Massa vacatures voor starters, maar helft jongeren voelt zich niet klaar om te beginnen werken

Dinsdag 27 juni 2017 — Antwerpen, 27 juni 2017 - Ongeveer 70.000 Belgische jongeren studeren in juni af. De voorbije weken zwoegden ze voor de laatste keer boven hun boeken. Nu is het tijd voor hun laatste vrije zomervakantie. Start to Work polste naar de vakantie- en werkplannen van de Belgische pas afgestudeerde. Uit het onderzoek blijkt dat bijna de helft van de jongeren zich niet klaar voelt om aan zijn carrière te beginnen. Twee op de drie pas afgestudeerden willen vooral genieten van hun vrije tijd tijdens hun ‘laatste’ zomervakantie.

In juni deden Start to Work, het initiatief van HR-dienstenleverancier Unique dat jongeren makkelijker aan een job wil helpen, en nieuwssite newsmonkey 3 weken lang samen onderzoek naar de plannen van pas afgestudeerden tijdens hun laatste zomervakantie. In totaal deden 827 pas afgestudeerden mee aan de online enquête.

I know what you’ll do this summer: feesten, reizen en… al een beetje geld verdienen
Hun laatste zomer spenderen jongeren volgens de resultaten uiteenlopend. Een vierde van de pas afgestudeerden doet een studentenjob en evenveel jongeren trekken de wijde wereld in. Daarvan gaat 13% op reis met familie, trekt 10% er alleen op uit en reist een kleine 30% met zijn/haar lief. Een op de vijf wil zijn zomer vooral spenderen aan quality time met vrienden.

Er was een opvallend verschil tussen hoe jongens en meisjes hun zomer spenderen. Van de vrouwelijke deelnemers gaat 30% met haar lief op reis, terwijl van de mannelijke deelnemers 25% met zijn lief op reis gaat. De laatste groep gaf opvallend vaker aan dat ze solo op reis gaan, met 16% in tegenstelling tot 8% van de meisjes.

Franstalige pas afgestudeerden voelen zich meer klaar voor arbeidsmarkt dan Nederlandstalige jongeren
Op de vraag of ze klaar zijn om te beginnen werken, zijn de meningen van de Nederlandstalige jongeren fiftyfifty verdeeld. In Wallonië klinkt het antwoord overtuigender, met zo’n 62% ja’s.

En dat ze klaar zijn om te gaan werken! Van de Franstalige pas gediplomeerden begint 56% na de zomer te werken of een job te zoeken. Aan Nederlandstalige kant is slechts 45% van de afgestudeerden dat van plan. Ongeveer 45% van de Nederlandstalige pasafgestudeerden gaf aan een extra studie op te starten na de zomer en de overige 10% neemt eerst een sabbatjaar.

Start to Work: jobplatform voor starters
 “De resultaten liggen in lijn met onze enquête van vorig jaar: ook toen gaven heel wat pas afgestudeerden aan zich niet klaar te voelen voor de arbeidsmarkt. Met Start to Work brengen we   daar verandering in. Pas afgestudeerden kunnen op onze blog terecht voor tips en tricks: van welke praktische zaken je in orde moet brengen van zodra je de schoolbanken verlaat, over welke vacatures precies bij jouw profiel passen tot welke outfit je best aantrekt tijdens een sollicitatiegesprek. Op die manier proberen we ook de koudwatervrees wat weg te nemen. Jobs zijn er immers genoeg: we hebben momenteel honderden openstaande vacatures voor starters”, zegt Katty Scheerlinck, General Manager bij Unique Belgium.

Start to Work organiseert daarom van 26 tot en met 30 juni de Start to Work Recruitment week: jongeren kunnen deze week in alle kantoren terecht voor gratis tips en advies en de selectie van een job op maat. Zo kunnen ze hun laatste ‘vrije’ zomer starten met het scoren van hun eerste droomjob. Meer info en inschrijven: www.starttowork.be.

Over Unique
Unique onderscheidt zich als HR-dienstverlener door een ruim aanbod aan HR-diensten en deskundig advies op maat van uw onderneming. Onder de brand Unique bundelen vier sterke spelers de krachten en expertise: Unique, Unique Career, Receptel en Express Medical. Zo maken we een breed kennis- en dienstenplatform toegankelijk voor onze klanten waardoor we u nog beter van dienst zijn. In rekruteringsoplossingen, hospitality services en HR-expertise voor de zorgsector. Unique is uw integrale HR-dienstverlener, trusted HR en Hospitality partner. Kortom de one stop shop advisor voor al uw vragen omtrent HR-oplossingen. Zo werken wij mee aan uw HR-strategie van morgen.