‘Het nieuwe werken’ vereist modernisering hygiënebeleid

Onderzoek: invloed van arbeidstrends op de hygiënebeleving op kantoor

Donderdag 9 juni 2016 — Onze manier van werken verandert. Meer dan 60% van de kantoorruimtes zijn in de afgelopen drie jaar vernieuwd of verbouwd. En dat heeft niet alleen invloed op hoe we werken, maar ook gevolgen voor de hygiënebeleving op kantoor – blijkt uit wereldwijd onderzoek van hygiënefabrikant Tork, onderdeel van SCA. 42% van de werknemers maakt zich weleens zorgen over hoe schoon de voorganger de werkplek heeft achtergelaten en meer dan de helft is bang om besmet te worden door zieke collega’s. In een trendrapport publiceert Tork hoe de facility- en schoonmaakbranche op het werk en in open omgevingen kan meebewegen.

Moderne kantoren: intelligent, duurzaam en flexibel
De studie van Tork is gebaseerd op interviews met kantoorinrichters, facility managers en een internationale survey bij 8.000 kantoormedewerkers uit steden over de hele wereld, zoals New York, Shanghai en Londen. Daaruit komen drie trends naar voren: kantooromgevingen worden intelligenter, duurzamer en meer flexibel. Volgens Tork is dat de aanleiding om op een nieuwe, flexibele manier naar hygiënebeleid te kijken. “De traditionele kantoorruimtes ondergaan de laatste jaren een transformatie. Die evolutie in kaart brengen, is de sleutel om eigentijdse hygiëneproducten te ontwikkelen. Door het proactief ter beschikking stellen van hygiëneproducten bijvoorbeeld, zoals desinfecterende handgel of reinigingsdoekjes voor het reinigen van toetsenborden of tafelbladen. En door mensen te motiveren door gebruiksvriendelijke producten aan te bieden. Want nog steeds geeft de meerderheid van de mensen bijvoorbeeld de voorkeur aan papieren handdoekjes,” aldus Renée Remijnse, marketing manager bij Tork Benelux.

Toilet krijgt sociale ontsnappingsfunctie
Op dit moment geeft 45% van de medewerkers aan dat ze een café op de werkvloer hebben, bijna een kwart beschikt ook over een fitnessruimte en meer dan een op drie vindt dat hun arbeidsplek een goede plaats is om te socializen met collega’s. Hoewel we er over het algemeen geen moeite mee hebben om een werkplek te delen, zou de meerderheid liever in een kantooromgeving werken die meer rust en stilte biedt. Afgesloten ruimtes zoals stilteplekken, vergaderruimtes en zelfs de toiletruimtes krijgen daarom steeds meer een sociale ontsnappingsfunctie. Remijnse: “Toiletruimtes vervullen wat dat betreft een dubbelrol: even een momentje voor jezelf, een telefoontje naar het thuisfront of bijkletsen met een goede collega. Ook daarop kunnen facilitaire teams hun werk inrichten. Comfort en design wordt belangrijker en feedback van de werknemers is belangrijk. Maak er echt hún ruimte van. En tot slot: door dispenservoorraden aan realtime data-inzicht te koppelen is cleaning on demand mogelijk zodat drukbezochte ruimtes altijd netjes en fris zijn.”

Werken in de cloud
Een groeiend aantal flexwerkers heeft niet alleen gevolgen voor het hygiënebewustzijn van medewerkers, het gaat ook gepaard met technologische aanpassingen. Meer dan 60% van de werknemers geeft aan dat er in de afgelopen drie jaar technische ontwikkelingen zijn doorgevoerd binnen hun werkomgeving. Bijna driekwart is van mening dat zulke innovaties het werkende leven gemakkelijker maken. Remijnse: “Door goed te luisteren naar de veranderende behoeften van medewerkers en deze ontwikkelingen goed te begrijpen, kunnen we de facility- en schoonmaakbranche beter adviseren over hoe zij met deze veranderingen mee kunnen bewegen”.

Wist je dat…
Uit het onderzoek blijkt dat hygiëne op de werkvloer met aardig wat frustraties gepaard gaat. Flexwerkomgeving of niet, de grootste ergernissen van medewerkers op kantoor zijn, medewerkers ergeren zich vooral aan kruimels of vlekken van andermans eten/drinken (62%) en aan het gebruiken van hetzelfde toilet als onbekende bezoekers (42%).

Over het onderzoek
In de survey werden 8.000 kantoormedewerkers uit 17 stadsregio’s verdeeld over verschillende landen ondervraagd gedurende de periode maart en april 2016. In het onderzoek is rekening gehouden met een representatieve spreiding in geslacht, leeftijd, arbeidsduur, sector (publiek/privaat), werksituatie en bedrijfsgrootte.

- Einde persbericht -

*** Noot voor de redactie, niet bestemd voor publicatie ***

Voor verdere vragen, interviewverzoeken en/of meer informatie kunt u contact opnemen met:

C : Katleen Peeters
T : +32 (0)2 451 00 06
E : tork@outsource.be

SCA / Tork
C : Renée Remijnse
T : 030 - 698 46 43
E : renee.remijnse@sca.com
Arnhemse Bovenweg 120
3708 AR Zeist

Over Tork®
Het merk Tork omvat een volledig assortiment producten en diensten op het gebied van hygiëne en reiniging voor de horecasector, de gezondheidssector en ook voor voedingsindustrie, kantoren, scholen en de industriële sector. Tot de producten behoren dispensers, papieren handdoeken, toiletpapier, zeep, servetten, industriële poetsrollen en keukenpapier. Door ervaring op het gebied van hygiëne, functioneel design en duurzaamheid is Tork marktleider in Europa geworden. Tork is een wereldwijd merk van SCA en een betrokken partner voor klanten in meer dan 80 landen. Het actuele nieuws en de innovaties van Tork vindt u op www.tork.be.

Over SCA
SCA is een toonaangevend, wereldwijd hygiëne- en bosproducten bedrijf. De Groep ontwikkelt en produceert duurzame personal care-, tissue- en bosproducten. Verkoop vindt plaats in ongeveer 100 landen via een aantal sterke merken, waaronder wereldwijd TENA en Tork en regionaal Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo en Vinda. Als Europa’s grootste particuliere boseigenaar, legt SCA een bijzondere nadruk op duurzaam bosbeheer. De Groep heeft rond de 44.000 medewerkers en de verkoop in 2015 bedroeg 12,3 miljard EURO. SCA is gesticht in 1929, heeft zijn hoofdkwartier in Stockholm, Zweden en is genoteerd op de NASDAQ OMX Stockholm. Voor meer informatie, ga naar www.sca.com

Tork - Office Trend Study