Bosch ziet potentieel voor slimme producten in België

Jaarlijkse financiële resultaten 2016

Woensdag 14 juni 2017

• Verkoop aan derden van Bosch bedroeg 888 miljoen euro in 2016
  • Totale omzet van Bosch-bedrijven in België was 643 miljoen euro
  • Nieuwe organisatie Robert Bosch France-Benelux

Anderlecht – De Bosch Groep in België noteerde in 2016 een totale omzet van bijna 643 miljoen euro, inclusief niet-geconsolideerde verkoop en interne verkoop aan Bosch-bedrijven. De verkoop aan derden van de Bosch Groep op de Belgische markt bedroeg 888 miljoen euro. Na verscheidene jaren van groei is dit een lichte daling ten opzichte van het jaar voordien. “Bosch presteerde in 2016 boven het gemiddelde van de lokale markt, maar het resultaat werd beïnvloed door externe factoren, zoals de uitdagende situatie op de constructiemarkt,” zegt Patrick Incolleti, Director Bosch Benelux. “De Bosch Groep verwacht een toenemende vraag naar web-enabled producten in België. Op weg naar een belangrijke transformatie op het gebied van mobiliteit en connectiviteit via het Internet of Things (IoT) plannen we om in de loop van het jaar nog meer slimme producten op de Belgische markt te introduceren.” Met meer dan 1.600 medewerkers blijft Bosch een belangrijke werkgever op de Belgische markt.

Nieuwe organisatie Robert Bosch France-Benelux
Door de samenvoeging van Robert Bosch France en Robert Bosch Benelux in een nieuwe organisatie begin 2017, is Bosch goed gepositioneerd om de nieuwe mogelijkheden van de Benelux-markten te benutten.

“Dankzij het uitwisselen van knowhow, zal de samenwerking, de expertise van onze medewerkers versterken en synergiën creëren om beter tegemoet te komen aan lokale behoeften van onze klanten in deze markten,” zegt Heiko Carrie, die benoemd werd tot President van de nieuwe organisatie Robert Bosch France-Benelux. Patrick Incoletti assisteert Heiko Carrie in de functie van vertegenwoordiger voor de Benelux.

Ontwikkeling van de Bosch bedrijfssectoren in 2016
De bedrijfssector Mobility Solutions is goed vertegenwoordigd op de Belgische markt en noteerde een stabiel resultaat het afgelopen jaar. Zo heeft Bosch eBike Systems kunnen genieten van de stijgende verkoop van e-bikes. Van de 475.000 nieuw verkochte fietsen was 39,2 procent een e-bike. Dat betekent dat twee op vijf verkochte fietsen een e-bike is.

Robert Bosch Produktie N.V. in Tienen investeerde fors in een ultramoderne productielijn voor de nieuwe generatie wisbladen. Deze overgang naar Industrie 4.0, waarbij de fabriek voortbouwt op haar expertise in lak en rubber en nieuwe IT-applicaties in het productieproces worden ingevoerd, moet de marktpositie van Robert Produktie N.V op de Belgische markt verder verstevigen.

De divisie Automotive Aftermarket blijft sterk presteren. Ook de garageconcepten Bosch Car Service en AutoCrew wonnen een stevig aandeel op de Belgische markt.

Binnen de bedrijfssector Consumer Goods kende de divisie Power Tools een lichte groei. Begin 2016 stelden Bosch en Fein, Starlock voor, een universeel systeem voor het snel en eenvoudig wisselen van accessoires voor mulltitools. Drie verschillende toepassingssystemen (Starlock, StarlockPlus en StarlockMax) zorgen voor een grote variatie aan toepassingen. De innovatieve 3D-vorm garandeert een langere levensduur, een perfecte krachtoverdracht maakt het mogelijk om de accessoires in 12 verschillende hoeken te gebruiken.

BSH Home Appliances N.V. stelde op Batibouw 2016 een combistoomoven voor die uitgerust is met Home Connect. Deze technologie laat toe de oven vanop afstand te bedienen via smartphone of tablet. In de loop van het jaar werden ook andere huishoudtoestellen met Home Connect geïntroduceerd, waaronder wasmachines, droogautomaten, vaatwassers, kookplaten en koffiezetapparaten. Vanaf 2017 laat het systeem toe dat huishoudens vanop afstand alle belangrijke huishoudtoestellen van Bosch, die uitgerust zijn met de Home Connect-functie, kunnen bedienen via hun smartphone of tablet en kunnen verbinden via lokale wifi.

De bedrijfssector Industrial Technology evolueerde positief ondanks de moeilijke marktsituatie. Bosch Rexroth in België noteerde mooie groeicijfers. Het bedrijf is een belangrijke speler in de infrastructuurmarkt en in de bouw van bruggen en sluizen. Zo finaliseerde Bosch Rexroth in 2016 de hydraulische aandrijving van twee basculebruggen aan de A11 over het Boudewijnkanaal. Dankzij de technologie van Rexroth kunnen de bruggen in 90 seconden volledig geopend worden, wat een enorme tijdswinst betekent voor zowel het autoverkeer als de binnenvaart. Daarnaast is Bosch Rexroth de komende dertig jaar ook verantwoordelijk voor het onderhoud van de twee bruggen. Ook op het gebied van Industrie 4.0 speelt Bosch Rexroth een steeds belangrijker rol, wat aanzienlijke kansen met zich meebrengt.

Binnen de bedrijfssector Energy and Building Technology bleef de omzet stabiel. Samen met G4S, wereldleider in beveiligingsoplossingen, ontwikkelde de divisie Security Systems G4S@VIEW, een mobiel bewakingssysteem voor sitebewaking. G4S@VIEW is geschikt voor locaties die een tijdelijke behoefte hebben aan verhoogde beveiliging, zoals werven, opslagplaatsen, evenementen of tijdens shutdowns. Het systeem bestaat uit één of meerdere PTZ-camera’s (pan-tilt-zoom) met intelligente videoanalyse, eventueel aangevuld met thermische camera’s. De MIC IP starlight 7000 HD van Bosch is uitzonderlijk robuust en levert dankzij de Starlight-cameratechnologie uitzonderlijk scherpe beelden zelfs bij beperkte of ongelijk verdeelde verlichting.

De divisie Thermotechnology behoudt een sterke positie binnen een zeer competitieve markt. Junkers Bosch stelde de baanbrekende modulair uitbreidbare designcondensatieketel Cerapur 9000i en de slimme thermostaat JunkersControl voor. Buderus stelde zijn nieuwe generatie verwarmingstoestellen met titanium-look voor. Het nieuwe ontwerp bevat een buitengewone warmtewisselaar en connectiviteit. Daardoor kan de ketel bestuurd worden met de slimme thermostaat Logamatic TC1000. Sinds eind augustus bezoeken techniekers van Bosch Thermotechnology N.V. hun klanten in Brussel met de eCargo bike. Om zich vlot door het drukke stedelijke verkeer te bewegen is de eCargo bike een goed alternatief voor de bestelwagen.

Vooruitzichten voor de Bosch Groep voor 2017
Ondanks de wankele economische vooruitzichten en de onzekere geopolitieke situatie beoogt Bosch in 2017 een omzetgroei van drie tot vijf procent te realiseren. Ondanks forse investeringen in de toekomst van het bedrijf wordt verwacht dat het resultaat verder zal stijgen. “De zakelijke successen van vandaag geven ons de kans te bouwen aan de wereld van morgen,” zegt Dr. Volkmar Denner, Voorzitter van de Raad van Bestuur van Bosch. “Als innovatieleider bevorderen we het transformatieproces en geven het vorm,” voegt Denner toe. De focus ligt daarbij op veranderingen met betrekking tot mobiliteit en connectiviteit via het Internet of Things (IoT). Tegen 2020 zullen alle nieuwe elektronische producten van Bosch de connectiviteit functie hebben. De sleutel daartoe is kunstmatige intelligentie (AI – Artificial Intelligence). Daarom zal Bosch de komende vijf jaar 300 miljoen euro investeren in zijn eigen Bosch Center for Artificial Intelligence.

---

Bosch is al sedert 1907 aanwezig in België. De Bosch Groep telt in België ongeveer 1.644 medewerkers. De belangrijkste locaties bevinden zich in Tienen, Brussel, Herentals en Aartselaar.

De Bosch Groep is een wereldwijd toonaangevend technologiebedrijf en dienstverlener. Er werken wereldwijd ongeveer 390.000 medewerkers (situatie op 31 december 2016). Het bedrijf realiseerde in 2016 een omzet van 73,1 miljard euro. De activiteiten zijn onderverdeeld in vier bedrijfssectoren: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods en Energy and Building Technology. Als toonaangevende IoT-onderneming biedt Bosch innovatieve oplossingen voor slimme woningen, slimme steden, geconnecteerde mobiliteit en geconnecteerde industrie. Ze gebruikt haar knowhow op het vlak van sensortechnologie, software en diensten, alsook haar eigen IoT-cloud om aan haar klanten geconnecteerde, domeinoverschrijdende oplossingen aan te bieden vanuit één enkele bron. De strategische doelstelling van Bosch Group bestaat erin innovaties aan te reiken voor een geconnecteerd leven. Bosch verbetert de levenskwaliteit wereldwijd met producten en diensten die innovatief zijn en enthousiast maken. Op die manier biedt de onderneming wereldwijd "Technologie voor het leven". De Bosch Groep bestaat uit Robert Bosch GmbH en de ongeveer 440 dochterondernemingen en regionale filialen in zowat 60 landen. Verkoop- en dienstverlenende partners meegerekend dekt het wereldwijde productie-, ontwikkelings- en verkoopnetwerk van Bosch nagenoeg elk land in de wereld. De basis voor de toekomstige groei van de onderneming is haar innovatiekracht. Verdeeld over 120 vestigingen over de hele wereld stelt Bosch 59.000 werknemers te werk in onderzoek en ontwikkeling.

De onderneming werd in 1886 in Stuttgart opgericht door Robert Bosch (1861-1942) als 'Werkplaats voor fijne mechaniek en elektrotechniek'. De bijzondere aandeelhoudersstructuur van Robert Bosch GmbH staat garant voor de ondernemingsautonomie van Bosch Group. Die structuur biedt de onderneming de mogelijkheid om op lange termijn te plannen en te investeren in toekomstgerichte oplossingen. In totaal is 92 procent van de aandelen van Robert Bosch GmbH in handen van Robert Bosch Stiftung GmbH, een instelling van algemeen nut. De meerderheid van de stemrechten ligt bij Robert Bosch Industrietreuhand KG. Die vervult de ondernemingsfuncties. De overige aandelen zijn in handen van de familie Bosch en Robert Bosch GmbH.

Meer informatie is te vinden online op www.bosch.be, www.bosch.com, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.com, www.twitter.com/BoschPresse, https://www.linkedin.com/company/bosch-belgium