Lambdasondes vieren 40ste verjaardag en bereiken kaap van 1 miljard geproduceerde eenheden

Dubbel jubileum voor Bosch

Donderdag 15 december 2016

• 1976: Volvo is de eerste autofabrikant die zijn auto's met lambdasondes van Bosch uitrust
  • 2016: 85 procent van de auto's in Europa zijn uitgerust met lambdasondes van Bosch
  • De nieuwste generatie lambdasondes vermindert het brandstofgebruik en de uitstoot en optimaliseert de verbranding in "downsizing"-motoren.
Lambdasondes zijn sensoren die in de uitlaatpijp zijn gemonteerd en het zuurstofgehalte in de uitlaatgassen meten. Zij waren de allereerste technologie voor het nauwkeurig doseren van de ingespoten brandstof in de motor en zorgen ook voor een efficiënte werking van de motor. Maar een lambdasonde doet nog meer; bij trager rijden, wordt de toevoer van brandstof in benzine- of dieselmotoren zelfs onderbroken.

Veertig jaar is ondertussen verstreken sinds Bosch met de massaproductie van deze uitvinding begon. In 2016 produceerde het bedrijf zijn één miljardste lambdasonde. De productiecijfers tonen de sterke vraag naar deze technologie tijdens de voorbije veertig jaar. Het duurde 32 jaar, van 1976 tot 2008, voor er 500 miljoen stuks geproduceerd werden. In de volgende acht jaar, van 2008 tot 2016, verdubbelde dit aantal tot 1 miljard stuks.

Terugblik op een succesverhaal dat begon in de Verenigde Staten
De massaproductie van lambdasondes begon in 1976 als gevolg van de strengere emissieregels ingevoerd in de Verenigde Staten. Een Volvo 240-260 werd als eerste personenauto met een lambdasonde uitgerust voor de Amerikaanse markt. Deze lambdasonde van Bosch bewees al snel de voordelen van deze moderne technologie. Dankzij de precieze brandstoftoevoerregeling van de lambdasonde waren de emissiewaarden aanzienlijk lager dan de toegestane grenzen. Het was om die reden dat Ford USA in 1977 een overeenkomst tekende met Bosch voor de levering van 3 miljoen lambdasondes per jaar.

In 1982 zag de tweede generatie lambdasondes het licht. Deze hadden als bijkomend voordeel dat ze werden verwarmd. Sinds 1993 wordt de planaire zuurstoflambdasonde erkend als een geavanceerde technologie die leidt tot brandstofbesparing, een lagere uitstoot van schadelijke stoffen en een preciezere waardemeting voor het uitlaatgas. De meeste moderne benzineauto's zijn uitgerust met twee lambdasondes. Een eerste lambdasonde bevindt zich stroomopwaarts naar de katalysator en meet de hoeveelheid zuurstof in het uitlaatgas; de tweede lambdasonde controleert of de katalysator goed functioneert. Ook moderne dieselauto's kunnen niet meer zonder lambdasondes. En deze trend zal zich doorzetten. De steeds strengere emissienormen voor nieuw geregistreerde benzine- en dieselauto's kunnen enkel worden bereikt door een zeer effectieve clean-up van de uitlaatgassen.

Diagnose en vervanging van lambdasondes
Een defecte lambdasonde moet zo snel mogelijk vervangen worden. Zonder de correct uitgevoerde metingen van de lambdasonde verliest het onderdeel zijn doeltreffendheid en stijgt het brandstofverbruik. Een on-board-diagnose (OBD) uitgevoerd in de werkplaats kan betrouwbare informatie opleveren over de noodzaak tot het al dan niet vervangen van één of meerder lambdasondes. Bosch biedt hiervoor de KTS- en FSA-diagnosetoestellen aan en de BEA-uitlaatgastesters. Deze geavanceerde apparatuur laat toe de lambdasonde snel en betrouwbaar te beoordelen. Een visuele controle blijft echter noodzakelijk om de staat van de connector, de behuizing en de sensor te controleren.

De lambdasondes van Bosch zijn ook beschikbaar voor de aftermarket
Bosch heeft op dit moment 1.200 referenties aan lambdasondes en biedt hiermee een brede waaier van de hoogste kwaliteit aan. Het aanbod lambdasondes met universele connector reduceert niet alleen de stockagekosten, maar biedt ook een grote dekking met een relatief klein aantal referenties uit de Bosch-catalogus. Daarnaast kunnen werkplaatsen en verkopers beroep doen op een compleet aanbod van Bosch: reserveonderdelen, garage-equipment en service-ondersteuning (klantenservice, hotline en opleidingen).

Lambdasondes op onverwachte plaatsen
Lambdasondes worden ook in sommige verwarmingsketels geplaatst voor het meten van het zuurstofgehalte als gevolg van de verbranding. En onder de naam van "perfecte baksensor" is de lambdasonde ook aanwezig in de nieuwe serie 8 ovens van Bosch. De lambdasonde meet tijdens het bak- en kookproces voortdurend het vochtgehalte, wat de oven toelaat om automatisch alle parameters bij te stellen.

---

De divisie Automotive Aftermarket (AA) voorziet de vervangmarkt en werkplaatsen wereldwijd van een compleet aanbod aan diagnose- en werkplaatsuitrusting, en een uitgebreid gamma aan onderdelen – nieuwe en vervangstukken - voor personen- en bedrijfsvoertuigen. Het AA-assortiment bestaat uit originele Bosch-onderdelen en specifieke zelf ontwikkelde producten en diensten. Meer dan 18.000 medewerkers in 150 landen, ondersteund door een wereldwijd logistiek netwerk, zorgen ervoor door dat meer dan 650.000 verschillende onderdelen snel en tijdig bij de klanten geraken. Via de afdeling "Automotive Service Solutions" stelt AA test- en werkplaatsapparatuur, diagnostic software, opleidingen en technische informatie ter beschikking. De afdeling is bovendien ook verantwoordelijk voor Bosch Car Service, het grootste wereldwijde netwerk van onafhankelijke garagehouders met meer dan 17.000 franchisehouders, en van AutoCrew met meer dan 1.000 partners.
Voor meer informatie surft u naar www.bosch-automotive.com.

De Bosch Groep is een wereldwijd toonaangevend technologiebedrijf en dienstverlener. Er werken wereldwijd ongeveer 375.000 medewerkers (situatie op 31 december 2015). Het bedrijf realiseerde in het boekjaar 2015 een omzet van meer dan 70 miljard euro. De activiteiten zijn onderverdeeld in vier bedrijfssectoren: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods en Energy and Building Technology. De Bosch Groep bestaat onder meer uit de Robert Bosch GmbH met ongeveer 440 dochter- en regionale maatschappijen in ongeveer 60 landen. Het Bosch wereldwijde productie- en verkoopnetwerk, inclusief verkoop- en service partners, is vertegenwoordigd in ongeveer 150 landen. De basis voor de toekomstige groei van het bedrijf is de innovatieve kracht. Bosch stelt 55.800 medewerkers te werk in onderzoek en ontwikkeling op ongeveer 115 locaties over de hele wereld. De Bosch Groep bevordert met al zijn producten en diensten de levenskwaliteit van mensen door middel van innovatieve, nuttige en fascinerende oplossingen. Op die manier biedt het bedrijf wereldwijd “Technologie voor het leven”.

Meer informatie vindt u op www.bosch.com, www.bosch.be, www.bosch-press.com, en http://twitter.com/BoschPresse.