Eerste job: starters weten wat ze willen, maar niet hoe ze het waarmaken

Donderdag 2 juni 2016 — Ambitieus, ondernemend, geëngageerd. Maar ook onvoldoende voorbereid, onwetend en met torenhoge verwachtingen: de meeste laatstejaarsstudenten beginnen hun zoektocht naar een eerste job met een dubbel gevoel. Toch zijn ze overwegend positief gestemd. Uit onderzoek van Unique, hr-dienstverlener, blijkt dat bijna zes op de tien starters ervan overtuigd zijn binnen de drie maanden werk te vinden. Maar liefst 27% wil op korte termijn een eigen bedrijf opstarten.

Met de enquête, die werd uitgevoerd door iVOX in april 2016, wilde Unique in kaart brengen welke verwachtingen afstuderende jongeren hebben over werk, en over hun zoektocht naar werk. Ruim 400 Belgische laatstejaarsstudenten uit verschillende studierichtingen en verschillende hogescholen en universiteiten namen deel aan het onderzoek.

Generation ‘now’: ook een job vinden moet snel gaan
De zoektocht naar een eerste job houdt jongeren duidelijk al bezig ruim voor ze hun diploma in handen hebben. 14% van de respondenten gaf tijdens de paasvakantie aan al een job gevonden te hebben, bijna de helft was al begonnen met solliciteren. En ze zijn niet van plan op hun lauweren te rusten: bijna zes op de tien jonge werkzoekenden geloven binnen de drie maanden werk te zullen vinden. Slechts een op de tien is pessimistischer en verwacht meer dan zes maanden nodig te hebben.

Blijft het eureka-gevoel uit? Dan creeëren ze gewoon zelf een leuke job: maar liefst 27% wil op korte termijn een eigen bedrijf uit de grond stampen. Ook start-ups scoren goed als werkgever: bijna een op de vier wil er graag aan de slag. 71% van de respondenten zegt ook spontaan te zullen solliciteren bij bedrijven die hen interessant lijken.

Reality check
Tegenover al die ondernemingszin staat wel dat starters zich niet goed voorbereid voelen om aan de slag te gaan. Ruim een op de drie zegt dat de school te weinig aandacht besteedt aan vaardigheden die van pas kunnen komen op de werkvloer, de helft is bang te weinig begeleid te worden tijdens de eerste maanden op het werk. Bijna vier op de tien voelen zich bovendien slecht voorbereid om op sollicitatiegesprek te gaan, en hebben geen flauw idee hoeveel ze kunnen verdienen in hun eerste job.

Over de impact van werken op hun persoonlijk leven hebben de starters wel een duidelijke mening. Hoewel 38% wel naar het buitenland wil trekken, zegt 57% liefst zo dicht mogelijk bij huis te willen werken. Ook flexibiliteit is erg belangrijk: bijna de helft wil kunnen kiezen waar en wanneer ze werken. 75% staat op een goede balans tussen werk en privé, maar slechts een op de vijf zegt overuren niet ok te vinden.

“We merken dagelijks dat er een grote kloof heerst tussen wat bedrijven en jonge starters van mekaar verwachten. Ons onderzoek bevestigt de trend van de entrepreneurial spirit die onder de jongeren heerst, maar nuanceert die tegelijkertijd. Heel wat starters zijn erg ondernemend, maar hebben nood aan een goede begeleiding om die ondernemingszin duidelijk te maken tijdens hun sollicitatiegesprekken, en om te zetten in concrete initiatieven eens ze aan de slag zijn. Daar willen we hen graag mee helpen”, zegt Katty Scheerlinck, General Manager bij Unique Belgium.

Unique lanceert daarom vandaag het Start to Work-project. Enerzijds is Start to Work een online platform waar jonge starters terecht kunnen met al hun vragen en waar ze getuigenissen van mede-laatstejaarsstudenten vinden. Anderzijds wil Unique met het project haar ondersteunende rol als hr-dienstverlener en uitzender voor zowel starters als bedrijven in de verf zetten.

Over Unique
Unique onderscheidt zich als HR dienstverlener door een ruim aanbod aan HR diensten en deskundig advies op maat van uw onderneming. Onder de brand Unique bundelen vier sterke spelers de krachten en expertise: Unique, Unique Career, Receptel en Express Medical. Zo maken we een breed kennis- en dienstenplatform toegankelijk voor onze klanten waardoor we u nog beter van dienst zijn. In rekruteringsoplossingen, hospitality services en HR expertise voor de zorgsector. Unique is uw integrale HR dienstverlener, trusted HR en Hospitality partner. Kortom de one stop shop advisor voor al uw vragen omtrent HR oplossingen. Zo werken wij mee aan uw HR strategie van morgen.

Start to Work - Survey
Start to Work - Generation Now