Hygiëne in restaurants belangrijker door toename controles en open keukens

Topchef Jo Nelissen deelt hygiënetips

Restaurants mogen tegenwoordig vaker hygiënecontroles verwachten. Keukens zijn bovendien prominenter aanwezig en restaurantbezoekers kunnen chefs gemakkelijker in actie zien. Hygiëne wordt dus met de dag belangrijker voor de gastronomische keuken. Deze evolutie vraagt om een strakke, hygiënische organisatie. Daar horen ook de juiste hygiëneproducten bij. Jo Nelissen, topchef, coach van het National Culinary Team en speciale gast op de Tork-stand tijdens de Horeca Expo, deelt een aantal praktische tips.

1. Beperk je niet tot droge doeken, gebruik vochtige doeken om vetvlekken te vermijden
Een gerecht wordt door meerdere koks klaargemaakt. Vetvlekken op borden zijn dus snel gemaakt. Jo Nelissen raadt aan om steeds vochtige doeken bij de hand te hebben om zo vlekken te voorkomen. Chefs kunnen de doeken bijvoorbeeld gebruiken om randen van borden schoon te vegen of hun handen aan af te vegen, voordat ze een bord aanraken. Zo worden klanten nooit geconfronteerd met vieze vet- of vingerafdrukken. Jo gebruikt in zijn eigen keuken de Tork® Wet Wipes.

2. Voorkom bacteriën en onaangename geuren, gebruik wegwerpdoeken
Vaatdoeken die je meerdere keren gebruikt en gedurende een lange periode in de keuken bewaart, kunnen snel vies worden en ruiken. Ze zijn bovendien een broeihaard voor bacteriën. Voor je het weet heb je een bacteriële tijdbom in handen. Om er zeker van te zijn dat je te allen tijde met hygiënische doeken werkt, adviseert Jo Nelissen om wegwerpdoeken zoals de gekleurde Tork-schoonmaakdoeken te gebruiken.

3. Gebruik multifunctionele reinigingsproducten
Een mooi voorbeeld van een multifunctioneel product is de Tork ReflexTM. Het is een handig, hygiënisch systeem met kwalitatief papier. Jo gebruikt het als keukenpapier en kan het breed inzetten, aangezien het zowel water als vet goed absorbeert.

Mocht Jo zich moeten beperken tot slechts vier hygiëneproducten, dan kiest hij resoluut voor de Tork® Wet Wipes, Tork ReflexTM, Tork Kitchen Cleaning Cloth en de Tork Coloured Long-Lasting Cloth:

• Tork® Wet Wipes: vochtige reinigingsdoekjes om vettige handen en oppervlakken mee schoon te maken
  • Tork ReflexTM: om werkplekken te reinigen, de handen te drogen of het vet van een gerecht te deppen
  • Tork Kitchen Cleaning Cloth: zeer absorberende werkdoeken die keukendoeken vervangen en enorm in waskosten besparen
  • Tork Coloured Long Lasting Cloth: ideale en hygiënische schoonmaakdoek om de traditionele vaatdoek mee te vervangen

Tork is sponsor van het National Culinary Young Chefs Team, waarvan gastronoom Jo Nelissen bondscoach is. Het team maakt deel uit van het project Flanders Food Faculty, gesteund door minister van toerisme Ben Weyts. Als wereldwijd hygiëneleider levert Tork hygiëneproducten aan die de hygiëne in het trainingscentrum van de Young Chefs verzekeren. In het kader van de samenwerking was Jo Nelissen samen met enkele van zijn Young Chefs aanwezig op de stand van Tork om gastronomische lekkernijen klaar te maken en hygiënetips te delen. “Dankzij de samenwerking met Tork heb ik volop kunnen experimenteren met hygiëneproducten. Ik mag er vandaag dus zeker van zijn dat ik de juiste producten in huis heb om altijd 100% hygiënisch te werken”, zegt Jo.

Sonja van der Linden, regional marketing manager Horeca bij Essity voor het merk Tork, is blij met de samenwerking: “Het is altijd fijn om samen na te denken over de hygiëne en indeling van het trainingscentrum. Dankzij onze producten kunnen de jonge chefs zich bovendien volledig focussen op het creëren van gastronomische meesterwerkjes”, zegt ze.

- Einde persbericht -

*** Noot voor de redactie, niet bestemd voor publicatie ***

Voor verdere vragen, interviewverzoeken en/of meer informatie kunt u contact opnemen met:

C : Amal Maataoui
T : +32 484 99 15 74
E : amal@outsource.be

Essity / Tork
C : Pascale Wolleswinkel
T : 030 - 698 46 45
E : pascale.wolleswinkel@essity.com
Arnhemse Bovenweg 120
3708 AR Zeist

Over Tork®
Het merk Tork omvat een volledig assortiment producten en diensten op het gebied van hygiëne en reiniging voor de horecasector, de gezondheidssector en ook voor voedingsindustrie, kantoren, scholen en de industriële sector. Tot de producten behoren dispensers, papieren handdoeken, toiletpapier, zeep, servetten, industriële poetsrollen en keukenpapier. Door ervaring op het gebied van hygiëne, functioneel design en duurzaamheid is Tork marktleider in Europa geworden. Tork is een wereldwijd merk van Essity en een betrokken partner voor klanten in meer dan 80 landen. Het actuele nieuws en de innovaties van Tork vindt u op www.tork.be. Volg Tork ook op YouTube, Facebook, LinkedIn en Twitter.

Over Essity
Essity is een vooraanstaand internationaal hygiëne- en gezondheidsbedrijf dat zich inzet voor het verbeteren van welzijn met producten en oplossingen voor dagelijks gebruik.  De naam Essity is een combinatie van de woorden essentials en necessities. Ons duurzame businessmodel creëert waarde voor mens en natuur. Verkoop vindt plaats in ca. 150 landen via de toonaangevende internationale merken TENA en Tork, en andere sterke merken waaronder Jobst, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, Vinda en Zewa. Essity heeft ca. 48.000 medewerkers en de netto-omzet in 2017 bedroeg ca. SEK 109 miljard (EUR 11,3 miljard). Het hoofdkantoor bevindt zich in Stockholm, Zweden, en Essity staat genoteerd aan de Nasdaq Stockholm. Ga voor meer informatie naar www.essity.com

Over Outsource Communications

Outsource Communications is een strategisch communicatieadviesbureau. Wij bouwen, versterken en beschermen de reputatie en de merken van onze klanten via interne en externe communicatieacties. Verbazingwekkend creatief, altijd effectief en 100% geëngageerd.

Steenweg op Brussel 213
1780 Wemmel