft een Android toestel.

Er is overigens wel een verschil tussen de installed base aandelen van de mobiele operating systemen zoals weergegeven in de figuur en de verspreidingsgraad van de verschillende platforms. De eerste is een verdeling op basis van alle geïnventariseerde smartphones, de laatste is gebaseerd op gebruik per platform per bedrijfsvestiging. We zien nog altijd meer locaties met zakelijke Apple smartphones dan locaties met Android toestellen. De aantallen toestellen per locatie zijn in het geval van Android hoger dan bij Apple. Hierdoor is in aantallen toestellen Android sinds dit jaar de grootste partij. Windows toestellen zien we nog bij 1 op 10 locaties.

Merken Smartphones

Platform en merk smartphone zijn in een aantal gevallen 100% met elkaar verweven. iOS draait alleen op iPhones, Blackberry OS draait (draaide) alleen op Blackberry. Voor Android en inmiddels in mindere mate Windows phone ligt dat anders. De meeste platform onafhankelijke vendoren hebben inmiddels voor Android gekozen. Dit geldt ook voor Blackberry en Nokia. Beiden worden inmiddels in licentie gemaakt door respectievelijk TCL uit China en HMD Global uit Finland. Samsung is veruit de meest voorkomende vendor die Android toestellen uitbrengt. Het aandeel Samsung smartphones ligt anno 2017 op hetzelfde niveau als het aandeel iPhones.

De winst lijkt voor een deel te komen uit het teruglopend gebruik van smartphones op basis van Windows mobile. Microsoft heeft zelf al enige tijd geen nieuwe smartphone modellen meer uitgebracht op het eigen platform. Ook van andere vendoren zijn er dit jaar geen nieuwe toestellen op de Belgische (zakelijke) markt meer verschenen op basis van Windows 10. Het aandeel Windows phones is dan ook gehalveerd in de afgelopen 12 maanden. Toestellen draaiend op Apple iOS nemen momenteel circa 40 procent van de zakelijke smartphone markt voor haar rekening. Dit blijkt uit ruim 800 interviews die Computer Profile het afgelopen jaar voerde met Belgische publieke en commerciële bedrijfsvestigingen met 50 of meer medewerkers.

Mobile Device Management

Bij het managen van de smartphones (en de hier niet besproken tablets of andere mobiele apparatuur) kan door organisaties gebruik worden gemaakt van oplossingen op het gebied van Mobile Device Management. Sinds een paar jaar wordt het gebruik van deze software meegenomen door Computer Profile in haar interviews met de Belgische zakelijke eindgebruikers.

In het gebruik van mobile device management zien we opmerkelijk genoeg niet veel veranderingen voor de Belgische markt. Het gebruik lijkt slechts mondjes maat toe te nemen. De transport en services segmenten scoren het hoogst met een gebruik van 10 procent of hoger. De Nederlandse markt wordt door Computer Profile op exact dezelfde wijze in kaart gebracht als de Belgische zakelijke markt. Bij Nederlandse bedrijfslocaties zien we dat een kwart aangeeft dat er gebruik wordt gemaakt van mobile device management.

MobileIron is de meest voorkomende vendor op de Belgische zakelijke markt. Bijna een derde van de aangetroffen oplossingen betreft een oplossing van het Amerikaanse MobileIron. Het eveneeens Amerikaanse VMware Airwatch is op enige afstand de nummer twee, het Canadese SOTI de nummer 3. Deze top drie is ten opzichte van de twee voorafgaande jaren ongewijzigd. Ook voor de andere vendoren zien we geen grote verschuivingen in de onderlinge posities en in de huidige aandelen ten opzichte van de voorafgaande jaren.

Over Computer Profile

Als zelfstandige database marketingorganisatie helpt Computer Profile ICT-bedrijven met het in kaart brengen en gericht benaderen van de juiste doelgroep. Computer Profile beschikt over een database met de 30.000 belangrijkste bedrijfslocaties in het Benelux bedrijfsleven en de overheid. Van deze organisaties heeft Computer Profile een actueel overzicht van de 150.000 beslissers en de ICT-infrastructuur. Als initiatiefnemer van de European Market Intelligence Group (EMIG) biedt Computer Profile deze informatie ook over andere Europese landen.

Daarnaast ondersteunt Computer Profile met een team van gekwalificeerde telemarketing agents ICT-organisaties actief bij het vinden van relevante projecten door de inzet van Lead Nurturing en Demand Generation.

Computer Profile heeft vestigingen in Zaventem en Breda. Meer informatie is te vinden op www.computerprofile.com en www.emi-group.com. Of volg Computer Profile via Twitter

Penetration Mobile Device Management
Vendors Mobile Device Management solutions