De YORK® YZ centrifugale koelmachine met magnetische lagers is de eerste koelmachine die is geoptimaliseerd voor koudemiddelen met een uiterst laag aardopwarmingsvermogen (GWP)

De nieuwe koelmachine bespaart jaarlijks tot 35 procent energie, heeft lagere onderhoudskosten en het ruimste werkingsbereik in de sector.

Woensdag 10 januari 2018 — Johnson Controls introduceert de YORK® YZ centrifugale koelmachine met magnetische lagers, de eerste volledig geoptimaliseerde koelmachine voor superieure efficiëntie met het volgende generatie koudemiddel met een laag aardopwarmingsvermogen (GWP) R-1233zd(E). Het koudemiddel R-1233zd(E), dat is gekozen om zijn efficiëntie, veiligheid, lage milieu-impact en kosten, is niet alleen onbrandbaar, maar heeft ook een zeer lage GWP van 1 en is voorhanden op de markt.

We hebben lange tijd de branche geleid door continu innovaties in onze koelmachines op te nemen", zegt Laura Wand, vicepresident van Chiller Solutions, van de afdeling Building Technologies & Solutions van Johnsons Controls. “Met de nieuwe YORK® YZ hebben we de meest efficiënte lage GWP centrifugale koelmachine ontwikkeld. Ons ruime assortiment verkrijgbare koelvermogens zal beantwoorden aan de diverse behoeften van onze klanten."

Johnson Controls heeft een holistische benadering gebruikt voor systeemontwerp en techniek en heeft elk component geoptimaliseerd rondom een zorgvuldig geselecteerd koudemiddel om topprestaties te garanderen.  De YORK® YZ koelmachines gebruiken een integrale aandrijving met variabele snelheid en een geavanceerde magneetlagertechnologie met een enkele oscillerende groep die in een magnetisch veld zweeft en geen smering nodig heeft. Deze technologie heeft 80 procent minder bewegende onderdelen nodig dan traditionele olie- of koudemiddelgesmeerde aandrijflijnen. Het resultaat is een grotere betrouwbaarheid, minder onderhoud en een verbeterde efficiëntie. Vergeleken met traditionele oliegesmeerde compressors met een vaste snelheid bespaart de YZ jaarlijks tot 35 procent energie.

De YZ koelmachine kan aanzienlijke energiebesparingen en lagere bedrijfskosten opleveren door optimaal gebruik te maken van deellastomstandigheden waarbij de koelmachines 99 procent van de tijd in werking zijn. De YZ werkt met een intredewatertemperatuur van de condensator van slechts 4,5 ºC, wat resulteert in verbeteringen in de efficiëntie in welke bedrijfsmodus dan ook en in het ruimste werkingsbereik op de markt. De YORK® YZ gebruikt een geoptimaliseerd eentrapsontwerp om toonaangevende reële energie-efficiëntie te bieden. De koelmachine kan eveneens met condensortemperaturen onder de verdampertemperaturen werken, zodat geen waterzijdige economiser nodig is, wat het systeem vereenvoudigt, minder ruimte vergt en kosten bespaart voor componenten, installatie en onderhoud van deze systemen.

"We blijven toonaangevende koelmachines leveren die het best aansluiten bij de behoeften van onze huidige en toekomstige klanten overal ter wereld," zegt Bill Jackson, president Global Products, Building Technologies & Solutions bij Johnson Controls. "De YZ is weer een fantastisch platformsysteem dat onze klanten voorziet van milieuvriendelijke prestaties in een geoptimaliseerde oplossing. Met dank aan ons team van YORK® koelsystemen dat weer het voortouw heeft genomen.”

In de YZ koelmachine zijn de laatste innovaties van YORK® bijgeschaafd gedurende decennialang gebruik in de praktijk, samengevoegd om een revolutie in het ontwerp en de optimalisering van koelsystemen voort te brengen. De YZ is een oplossing van experts in koelmachines die de YORK® YZ koelmachine zien als het koelsysteem van de toekomst, dat vandaag al verkrijgbaar is.

Voor meer informatie over de YORK® YZ centrifugale koelmachine met magnetische lagers, ga naar www.YORK.com/Next of volg het webinar (in het Engels).

De YZ koelmachine is te bekijken op de Mostra Convegno Expocomfort van 13 tot 16 maart in Milaan, Italië. Bezoek de Johnson Controls-Hitachi Air Conditioning-stand G35 K30 in Hal 15.

Over Johnson Controls

Johnson Controls is een wereldwijd toonaangevend bedrijf dat zich met diverse technologieën richt op verschillende industrieën en dat tal van verschillende soorten klanten bedient in meer dan 150 landen. Onze 120.000 medewerkers maken intelligente gebouwen, efficiënte energieoplossingen, een geïntegreerde infrastructuur en innovatieve transportsystemen die naadloos samenwerken om de belofte van slimme steden en gemeenschappen waar te maken. Onze toewijding aan duurzaamheid bleek al bij onze oprichting in 1885, na de uitvinding van de eerste elektrische kamerthermostaat. Via een strategische focus op onze gebouwen en energiegroeiplatforms willen wij onze klanten succesvol maken en meer waarde leveren aan al onze aandeelhouders. Kijk voor aanvullende informatie op www.johnsoncontrols.com of volg ons via @johnsoncontrols op Twitter.

Over Johnson Controls Building Technologies & Solutions
Johnson Controls Building Technologies & Solutions maakt de wereld veiliger, slimmer en duurzamer – één gebouw tegelijk. Onze technologieën behelzen alle aspecten van een gebouw – of het nu gaat om veiligheidsystemen, energiebeheer, brandbeveiliging of HVACR – om te garanderen dat wij altijd de verwachtingen van onze klanten overtreffen. We werken in meer dan 150 landen door middel van ons ongeëvenaarde netwerk van branches en distributiekanalen en helpen eigenaars, ondernemers, ingenieurs en aannemers van gebouwen de gehele levenscyclus van welke faciliteit dan ook te versterken. Ons arsenaal aan merken omvat een aantal van de meest betrouwbare merken in de sector, zoals Tyco®, YORK®, Metasys®, Ruskin®, Titus®, Frick®, PENN®, Sabroe®, Simplex® en Grinnell®. Kijk voor meer informatie op www.johnsoncontrols.com of volg @JCI_Buildings op Twitter.

YORK® YZ centrifugale koelmachine