Jaarlijkse financiële resultaten 2015

Bosch zet groeipad verder in België - Positieve ontwikkeling in alle bedrijfssectoren

Maandag 6 juni 2016

• Totale omzet van Bosch-bedrijven in België steeg met ongeveer 4,5 procent in 2015
  • Aantal medewerkers blijft stabiel op 1.760
  • Belgische markt biedt veel mogelijkheden voor de producten en diensten van Bosch
  • Nieuwe huisstijl als uitdrukking van digitale transformatie

Anderlecht – De Bosch Groep in België noteerde in 2015 een totale omzet van 660 miljoen euro, inclusief niet-geconsolideerde verkoop en interne verkoop aan Bosch-bedrijven. Het wereldwijd toonaangevend technologiebedrijf en dienstverlener registreerde hiermee een groei van ongeveer 4,5 procent tegenover het jaar voordien. De verkoop aan derden op de Belgische markt bedroeg 953 miljoen euro in 2015. “België blijft een belangrijke markt voor Bosch. We verwachten dit jaar opnieuw een stijgende vraag naar onze producten en diensten. Er wordt steeds meer voor geconnecteerde producten en diensten gekozen en Bosch speelt een belangrijke rol in het Internet der Dingen," zegt Laurent Strauch-Hausser, Managing Director van Bosch Benelux. Het aantal medewerkers van Bosch in België in 2015 bedraagt 1.760. Bosch blijft daarmee een belangrijke werkgever op de Belgische markt.

Positieve ontwikkeling in alle bedrijfssectoren
De bedrijfssector Mobility Solutions breidde zijn activiteiten in 2015 verder uit in België. De divisie Automotive Aftermarket blijft werken aan de verdere uitbouw van zijn distributienetwerk, waardoor ook de garageconcepten Bosch Car Service en AutoCrew blijven groeien. Ook verkoop van Bosch eBike-systemen zit in de lift. "België was in 2015 het eerste land in de wereld waar meer e-bikes dan conventionele stadsfietsen werden verkocht. Dat biedt een enorm potentieel onder de jongere bevolking," licht Laurent Strauch-Hausser toe.

Om een verdere versterking van zijn marktpositie in de automotive aftermarket te garanderen, investeerde Robert Bosch Produktie N.V. in Tienen ook in 2015 zes miljoen euro in onder meer een nieuwe productielijn voor de nieuwe generatie wisbladen. Daarnaast werd met werknemersvertegenwoordigers een overeenkomst gesloten over een reorganisatie van het medewerkersbestand. Op die manier wil Robert Bosch Produktie N.V. zijn concurrentiepositie behouden als belangrijke producent van wisarmen en -bladen, zowel voor originele uitrusting als voor de aftermarket.

De bedrijfssector Industrial Technology evolueerde positief ondanks de moeilijke situatie in de infrastructuurmarkt. Bosch Rexroth in België bevestigde zijn sterke positie in grote civiele projecten en in de bouw van bruggen en sluizen. Zo levert Bosch Rexroth de hydraulische liftsystemen voor de beweegbare brug van de A11 snelweg over het zeekanaal van Brugge naar de Noordzee.

Binnen de bedrijfssector Consumer Goods blijft de divisie Power Tools een sterke speler op de Belgische markt. Steeds meer gebruikers kiezen voor innovatieve accugereedschappen en zoeken steeds vaker hun informatie online. Bosch Power Tools Benelux lanceerde als eerste in Europa zijn e-shop. Daarnaast blijft ook de robotmaaier Indego erg goed scoren. De volledige overname van BSH Home Appliance N.V. uit Jette versterkt de positie van Bosch op de markt van consumentengoederen. Tijdens Batibouw, de bouw en verbouw beurs introduceerde BSH de nieuwe generatie ovens en koelkasten die geconnecteerd zijn met het internet via het Home Connect platform, waardoor deze toestellen ook via de smartphone of tablet bediend kunnen worden.

In de bedrijfssector Energy and Building Technology registreerde de divisie Security Systems opnieuw een sterke groei dankzij producten zoals camerabewaking op het water en bewakings- of conferentiesystemen in commerciële en openbare gebouwen. De divisie Thermotechnology herstelde zich op een moeilijke markt en kende een bescheiden groei. De efficiënte en duurzame energievoorziening van installaties met warmtekrachtkoppeling (WKK) zit in de lift. Bosch Thermotechnology realiseerde het voorbije jaar een aantal grotere installaties in Belgische ziekenhuizen, zoals bijvoorbeeld het de Cliniques Universitaires Saint-Luc in Brussel en het Algemeen Ziekenhuis Sint-Maarten in Mechelen. Daarnaast werden ook de slimme thermostaat Junkers Control, die op afstand bediend kan worden en het Buderus Titanium gamma geïntroduceerd.

Van innovatie tot fascinatie: Bosch lanceert nieuwe huisstijl
Om de digitale transformatie als aanbieder van oplossingen voor een geconnecteerde wereld te benadrukken, introduceerde Bosch eerder dit jaar een nieuwe huisstijl. De nieuwe huisstijl plaatst de emotionele aspecten van het merk meer op de voorgrond met meer kleuren en een nieuwe taal in beeld en in vorm. De rode Bosch-belettering, de slogan "Technologie voor het leven" en het anker in de cirkel blijven ongewijzigd. "Ons bedrijf is de voorbije jaren sterk veranderd. Deze nieuwe huisstijl geeft uitdrukking aan de digitale transformatie binnen ons bedrijf," licht Laurent Strauch-Hausser toe.

Vooruitzichten voor de Bosch Groep voor 2016
Na een recordjaar in 2015 wil de Bosch Groep ook dit jaar deze groeitrend voortzetten. De toonaangevende wereldwijde leverancier van technologie en diensten verwacht dat de wereldwijde verkoop na aanpassing van wisselkoerseffecten, drie tot vijf procent zal stijgen in 2016. Tijdens de recente jaarlijkse persconferentie van het bedrijf in Duitsland zei Dr. Volkmar Denner, CEO van Bosch: "We zijn van plan om verder te groeien, niet alleen met innovatieve producten, maar ook met innovatieve diensten." Op het gebied van connectiviteit richt Bosch zich op de "3 S'en": sensoren, software en services. Het bedrijf bouwt met zijn geconnecteerde diensten steeds verder op de brede hardware-basis. Zo profiteert Bosch niet alleen van zijn technologische diversificatie, maar ook van de brede expertise binnen de industrie en van zijn domeinkennis. De recent opgerichte bedrijfssector Bosch Global Service Solutions, de nieuwe Bosch IoT Cloud, evenals het in 2016 gelanceerde Bosch Smart Home System dragen bij tot deze strategie.

---

Bosch is al sedert 1907 aanwezig in België. De Bosch Groep telt in België ongeveer 1.760 medewerkers. De belangrijkste locaties bevinden zich in Tienen, Brussel, Herentals en Aartselaar.

De Bosch Groep is een wereldwijd toonaangevend technologiebedrijf en dienstverlener. Er werken wereldwijd ongeveer 375.000 medewerkers (situatie op 31 december 2015). Het bedrijf realiseerde in het boekjaar 2015 een omzet van meer dan 70,6 miljard euro. De activiteiten zijn onderverdeeld in vier bedrijfssectoren: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods en Energy and Building Technology. De Bosch Groep bestaat onder meer uit de Robert Bosch GmbH met ongeveer 440 dochter- en regionale maatschappijen in ongeveer 60 landen. Het Bosch wereldwijde productie- en verkoopnetwerk, inclusief verkoop- en service partners, is vertegenwoordigd in ongeveer 150 landen. De basis voor de toekomstige groei van het bedrijf is de innovatieve kracht. Bosch stelt 55.800 medewerkers te werk in onderzoek en ontwikkeling op ongeveer 118 locaties over de hele wereld. De Bosch Groep bevordert met al zijn producten en diensten de levenskwaliteit van mensen door middel van innovatieve, nuttige en fascinerende oplossingen. Op die manier biedt het bedrijf wereldwijd “Technologie voor het leven”.

Meer informatie vindt u op www.bosch.com, www.bosch.be en www.bosch-press.com, http://twitter.com/BoschPresse.

Volg ons op LinkedIn

Laurent Strauch-Hausser