Internationale Dag van de Handhygiëne: meer aandacht voor sepsis kan levens redden

Vrijdag 4 mei 2018 — Diegem, 4 mei 2018 - Sepsis, soms onterecht bestempeld als bloedvergiftiging, is een levensbedreigende reactie van het lichaam op een bestaande infectie. Er is zelfs vastgesteld dat sepsis bij één op de drie sterfgevallen in het ziekenhuis een rol speelde. Wereldwijd veroorzaakt de aandoening gemiddeld zes miljoen dodelijke slachtoffers per jaar. Er zijn echter manieren om sepsis te voorkomen en dat begint bij meer kennis en aandacht voor de aandoening. Daarom staat de Internationale Dag van de Handhygiëne (5 mei) dit jaar in het teken van ‘preventie van sepsis door gepaste handhygiëne’. Tork stelt infographics beschikbaar om kennis te verspreiden en meer bewustzijn te creëren.

Voorkomen is beter dan genezen
Aangezien 1 op de 10 patiënten wereldwijd minstens één infectie krijgt die verband houdt met sepsis als gevolg van de hygiëne in de gezondheidszorg, speelt de juiste handhygiëne een cruciale rol bij de preventie van microbiële kruisbesmetting van patiënten door het verzorgende personeel.4,5 Uit onderzoek blijkt dat handhygiëne infecties in de gezondheidszorg met 40% kan terugdringen, maar 61% van de zorgverleners houdt zich nog steeds niet aan de voorgeschreven handhygiëne.6,7,8 Door zich steeds aan de hygiëne-eisen te houden en de 5 hygiëne stappen van de Wereldgezondheidsorganisatie (WGO) te gebruiken, kunnen professionele zorgverleners heel wat bereiken.

‘Omdat twee op de vijf gevallen van infecties worden veroorzaakt door kruisinfecties via handcontact met een zorgverlener9 biedt de Internationale Dag van de Handhygiëne een gelegenheid om professionele zorgverleners eraan te herinneren hoe belangrijk handhygiëne is om infecties die samenhangen met zorgverlening in de gezondheidszorg te voorkomen’, aldus Pascale Wolleswinkel, Marketing assistent bij Tork.

Wondverzorging
Gepaste wondzorg speelt ook een essentiële rol bij de preventie van sepsis, omdat elke beschadiging van de huid kan leiden tot het binnendringen van bacteriën die een infectie kunnen veroorzaken. Hoewel alle wonden - of ze nu eenvoudig of complex zijn - moeten worden behandeld, geldt dit vooral voor chronische wonden bij risicopatiënten met een verzwakt immuunsysteem. Wonden moeten altijd worden gecontroleerd op tekenen van infectie. Bovendien moeten ze tussentijds correct worden schoongemaakt.

Om de WGO te steunen bij haar pogingen om sepsis extra onder de aandacht te brengen en hulpmiddelen aan te reiken om sepsis onder patiënten te voorkomen, heeft Essity met haar merken Tork en Leukoplast twee infographics ontwikkeld:

Het doel is om mensen aan te zetten tot consequente en zorgvuldige hygiënemaatregelen die infecties en sepsis helpen voorkomen bij patiënten. De bewustwordingsactie bestaat uit 3 stappen: Denk aan hygiëne. Handel om te voorkomen. Zorg voor patiënten.

- Einde persbericht -

*** Noot voor de redactie, niet bestemd voor publicatie ***

Over Tork®
Het merk Tork omvat een volledig assortiment producten en diensten op het gebied van hygiëne en reiniging voor de horecasector, de gezondheidssector en ook voor voedingsindustrie, kantoren, scholen en de industriële sector. Tot de producten behoren dispensers, papieren handdoeken, toiletpapier, zeep, servetten, industriële poetsrollen en keukenpapier. Door ervaring op het gebied van hygiëne, functioneel design en duurzaamheid is Tork marktleider in Europa geworden. Tork is een wereldwijd merk van Essity en een betrokken partner voor klanten in meer dan 80 landen. Het actuele nieuws en de innovaties van Tork vindt u op www.tork.be. Volg Tork ook op YouTube, Facebook, LinkedIn en Twitter.

Over Essity
Essity is een vooraanstaand internationaal hygiëne- en gezondheidsbedrijf dat zich inzet voor het verbeteren van welzijn met producten en oplossingen voor dagelijks gebruik.  De naam Essity is een combinatie van de woorden essentials en necessities. Ons duurzame businessmodel creëert waarde voor mens en natuur. Verkoop vindt plaats in ca. 150 landen via de toonaangevende internationale merken TENA en Tork, en andere sterke merken waaronder Jobst, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, Vinda en Zewa. Essity heeft ca. 48.000 medewerkers en de netto-omzet in 2017 bedroeg ca. SEK 109 miljard (EUR 11,3 miljard). Het hoofdkantoor bevindt zich in Stockholm, Zweden, en Essity staat genoteerd aan de Nasdaq Stockholm. Ga voor meer informatie naar www.essity.com.