De nieuwe

De nieuwe "Connected Repair" software van Bosch voor een efficiënter verloop en beheer van de onderhouds-en reparatiewerkzaamheden

Woensdag 18 oktober 2017

• “Connected Repair”: efficiënt werken dankzij systematische interconnectie van Bosch-equipment in de werkplaats
  • Grotere transparantie bij de service van het voertuig
  • Tijdswinst bij voertuigidentificatie en routinecontrole
  • Winnaar van de Grand Prix Internationaux de l’Innovation Automobile van Equip’Auto in de categorie service aan professionelen
Het Internet of Things, de intelligente verwerking van een grote hoeveelheid gegevens en de groeiende interconnectie tussen producten en hun omgeving bieden ook voor de werkplaats een enorm potentieel. Ze vergemakkelijken de planning van afspraken in de werkplaats en verbeteren de uitvoering van de servicetaken. De voertuiggegevens en de reparatiegeschiedenis zijn beschikbaar bij de aankomst van de klant en de informatie wordt automatisch doorgegeven van het ene apparaat in de werkplaats naar het andere en nadien ook opgeslagen.

“Bosch Connected Repair”: de geconnecteerde werkplaats wordt realiteit

Bosch stelt zijn nieuwe software-oplossing “Connected Repair” voor. Deze verbindt alle Bosch-equipment in de werkplaats met elkaar: de ACS aircoserviceapparatuur, de nieuwe generatie BEA uitlaatgastesters, de FWA wieluitlijnapparatuur, de FSA motortesters, de KTS diagnoseapparatuur met ESI[tronic] 2.0 werkplaatssoftware, het TTM bandenprofielmeetsysteem en de digitale koplamptester HTD 815.

Het volstaat om de kentekenplaat of het voertuigidentificatienummer (VIN) eenmalig in te geven om het voertuig op elke werkpost te identificeren. De werkopdrachten kunnen daarna worden ingegeven en verstuurd naar de geconnecteerde apparaten voor uitvoering van de service. Deze werkopdrachten zijn binnen enkele seconden beschikbaar op de verschillende apparaten.

Daarna is het voldoende om bij elk nieuw bezoek aan de werkplaats de kentekenplaat of het voertuigidentificatienummer (VIN) in te geven om het voertuig te identificeren. De verschillende gebruikers in het autobedrijf krijgen onmiddellijk toegang tot de complete geschiedenis van het voertuig, met inbegrip van alle testresultaten van eender welk werkstation. CoRe of Connected Repair vermindert de voorbereidingstijd aan de werkstations, vereenvoudigt de service en vermijdt dubbel werk.

“Connected Repair” maakt gebruik van een centrale database. Alle werknemers die toegang hebben tot het systeem kunnen gemakkelijk en snel de vooruitgang van de reparaties raadplegen. Dit laat toe om de klanten met precisie te informeren als ze meer informatie wensen en het verhoogt ook de klantentevredenheid. Bovendien kan er een volledig en professioneel testrapport worden uitgeprint met een overzicht van alle uitgevoerde werkzaamheden aan het voertuig.

De software kan worden gebruikt op elke pc in de werkplaats. Voor optimale prestaties adviseert Bosch een aparte server te installeren, van waaruit de historiek van de voertuigen geregistreerd en geraadpleegd kan worden vanuit de verschillende werkstations in de werkplaats. CoRe of Connected Repair is ook geschikt voor interconnectie met DMS-software (Dealer Management Systeem).

Connected Repair won op Equip’Auto de “Trophée d’Or” van de Grand Prix Internationaux de l’Innovation Automobile toegekend in de categorie service aan professionelen.

---

De divisie Automotive Aftermarket (AA) voorziet de vervangmarkt en werkplaatsen wereldwijd van een compleet aanbod aan diagnose- en werkplaatsuitrusting, en een uitgebreid assortiment aan onderdelen – nieuwe en vervangstukken - voor personen- en bedrijfsvoertuigen. Het AA-assortiment bestaat uit originele Bosch-onderdelen en specifieke zelf ontwikkelde producten en diensten. Meer dan 17.000 medewerkers in 150 landen, ondersteund door een wereldwijd logistiek netwerk, zorgen ervoor door dat meer dan 650.000 verschillende onderdelen snel en tijdig bij de klanten afgeleverd wprden. Via de afdeling "diagnostics" stelt AA test- en werkplaatsapparatuur, werkplaatssoftware, opleidingen en technische informatie ter beschikking. De divisie is ook verantwoordelijk voor Bosch Car Service, het grootste wereldwijde netwerk van onafhankelijke garagehouders met meer dan 16.000 franchisehouders, en van AutoCrew met meer dan 600 partners.

De Bosch Groep is een wereldwijd toonaangevend technologiebedrijf en dienstverlener. Er werken wereldwijd ongeveer 390.000 medewerkers (situatie op 31 december 2016). Het bedrijf realiseerde in 2016 een omzet van 73,1 miljard euro. De activiteiten zijn onderverdeeld in vier bedrijfssectoren: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods en Energy and Building Technology. Als toonaangevende IoT-onderneming biedt Bosch innovatieve oplossingen voor slimme woningen, slimme steden, geconnecteerde mobiliteit en geconnecteerde industrie. Ze gebruikt haar knowhow op het vlak van sensortechnologie, software en diensten, alsook haar eigen IoT-cloud om aan haar klanten geconnecteerde, domeinoverschrijdende oplossingen aan te bieden vanuit één enkele bron. De strategische doelstelling van Bosch Group bestaat erin innovaties aan te reiken voor een geconnecteerd leven. Bosch verbetert de levenskwaliteit wereldwijd met producten en diensten die innovatief zijn en enthousiast maken. Op die manier biedt de onderneming wereldwijd "Technologie voor het leven".

De Bosch Groep bestaat uit Robert Bosch GmbH en de ongeveer 450 dochterondernemingen en regionale filialen in zowat 60 landen. Verkoop- en dienstverlenende partners meegerekend dekt het wereldwijde productie-, ontwikkelings- en verkoopnetwerk van Bosch nagenoeg elk land in de wereld. De basis voor de toekomstige groei van de onderneming is haar innovatiekracht. Verdeeld over 120 vestigingen over de hele wereld stelt Bosch 59.000 werknemers te werk in onderzoek en ontwikkeling. De onderneming werd in 1886 in Stuttgart opgericht door Robert Bosch (1861-1942) als 'Werkplaats voor fijne mechaniek en elektrotechniek'. De bijzondere aandeelhoudersstructuur van Robert Bosch GmbH staat garant voor de ondernemingsautonomie van Bosch Group. Die structuur biedt de onderneming de mogelijkheid om op lange termijn te plannen en te investeren in toekomstgerichte oplossingen. In totaal is 92 procent van de aandelen van Robert Bosch GmbH in handen van Robert Bosch Stiftung GmbH, een instelling van algemeen nut. De meerderheid van de stemrechten ligt bij Robert Bosch Industrietreuhand KG. Die vervult de ondernemingsfuncties. De overige aandelen zijn in handen van de familie Bosch en Robert Bosch GmbH.

Meer informatie is te vinden online op www.bosch.be,www.bosch.nl, www.bosch.com, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.com, www.twitter.com/BoschPresse, https://www.linkedin.com/company/bosch-the-netherlands, https://www.linkedin.com/company/bosch-belgium

Connected Repair - Bosch
Connected Repair