Equip’Auto 2017 - Bosch wint drie “Trophées d’Or” in de Grands Prix Internationaux de l’Innovation Automobile

Donderdag 21 september 2017

• Gouden trofee in de categorie smeermiddelen: Universele remvloeistof ENV
  • Gouden trofee in de categorie banden: TTM-bandenprofielmeetsysteem
  • Gouden trofee in de categorie service aan professionelen: “CoRe, Connected Repair”
De jury van 50 professionele journalisten uit 15 landen heeft in de Grands Prix Internationaux de l’Innovation Automobile van Equip’Autozijn oordeel geveld. Bosch scoort daarbij erg goed. In drie van de acht categorieën kwam Bosch als winnaar uit de bus. Bosch ontving de “trophée d’or” in de categorieën smeermiddelen, banden en service aan professionelen. In totaal werden over de acht categorieën 117 dossiers ingediend.

Trophée d’Or in de categorie smeermiddelen

Al meer dan 130 jaar ontwikkelt Bosch, samen met voertuigfabrikanten, steeds efficiëntere remsystemen. Als pionier in ABS en ESPâ investeert Bosch dagelijks in de ontwikkeling van onderdelen en apparatuur voor remsystemen. Daartoe behoren ook remvloeistoffen. Bosch lanceerde als eerste toeleverancier een universele remvloeistof, beschikbaar in twee uitvoeringen en ter vervanging van de bestaande remvloeistoffen, met uitzondering van LHM (Liquid Hydraulic Mineral).

Moderne remsystemen zijn steeds efficiënter, waardoor de reactiesnelheid van ABS en ESPâ korter wordt. Dat stelt ook hogere eisen aan de remvloeistof. Vandaag worden met name de remvloeistoffen DOT3, DOT4, DOT4HP en DOT5.1 gebruikt. Voor een optimaal resultaat moeten deze remvloeistoffen ook voor de nieuwste remtechnologieën gebruikt kunnen worden. Bosch ontwikkelde daarom de universele  remvloeistof ENV, beschikbaar in twee versies. ENV4 vervangt en is volledig mengbaar met DOT3, DOT4 en DOT4HP. ENV6 is de versie met de allerbeste karakteristieken qua prestaties en vervangt of is volledig mengbaar met alle huidige vloeistoffen op de markt. ENV4 en ENV6 maken het voor moderne remsystemen mogelijk om onder alle omstandigheden hun optimale kracht te gebruiken. Dat is met name het gevolg van hun viscositeit, die in vergelijking met conventionele DOT-vloeistoffen (Department of Transportation) aanzienlijk lager ligt. De nieuwe remvloeistoffen hebben ook een hoger kookpunt. Het hoge smeringsgehalte van de ENV6-remvloeistof van Bosch verlaagt de geluidsontwikkeling en beschermt het ABS- en ESPâ-systeem tegen slijtage. Daarnaast verminderen de nieuwe remvloeistoffen ook de corrosie binnenin het remsysteem.

Trophée d’Or in de categorie banden

Met het oog op een compleet aanbod aan equipment, ontwikkelde Bosch de TTM (Tire Tread Measurement), een systeem dat het slijtageniveau van de banden automatisch detecteert en de bandencontrole in de werkplaats eenvoudiger en sneller maakt.

Het TTM-systeem van Bosch meet de slijtage van de banden terwijl ze over het meetsysteem rollen. Slechts een paar seconden later wordt het slijtageniveau van de alle vier de banden weergegeven. De twee meetmodules starten automatisch zodra een voertuig over het meetsysteem rijdt. De profieldiepte van de banden wordt gemeten en in realtime weergegeven. Het TTM-systeem detecteert ook ongelijkmatige bandenslijtage, bijvoorbeeld ten gevolge van slechte bandenspanning of wielgeometrie. De werkplaats kan desgevallend de wielgeometrie controleren en indien nodig afstellen.

De TTM van Bosch is verkrijgbaar in twee versies:

• TTM 2014: Opbouwversie met rubberen op- en afrijplaten. Dankzij de geringe hoogte van amper 85 millimeter is dit model ook geschikt voor sportieve auto’s met een verlaagd onderstel.
  • TTM 2204: Inbouwversie voor montage in de vloer van de werkplaats. Beschikbaar eind 2017.

Beide modellen maken gebruik van twee identieke meetmodules met elk een lengte van 50 centimeter.

Trophée d’Or in de categorie service aan professionelen

De toenemende connectiviteit van producten met hum omgeving biedt ook voor de werkplaats een enorm potentieel. Bosch heeft daartoe een nieuwe software-oplossing ontwikkeld: “Connected Repair of CoRe”.

‘Connected Repair of CoRe” verbindt alle Bosch-equipment in de werkplaats met elkaar. Hierdoor hebben alle computersystemen in het autobedrijf toegang tot de onderhouds- en reparatiegegevens van de uitgevoerde werkzaamheden aan het voertuig. Zodra het voertuig geïdentificeerd is, volstaat het om de kentekenplaat of identificatienummer van het voertuig (VIN) in te geven om via CoRe op de verschillende werkstations toegang te hebben tot alle gegevens. Dit systeem vermindert de voorbereidingstijd in de werkplaats, vereenvoudigt de uit te voeren taken en vermijdt dubbel werk. CoRe is ook geschikt voor interconnectie met DMS-software.

Kom deze drie winnende producten en de andere producten, equipment en diensten van Bosch ontdekken tijdens Equip’Auto van 17-21 oktober 2017 in Paris Expo Porte de Versailles. U vindt Bosch in Hall 1, stand K065.

-----

De divisie Automotive Aftermarket (AA) voorziet de vervangmarkt en werkplaatsen wereldwijd van een compleet aanbod aan diagnose- en werkplaatsuitrusting, en een uitgebreid assortiment aan onderdelen – nieuwe en vervangstukken - voor personen- en bedrijfsvoertuigen. Het AA-assortiment bestaat uit originele Bosch-onderdelen en specifieke zelf ontwikkelde producten en diensten. Meer dan 17.000 medewerkers in 150 landen, ondersteund door een wereldwijd logistiek netwerk, zorgen ervoor door dat meer dan 650.000 verschillende onderdelen snel en tijdig bij de klanten afgeleverd wprden. Via de afdeling "diagnostics" stelt AA test- en werkplaatsapparatuur, werkplaatssoftware, opleidingen en technische informatie ter beschikking. De divisie is ook verantwoordelijk voor Bosch Car Service, het grootste wereldwijde netwerk van onafhankelijke garagehouders met meer dan 16.000 franchisehouders, en van AutoCrew met meer dan 600 partners.

De Bosch Groep is een wereldwijd toonaangevend technologiebedrijf en dienstverlener. Er werken wereldwijd ongeveer 390.000 medewerkers (situatie op 31 december 2016). Het bedrijf realiseerde in 2016 een omzet van 73,1 miljard euro. De activiteiten zijn onderverdeeld in vier bedrijfssectoren: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods en Energy and Building Technology. Als toonaangevende IoT-onderneming biedt Bosch innovatieve oplossingen voor slimme woningen, slimme steden, geconnecteerde mobiliteit en geconnecteerde industrie. Ze gebruikt haar knowhow op het vlak van sensortechnologie, software en diensten, alsook haar eigen IoT-cloud om aan haar klanten geconnecteerde, domeinoverschrijdende oplossingen aan te bieden vanuit één enkele bron. De strategische doelstelling van Bosch Group bestaat erin innovaties aan te reiken voor een geconnecteerd leven. Bosch verbetert de levenskwaliteit wereldwijd met producten en diensten die innovatief zijn en enthousiast maken. Op die manier biedt de onderneming wereldwijd "Technologie voor het leven".

De Bosch Groep bestaat uit Robert Bosch GmbH en de ongeveer 450 dochterondernemingen en regionale filialen in zowat 60 landen. Verkoop- en dienstverlenende partners meegerekend dekt het wereldwijde productie-, ontwikkelings- en verkoopnetwerk van Bosch nagenoeg elk land in de wereld. De basis voor de toekomstige groei van de onderneming is haar innovatiekracht. Verdeeld over 120 vestigingen over de hele wereld stelt Bosch 59.000 werknemers te werk in onderzoek en ontwikkeling. De onderneming werd in 1886 in Stuttgart opgericht door Robert Bosch (1861-1942) als 'Werkplaats voor fijne mechaniek en elektrotechniek'. De bijzondere aandeelhoudersstructuur van Robert Bosch GmbH staat garant voor de ondernemingsautonomie van Bosch Group. Die structuur biedt de onderneming de mogelijkheid om op lange termijn te plannen en te investeren in toekomstgerichte oplossingen. In totaal is 92 procent van de aandelen van Robert Bosch GmbH in handen van Robert Bosch Stiftung GmbH, een instelling van algemeen nut. De meerderheid van de stemrechten ligt bij Robert Bosch Industrietreuhand KG. Die vervult de ondernemingsfuncties. De overige aandelen zijn in handen van de familie Bosch en Robert Bosch GmbH.

Meer informatie is te vinden online op www.bosch.nl, www.bosch.bewww.bosch.com, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.com, www.twitter.com/BoschPresse, https://www.linkedin.com/company/bosch-the-netherlands

Bosch ENV6
Bosch ENV4