Human Interface Group ontwerpt virtuele gezondheidscoach voor Europees onderzoeksproject

Online platform, sensordata en personal coaching

Maandag 7 december 2015 — Human Interface Group, al bijna 25 jaar dé user experience (UX) experts in Europa, stelt de eerste testresultaten voor van With-Me. Dit Europees onderzoeksproject combineert een online platform voor health monitoring via smartphones en sensoren, met personal coaching. De filosofie achter With-Me is eenvoudig: gezondheidsproblemen voorkomen in plaats van ze achteraf te behandelen. Daarbij focust With-Me zich vooral op personen die gezonder willen leven, aan het rehabiliteren zijn of hun gewoonten om medische redenen permanent moeten veranderen.

Sinds juni 2013 werkt Human Interface Group, samen met een aantal Europese partners, mee aan dit project. Human Interface Group staat in voor de user experience van het Vlaamse deel van het pilootproject en onderzoekt in welk mate overtuigende, persoonlijke begeleiding door middel van interactieve elektronische diensten een ondersteunende oplossing kan bieden voor mensen met structureel overgewicht. De ontwerpen van de mobiele app en het online platform werden tijdens de eerste testfase alvast zeer positief onthaald.

Virtuele gezondheidscoach

With-Me zal niet de eerste gezondheidsapp zijn, maar onderscheidt zich van andere apps door de gepersonaliseerde begeleiding: With-Me gebruikers worden gekoppeld aan een personal coach waarmee ze niet enkel virtueel maar ook in het echte leven kunnen overleggen. Deze coach stippelt een programma uit aan de hand van de doelstellingen van de gebruiker en geeft advies op meerdere domeinen, zoals voeding, beweging, enz. Deze begeleiding – gecombineerd met een state-of-the-art online platform – gaat een stuk verder dan de huidige standaarden en moet de kans op een duurzame verandering in de levensstijl verhogen en de zorgkosten uiteindelijk merkbaar verlagen.

Motiveren en overtuigen

With-Me combineert consumentenelektronica (smartphone, computer, tv, enz.) en apparaten uit de gezondheidszorg (hartslagmeters, sensoren, fitnessapparatuur, bloeddrukmeters, enz.) met algemene medische informatie. Daarnaast wordt ook gebruik gemaakt van feedback van gebruikers en input van omgevingssensoren om de gezondheid van gebruikers op te volgen. De resultaten worden verwerkt en aan de gebruiker (en eventueel huisarts) bezorgd, samen met advies op maat voor een gezondere levensstijl.

User experience is cruciaal

De gebruikerservaring is een cruciaal element om van With-Me een succes te maken. Human Interface Group koos dan ook voor persuasieve technologieën en gamification om With-Me-gebruikers optimaal te motiveren en te activeren. Zo worden langetermijndoelstellingen (een gewichtsverlies van 10 kilo, bijvoorbeeld) opgesplitst in kleinere doelen en wordt de vooruitgang op een aantrekkelijke manier gevisualiseerd, waardoor gebruikers meer kans hebben om te slagen. De gebruiker krijgt daarbij de nodige aanwijzingen en herinneringen en de app voorziet ook feedback en positieve motivatie om gebruikers op moeilijke momenten aan te moedigen.

Uit de eerste gebruikerstesten blijkt dat zowel de mobiele app – voor mensen die gepersonaliseerde ondersteuning willen om hun levensstijl te veranderen – als het online platform voor de coaches aantrekkelijk, duidelijk en gemakkelijk in gebruik zijn. De tests geven aan dat de With-Me applicaties uitstekend werken en dat gebruikers er zonder veel uitleg meteen mee aan de slag kunnen. De ontwikkeling van het prototype gaat ondertussen verder en binnenkort start de volgende testfase waarbij gebruikers het systeem 10 weken lang kunnen uitproberen om hun gezondheid te verbeteren. Een gezondere levensstijl ligt dus bijna binnen handbereik.

Om meer te weten over With-Me kan je de case downloaden of surfen naar www.with-me-project.eu

Over Human Interface Group

Human Interface Group is één van de grootste onafhankelijke User Experience adviesbureaus in Europa. Een team van meer dan 30 top-UX-experten vertaalt de doelstellingen van bedrijven in de digitale wereld naar een stevige UX-strategie en ontwerpt innovatieve user interfaces en user assistance-materiaal. Wereldwijd rekenen bedrijven op Human Interface Group om van alle digitale kanalen en touch points in de gebruikerservaring een succes te maken. Want Great UX betekent Great Business.

In de laatste 20 jaar heeft Human Interface Group een ijzersterke reputatie opgebouwd en is het bedrijf uitgegroeid tot dé referentie in user experience.

Meer informatie op http://www.higroup.com