Eerste gedeelde mobiliteitsplatform

Bosch lanceert eScooter deelsysteem onder nieuw merk 'Coup'

Donderdag 11 augustus 2016

• Coup deelsysteem is nu beschikbaar in Berlijn
  • Toegang tot dienst via uitnodiging
  • 200 elektrische en geconnecteerde eScooters zorgen voor individuele, flexibele en emissievrije mobiliteit
  • Dichtstbijzijnde eScooters kunnen op elk moment gelokaliseerd, geboekt en gebruikt worden
  • Coup is het resultaat van een innovatieve samenwerking met BCG Digital Ventures en een samenwerking met Gogoro

Stuttgart / Berlijn - Bosch lanceert het nieuwe Coup eScooter deelsysteem in Berlijn. Coup, een dochteronderneming van Bosch, biedt de inwoners van Berlijn een nieuwe mobiliteitsoplossing met een eenvoudig prijsmodel. Klanten kunnen op elk moment de dichtstbijzijnde eScooter zoeken, reserveren en gebruiken. Na het bereiken van hun bestemming, kunnen ze de scooter overal in het centrum van de stad achterlaten.
"Bosch lanceert met Coup voor het eerst een zakelijke activiteit die direct gericht is op eindconsumenten in de mobiliteitssector en creëert een nieuw onafhankelijk merk," zegt Dr Markus Heyn, lid van de Raad van Bestuur van Bosch, verantwoordelijk voor het project.  Tweehonderd geconnecteerde en volledig elektrische scooters geproduceerd door Gogoro - een toonaangevend merk voor eScooters - zullen voor de lancering in Berlijn beschikbaar zijn.

Grote steden worden gekenmerkt door files en een tekort aan parkeerplaatsen, maar stimuleren ook de vraag naar individuele mobiliteit. "Coup wil de stedelijke mobiliteitsuitdaging helpen overwinnen," zegt Heyn. Met name de jongere generatie eist mobiliteit en flexibiliteit, waarbij het bezit van een auto niet meer noodzakelijk is.

"De wensen en eisen voor mobiliteit veranderen. Bosch wil deze verandering met eigen mobiliteits- en serviceoplossingen mee vorm geven," zegt Heyn. Daarom is het bedrijf al bezig met oplossingen voor geconnecteerd parkeerbeheer, fleet management in de cloud en app-gebaseerde mobiliteitsassistenten die het multimodale gebruik van verschillende vervoersmiddelen ondersteunen. Het nieuwe deelsysteem van Coup is een extra bouwsteen voor de bedrijfssector Mobility Solutions van Bosch.

Nieuwe klanten, nieuwe partners
Tweehonderd geconnecteerde eScooters zullen aanvankelijk in de Berlijnse wijken Mitte, Prenzlauer Berg, Friedrichshain en Kreuzberg beschikbaar zijn. De scooters hebben een maximumsnelheid van 45 kilometer per uur, zodat iedereen boven de 21 met een auto- of motorrijbewijs de scooters kan gebruiken. In het opbergvak onder de stoel passen een helm en twee verwisselbare accu's. In de toekomst zal een tweede helm worden voorzien. De eScooters hebben een bereik van ongeveer 100 kilometer.

Klanten hoeven zich geen zorgen te maken over het opladen, Coup doet dit voor hen. Het prijsmodel is gebaseerd op een forfaitaire vergoeding van drie euro voor dertig minuten of twintig euro voor een hele dag. De dienst is toegankelijk via een app met intuïtieve interface die het vinden, reserveren en betalen van een scooter eenvoudig maakt.  Zelfs het openen van het opbergvak van de helm gebeurt via de smartphone, die via Bluetooth met de eScooter verbonden is.

Coup werkt voor dit project nauw samen met Gogoro. Deze Aziatische startup werd in 2011 opgericht en is snel uitgegroeid tot de wereldwijde marktleider voor geconnecteerde en elektrisch aangedreven scooters. Dankzij Coup zijn deze eScooters nu ook beschikbaar op de Europese wegen.

De opzet en werking van het deelsysteem gebeurt in nauwe samenwerking met BCG Digital Ventures, de corporate venturing dochteronderneming van de Boston Consulting Group. "We hebben Coup gezamenlijk ontwikkeld op basis van het MVP-principe (minimaal levensvatbaar product). We betreden nu snel de markt met een basisversie om samen met onze gebruikers te 'testen en te leren' en de dienst verder te verfijnen," zegt Mat Schubert, de verantwoordelijke van het Mobility Services project bij Bosch, en de CEO van Coup Mobility GmbH. "In de nabije toekomst zullen we bekijken welke stedelijke gebieden de grootste vraag hebben. Op basis daarvan zullen we onze service dan geleidelijk uitbreiden."

---

Mobility Solutions is de grootste businesssector binnen de Bosch Groep. Volgens voorlopige cijfers bedroeg de omzet in 2015 41,7  miljard euro of 60  procent van de totale omzet van de Groep. Dit maakt de Bosch Groep tot een van de grootste leveranciers uit de automobielsector. Mobility Solutions combineert de expertise van de Groep in drie mobiliteitsdomeinen - automatisering, elektrificatie en connectiviteit - en biedt de klanten geïntegreerde mobiliteitsoplossingen.De belangrikste activiteiten zijn injectietechnologie voor verbrandingsmotoren, diverse oplossingen voor de elekrtificatie van de aandrijflijn, veiligheidssystemen, rijhulpsystemen en geautomatiseerde functies, technologie voor gebruiksvriendelijk infotainment alsook car2car- en car2X-communicatie, en concepten, technologie en service voor de automotive aftermarket. Bosch is synoniem voor een groot aantal innovaties in de automobielsector, zoals het elektronisch motorbeheer, het elektronisch stabiliteitsprogramma ESP® en de common-raildieseltechnologie.

De Bosch Groep is een wereldwijd toonaangevend technologiebedrijf en dienstverlener. Er werken wereldwijd ongeveer 375.000 medewerkers (situatie op 31 december 2015). Het bedrijf realiseerde in het boekjaar 2015 een omzet van meer dan 70 miljard euro. De activiteiten zijn onderverdeeld in vier bedrijfssectoren: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods en Energy and Building Technology. De Bosch Groep bestaat onder meer uit de Robert Bosch GmbH met ongeveer 440 dochter- en regionale maatschappijen in ongeveer 60 landen. Het Bosch wereldwijde productie- en verkoopnetwerk, inclusief verkoop- en service partners, is vertegenwoordigd in ongeveer 150 landen. De basis voor de toekomstige groei van het bedrijf is de innovatieve kracht. Bosch stelt 55.800 medewerkers te werk in onderzoek en ontwikkeling op ongeveer 115 locaties over de hele wereld. De Bosch Groep bevordert met al zijn producten en diensten de levenskwaliteit van mensen door middel van innovatieve, nuttige en fascinerende oplossingen. Op die manier biedt het bedrijf wereldwijd “Technologie voor het leven”.

Meer informatie vindt u op www.bosch.com, www.bosch.be, www.bosch.nlwww.bosch-press.com, en http://twitter.com/BoschPresse