Kleur vaak onderschatte factor in smaakbeleving

Tork®, merk van SCA, lanceert inspirerende brochure over hoe je servetkleuren kan combineren met gerechten en ontwikkelde vier nieuwe servetkleuren voor de LinStyle®-range.

Dinsdag 11 april 2017 — Kleuren hebben niet alleen invloed op het beeld dat gasten van een restaurant krijgen, maar ook op de manier waarop ze de smaken en aroma’s van een gerecht ervaren. Om restauranteigenaars de beleving van hun gerechten te helpen verbeteren, hebben Tork en kleur- & foodstylist Linda Lundgren een inspirerende brochure gemaakt over hoe de kleuren van servetten gerechten kunnen versterken.

De wisselwerking tussen de kleuren van gerechten en de tafelaankleding is een eenvoudige manier om zowel de smaak als de complete restaurantbeleving te verbeteren. Toch wordt hier vaak weinig aandacht aan besteed. Zo worden servetten eerder afgestemd op het interieur dan op de gerechten.

De nieuwe brochure biedt inspiratie en tips over hoe de kleuren van servetten het best gecombineerd kunnen worden met gerechten.

Tork heeft bovendien vier nieuwe servetkleuren ontwikkeld voor de LinStyle®-range van premium servetten. De brochure legt dan ook uit hoe deze servetten gebruikt kunnen worden om de beleving van gasten te verbeteren. Een aantal voorbeelden van expert foodstylist Linda Lundgren:

• Aqua Blue: blauw maakt gerechten minder zout en benadrukt geel en oranje als contrasterende kleuren. Deze kleur werkt daarom onder andere goed met eieren en Indiaas eten.
  • Coral: roze maakt gerechten zoeter en minder bitter. Rode en roze kleuren zijn daarom goed te combineren met nagerechten, vooral met aardbeien en roodkleurige garnering.
  • Mustard: geel versterkt wat zuur is, waardoor het goed samengaat met visgerechten. De warme kleur werkt ook mooi samen met groenten, zoals verse spruitjes en salades.
  • Anthracite: donkere kleuren zoals antraciet zorgen voor een luxe contrast met lichtgekleurde tafelaankleding en gerechten, waardoor onder andere mediterrane gerechten een rijkere smaakbeleving krijgen.

Sonja van der Linden, Product & Segment Manager Table Top & Hospitality bij SCA Tork: “Restaurants krijgen de mogelijkheid om hun creativiteit te ontketenen op het gebied van presentatie, zowel op het bord als ernaast, om zo gerechten eruit te laten springen. We willen restauranteigenaren inspireren met eenvoudige manieren om buitengewone maaltijden op te laten vallen, aangezien dit centraal staat bij de totale beleving van gasten.”

Over LinStyle
Tork LinStyle®-servetten zijn ideaal voor restaurants die het luxe gevoel en uitstraling van linnen willen aanbieden maar de voorkeur geven aan servetten voor eenmalig gebruik. De premium LinStyle-servetten zijn aanzienlijk zachter, steviger en meer absorberend dan standaard tissue servetten, waardoor gasten een hoogwaardige beleving krijgen en daardoor blijven terugkomen. LinStyle-servetten zijn beschikbaar in allerlei kleuren, waaronder de vier nieuwste kleuren: Aqua Blue, Coral, Mustard en Anthracite.

Over Linda Lundgren
Linda Lundgren is een Zweedse foodstylist en chef-kok. Ze combineert haar expertise van smaak en stijl en adviseert haar klanten, waaronder de prestigieuze Zweedse restaurants Nook en Agrikultur en diverse internationale bedrijven binnen de voedingsindustrie. Ze schrijft ook regelmatig voor gastronomie en lifestyle magazines en heeft een aantal boeken over voeding geschreven.

Noot voor de redactie, niet ter publicatie:

Klik hier voor de inspirerende brochure en persfoto’s.

Linstyle - Mustard

LinStyle - Coral