Bosch-verjaardag: Van servorem tot kopervrije remblokken

90 jaar innovatie voor de veiligheid van automobilisten

Woensdag 6 september 2017

• 1927: Bosch vindt de pneumatische servorem uit
  • 1936: Bosch dient een octrooi in voor een systeem dat de basis vormt voor het moderne antiblokkeerremsysteem
  • Vandaag: Kopervrije remblokken voldoen aan strenge milieu-eisen
Het lijdt geen twijfel dat de remmen het allereerste veiligheidsonderdeel op een auto waren, en dat zij ook vandaag nog steeds een van de belangrijkste veiligheidsonderdelen zijn. Toch bleek in de jaren twintig van de vorige eeuw al snel dat door de snelheid waarmee de automobielindustrie zich ontwikkelde en het toegenomen vermogen van de voertuigen, de remmen niet langer aangepast waren aan de kracht van de motor en het gewicht van het voertuig. Om dit probleem te verhelpen ontwikkelde Bosch in 1927 de pneumatische servorem.

De servorem wordt bediend door het rempedaal en vergroot de kracht uitgeoefend door de bestuurder op diezelfde rempedaal. Deze ingenieuze uitvinding verminderde de remafstand van lichte bedrijfsvoertuigen met een derde. Een jaar later, in 1928, introduceerde Bosch de remassistentie, een compacte oplossing voor remondersteuning in personenauto’s. Het zijn eveneens de Bosch-ingenieurs die in 1936 de basis hebben gelegd voor het moderne antiblokkeerremsysteem, met de aanvraag van een octrooi voor een “intern apparaat om de vergrendeling van de wielen van een voertuig met verbrandingsmotor te voorkomen”. Uiteindelijk kon pas in 1978, met de komst van een krachtige digitale technologie, het antiblokkeerremsysteem ABS geproduceerd worden. De ontwikkelingen van Bosch, zoals ABS, de op ABS gebaseerde tractiecontrole (TCS) dat in 1986 gelanceerd werd en het in 1995 geïntroduceerde elektronisch stabiliteitsprogramma ESP® zijn vandaag essentiële onderdelen voor veilig remmen.

Innovatieve Bosch-ontwikkelingen voor alle componenten

Al 90 jaar werken de ingenieurs van Bosch aan technologische innovaties, uitvindingen en octrooien voor remsystemen die de veiligheid van voertuigen voortdurend verbeteren. Het antiblokkeerremsysteem is uitgegroeid tot een norm in de automobielproductie. Het elektronisch stabiliteitsprogramma ESP® is ondertussen in vele landen in de wereld verplicht. In de Europese Unie is ESP® sinds november 2014 verplicht op alle nieuw geregistreerde personenauto’s en bedrijfsvoertuigen met een gewicht tot 3,5 ton. Naast de elektronische systemen heeft Bosch ook continu gewerkt aan de verbetering van de remonderdelen. In 1983 slaagde Bosch erin de remprestaties van krachtige voertuigen aanzienlijk te verbeteren door het smelten onder hoog koolstofgehalte van de remschijven. Tussen 2001 en 2012 leidden vele innovaties ook tot de ontwikkeling van een verbeterde remklauw. Daarnaast introduceerde Bosch dit jaar een universele remvloeistof met hoge performantie. De nieuwe Bosch-remvloeistoffen ENV4 en de versie met de allerbeste karakteristieken qua prestaties, de ENV6, maken het voor moderne remsystemen mogelijk om onder alle omstandigheden hun optimale kracht te gebruiken.

Nieuwe combinaties van materialen voor remblokken

Dankzij innovatieve productietechnieken en nieuwe combinaties van materialen heeft Bosch ook voortdurend de remblokken geperfectioneerd. Deze zorgen voor de overbrenging van de remkracht naar het remsysteem zodat op een efficiënte manier geremd kan worden. Bij de ontwikkeling van remblokken is het belangrijk rekening te houden met nationale verkeersregels, de maximaal toegelaten snelheden en met de milieuwetgeving, die allen van land tot land kunnen verschillen. Daarom produceert Bosch verschillende types remblokken, die kunnen voldoen aan specifieke regionale wettelijke bepalingen, die vaak veel strenger zijn. Zo hebben de Amerikaanse Staten Washington en Californië sinds 2010 een wet met het oog op de vermindering op het gebruik van koper bij de productie van remblokken. De ingenieurs van Bosch vroegen al in 2014 een octrooi aan voor een mengsel zonder koper. Bosch was hiermee de eerste toeleverancier die kopervrije remblokken op de markt bracht, ruim acht jaar voor de inwerktreding van de Amerikaanse wetgeving. Bosch biedt ook op de Europese markt kopervrije remblokken aan, ook al is dat in Europa nog niet verplicht.

----

De divisie Automotive Aftermarket (AA) voorziet de vervangmarkt en werkplaatsen wereldwijd van een compleet aanbod aan diagnose- en werkplaatsuitrusting, en een uitgebreid assortiment aan onderdelen – nieuwe en vervangstukken - voor personen- en bedrijfsvoertuigen. Het AA-assortiment bestaat uit originele Bosch-onderdelen en specifieke zelf ontwikkelde producten en diensten. Meer dan 17.000 medewerkers in 150 landen, ondersteund door een wereldwijd logistiek netwerk, zorgen ervoor door dat meer dan 650.000 verschillende onderdelen snel en tijdig bij de klanten afgeleverd wprden. Via de afdeling "diagnostics" stelt AA test- en werkplaatsapparatuur, werkplaatssoftware, opleidingen en technische informatie ter beschikking. De divisie is ook verantwoordelijk voor Bosch Car Service, het grootste wereldwijde netwerk van onafhankelijke garagehouders met meer dan 16.000 franchisehouders, en van AutoCrew met meer dan 600 partners.

De Bosch Groep is een wereldwijd toonaangevend technologiebedrijf en dienstverlener. Er werken wereldwijd ongeveer 390.000 medewerkers (situatie op 31 december 2016). Het bedrijf realiseerde in 2016 een omzet van 73,1 miljard euro. De activiteiten zijn onderverdeeld in vier bedrijfssectoren: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods en Energy and Building Technology. Als toonaangevende IoT-onderneming biedt Bosch innovatieve oplossingen voor slimme woningen, slimme steden, geconnecteerde mobiliteit en geconnecteerde industrie. Ze gebruikt haar knowhow op het vlak van sensortechnologie, software en diensten, alsook haar eigen IoT-cloud om aan haar klanten geconnecteerde, domeinoverschrijdende oplossingen aan te bieden vanuit één enkele bron. De strategische doelstelling van Bosch Group bestaat erin innovaties aan te reiken voor een geconnecteerd leven. Bosch verbetert de levenskwaliteit wereldwijd met producten en diensten die innovatief zijn en enthousiast maken. Op die manier biedt de onderneming wereldwijd "Technologie voor het leven".

De Bosch Groep bestaat uit Robert Bosch GmbH en de ongeveer 450 dochterondernemingen en regionale filialen in zowat 60 landen. Verkoop- en dienstverlenende partners meegerekend dekt het wereldwijde productie-, ontwikkelings- en verkoopnetwerk van Bosch nagenoeg elk land in de wereld. De basis voor de toekomstige groei van de onderneming is haar innovatiekracht. Verdeeld over 120 vestigingen over de hele wereld stelt Bosch 59.000 werknemers te werk in onderzoek en ontwikkeling. De onderneming werd in 1886 in Stuttgart opgericht door Robert Bosch (1861-1942) als 'Werkplaats voor fijne mechaniek en elektrotechniek'. De bijzondere aandeelhoudersstructuur van Robert Bosch GmbH staat garant voor de ondernemingsautonomie van Bosch Group. Die structuur biedt de onderneming de mogelijkheid om op lange termijn te plannen en te investeren in toekomstgerichte oplossingen. In totaal is 92 procent van de aandelen van Robert Bosch GmbH in handen van Robert Bosch Stiftung GmbH, een instelling van algemeen nut. De meerderheid van de stemrechten ligt bij Robert Bosch Industrietreuhand KG. Die vervult de ondernemingsfuncties. De overige aandelen zijn in handen van de familie Bosch en Robert Bosch GmbH.

Meer informatie is te vinden online op www.bosch.nl, www.bosch.bewww.bosch.com, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.com, www.twitter.com/BoschPresse, https://www.linkedin.com/company/bosch-the-netherlandshttps://www.linkedin.com/company/bosch-belgium

ibooster
Bosch Servobremse 1927