Global Handwashing Day: handen wassen geeft een goed gevoel

Mensen voelen zich beter als anderen hun handen wassen

Donderdag 11 oktober 2018 — Diegem, 11 oktober 2018 - Tijdens Global Handwashing Day op maandag 15 oktober staan we stil bij het belang van handen wassen. Door de handen te wassen met zeep kunnen we ziektes voorkomen en daardoor zelfs levens redden. Naast jezelf en anderen helpen gezond houden, heeft handen wassen bovendien een positief effect op je omgeving. Dit en meer blijkt uit onderzoek dat is uitgevoerd door wereldwijd hygiëne- en gezondheidsbedrijf Essity.

De gedachte dat andere mensen hun handen goed wassen, heeft bij 80% van de respondenten een positief effect op de gemoedstoestand. Bijna de helft van de ondervraagden schudt gemakkelijker handen als ze weten dat de ander zijn handen gewassen heeft en bijna 30% voelt zich in dat geval ook comfortabeler om vreemden aan te raken. Eén op de vijf ondervraagden zou een vreemde in nood zelfs eerder helpen als ze zeker zijn van een goede handhygiëne.

Hygiëne op het werk
Niet alleen in de privésfeer, maar ook op het werk is een goede handhygiëne van positieve invloed. Van de ondervraagden zegt 40% zich beter te voelen als collega’s hun handen goed zouden wassen. Vier op de tien voltijdse medewerkers vindt dan ook dat handhygiëne op het werk een hogere prioriteit moet krijgen. Goede handhygiëne kan zelfs de loyaliteit van klanten vergroten; bijna de helft geeft aan dat wanneer personeel in een restaurant een duidelijk zichtbare routine heeft om de handen te wassen, ze meer bereid zijn om weer bij het restaurant te gaan eten.

Meer handenwasfeitjes:

• De meeste mensen - acht op de tien - wassen de handen om zichzelf te beschermen, terwijl slechts één op de tien dit doet om anderen te beschermen.
  • Een kwart van de respondenten zegt de handen vaker te wassen nu ze weten dat dit een positieve invloed heeft op anderen.
  • Vrouwen wassen hun handen 30% vaker dan mannen.
  • Wereldwijd wast 30% de handen niet voor het eten.
  • Meer dan 20% wast de handen niet voor het koken.
  • Meer dan 10% wast zelfs de handen niet na een toiletbezoek.

*** Noot voor de redactie, niet bestemd voor publicatie ***

Over Global Handwashing Day
Essity is er trots op een officiële sponsor van Global Handwashing Day 2018 te zijn. 15 oktober is Global Handwashing Day, een wereldwijde pleitbezorging dag gericht op het vergroten van bewustzijn en begrip over het belang van handen wassen met zeep als een effectieve en betaalbare manier om ziekten te voorkomen en levens te redden .

Over de Power of Hands-enquête:
De enquête werd uitgevoerd in juli en augustus 2018 via webpanels in zes verschillende landen, te weten Mexico, Verenigde Staten, Groot Brittannië, Zweden en Duitsland. In totaal deden 3.060 respondenten mee aan het onderzoek.

Over Tork®
Het merk Tork omvat een volledig assortiment producten en diensten op het gebied van hygiëne en reiniging voor de horecasector, de gezondheidssector en ook voor voedingsindustrie, kantoren, scholen en de industriële sector. Tot de producten behoren dispensers, papieren handdoeken, toiletpapier, zeep, servetten, industriële poetsrollen en keukenpapier. Door ervaring op het gebied van hygiëne, functioneel design en duurzaamheid is Tork marktleider in Europa geworden. Tork is een wereldwijd merk van Essity en een betrokken partner voor klanten in meer dan 80 landen. Het actuele nieuws en de innovaties van Tork vindt u op www.tork.be. Volg Tork ook op YouTube, Facebook, LinkedIn en Twitter.

Over Essity
Essity is een vooraanstaand internationaal hygiëne- en gezondheidsbedrijf dat zich inzet voor het verbeteren van welzijn met producten en oplossingen voor dagelijks gebruik.  De naam Essity is een combinatie van de woorden essentials en necessities. Ons duurzame businessmodel creëert waarde voor mens en natuur. Verkoop vindt plaats in ca. 150 landen via de toonaangevende internationale merken TENA en Tork, en andere sterke merken waaronder Jobst, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, Vinda en Zewa. Essity heeft ca. 48.000 medewerkers en de netto-omzet in 2017 bedroeg ca. SEK 109 miljard (EUR 11,3 miljard). Het hoofdkantoor bevindt zich in Stockholm, Zweden, en Essity staat genoteerd aan de Nasdaq Stockholm. Ga voor meer informatie naar www.essity.com.

Voor verdere vragen, interviewverzoeken en/of meer informatie kunt u contact opnemen met:

C : Amal Maataoui
T : 0484 99 15 74