Bosch stelt de nieuwe generatie KTS-toestellen met innovatieve en nog krachtigere diagnoseoplossingen voor

Toekomstbestendig met nieuwe Ethernet diagnose-interface

Maandag 3 oktober 2016

• KTS 560 en KTS 590: twee nieuwkomers als koplopers op het gebied van innovatie
  • Allereerste universele diagnosetesters die diagnose via Ethernet (Diagnostics over IP) mogelijk maken
  • Geoptimaliseerde geïntegreerde PassThru-interface voor het herprogrammeren van stuurapparaten via het webportaal van voertuigfabrikanten
  • Snellere diagnose dankzij simultane parallelle communicatie met meerdere stuurapparaten tegelijkertijd
  • ESI[tronic] 2.0: in lijn met de elektronica van moderne voertuigen

Door het toenemend gebruik van elektronische systemen in voertuigen, bijvoorbeeld voor rijhulp- of comfortsystemen of voor de vermindering van de uitstoot, spelen diagnosetoestellen een belangrijke rol in het garagebedrijf. Als pionier in werkplaatsequipment, is Bosch de allereerste leverancier van universele diagnoseapparatuur met de nieuwe op Ethernet-gebaseerde diagnose-interface. Naast alle gebruikelijke diagnoseprotocollen ondersteunen de nieuwe KTS-diagnosetesters eveneens het nieuwe op Ethernet gebaseerde Diagnostics over IP (Internet Protocol) diagnoseprotocol.

De nieuwste modellen van meeste Europese autofabrikanten zijn al met een Ethernet-voertuignetwerk uitgerust. De Volvo XC90 is de eerste auto op de markt die bovendien complete diagnose via Ethernet toelaat. De Bosch ESI[tronic]-software detecteert automatisch wanneer de Ethernet-interface geactiveerd moet worden.

Daarnaast is de nieuwe generatie KTS-toestellen uitgerust met de verbeterde PassThru-interface die toelaat om, in overeenstemming met Euro 5/6, de webportalen van de autofabrikanten te gebruiken voor het herprogrammeren van stuurapparaten.

Nieuwe KTS 560 en KTS 590 diagnosemodules
De nieuwe KTS 560 en KTS 590 diagnosemodules kunnen tegelijkertijd tot maximaal drie CAN-interfaces en drie K-/L-lijn interfaces gebruiken. Hierdoor wordt de communicatie en diagnose van stuurapparaten sneller dan ooit tevoren. Een Bluetooth klasse 1-verbinding maakt een vlotte connectie met de computer van het garagebedrijf mogelijk en laat overal in de werkplaats een mobiel gebruik van de modules toe. Hierdoor wordt bij een diagnose met de KTS 560 en KTS 590 tijd en kosten bespaard.

Voorts werd ook de geïntegreerde meettechniek maar liefst tweemaal krachtiger in vergelijking met de voorgaande generatie KTS-diagnosetesters. Zo is de geïntegreerde multimeter van de KTS 560 tweemaal nauwkeuriger en de geïntegreerde 2-kanaals-oscilloscoop van de KTS 590 tweemaal sneller dan voorheen. Hierdoor kunnen alle signalen van sensoren en actuatoren worden gemeten en vergeleken met de referentiesignalen in de ESI[tronic]-software.

DCU 100 controle-eenheid met significante prestatie-upgrade
De robuuste DCU 100, een 10-inch tablet voor mobiele werkplaatstoepassingen, is nu uitgerust met nieuwe generatie krachtige processor. In plaats van de conventionele harde schijf werd de DCU 100 geüpgraded met een 256 gigabyte SSD-geheugen, vier gigabyte aan RAM-geheugen, Windows 10-besturingssysteem en snelle USB 3.0-interfaces. De DCU 100 wordt standaard geleverd met de ESI[tronic] 2.0-diagnosesoftware van Bosch. De verbinding met de KTS-diagnosetoestellen wordt gemaakt door middel van een slimme en krachtige geïntegreerde Bluetooth-module. Gecombineerd met de KTS 560 wordt de DCU 100 als compleet en voordelig pakket geleverd onder de naam KTS 460.

DCU 220 controle-eenheid: laptop en tablet in één
De krachtige DCU 220 werd speciaal ontwikkeld voor de meest veeleisende toepassingen in de werkplaats. Als convertible computer is dit apparaat zowel een tablet als een laptop. Als tablet is de DCU 220 uitstekend geschikt voor diagnosetaken in de werkplaats, terwijl meer administratieve taken, zoals bijvoorbeeld het invoeren van klantgegevens, snel en gemakkelijk via het toetsenbord op de laptop kunnen worden ingegeven. Het gebruiksvriendelijke ontwerp laat vlot wisselen tussen tablet- en laptopwerking toe. Daarnaast is de DCU 220 uitgerust met een geïntegreerde camera. Op die manier kunnen afwijkingen op het voertuig worden gedocumenteerd en de benodigde onderdelen worden gefotografeerd. In combinatie met de nieuwe KTS 560 wordt de DCU 220 aangeboden in een pakket onder de naam KTS 960; gecombineerd met de KTS 590 is de DCU 220 verkrijgbaar als KTS 980.

ESI[tronic] 2.0: volgen en anticiperen van ontwikkelingen in auto-elektronica
Omdat een betrouwbaar diagnosetoestel krachtige software vereist, is ESI[tronic] van Bosch veel meer dan alleen een diagnosesoftware. De software maakt intelligent opsporen van technische storingen mogelijk en biedt een optimale ondersteuning voor reparaties en onderhoud. Bosch beschikt daartoe over de grootste onderhouds- en reparatiedatabase ter wereld.

ESI[tronic] 2.0 is de perfecte oplossing voor volgende taken:

• Een volledige diagnose, van het eenvoudig lezen en/of wissen van foutcodes tot meer complexere reparaties dankzij instructies voor foutopsporing , elektrische schema’s, technische gegevens en onderhoudsplannen.
  • Ondersteuning bij het repareren van onderdelen: tijdbarema's, illustraties van de onderdelen, catalogi van onderdelen en gereedschappen.
  • Software die altijd up-to-date is: updates via DVD of tweewekelijks via internet.

Een nieuwe mijlpaal in de KTS-geschiedenis

1988:   KTS 300, de eerste diagnosetester voor wagens ter wereld
1991:   ESI[tronic] op CD
1997:   KTS 500, de eerste draagbare diagnosetester
2002:   KTS 520, 550, 650
2004:   ESI[tronic] op DVD
2006:   KTS 530, 540, 570
2007:   KTS 200, 670
2009:   KTS 340
2011:   KTS Truck en KTS 8xx
2012:   ESI[tronic] 2.0
2013:   KTS 440
2015:   KTS 940, 970 en 900 Truck
2016:   KTS 560, 590, 460, 960 en 980

---

De divisie Automotive Aftermarket (AA) voorziet de vervangmarkt en werkplaatsen wereldwijd van een compleet aanbod aan diagnose- en werkplaatsuitrusting, en een uitgebreid gamma aan onderdelen – nieuwe en vervangstukken - voor personen- en bedrijfsvoertuigen. Het AA-assortiment bestaat uit originele Bosch-onderdelen en specifieke zelf ontwikkelde producten en diensten. Meer dan 18.000 medewerkers in 150 landen, ondersteund door een wereldwijd logistiek netwerk, zorgen ervoor door dat meer dan 650.000 verschillende onderdelen snel en tijdig bij de klanten geraken. Via de afdeling "Automotive Service Solutions" stelt AA test- en werkplaatsapparatuur, diagnostic software, opleidingen en technische informatie ter beschikking. De afdeling is bovendien ook verantwoordelijk voor Bosch Car Service, het grootste wereldwijde netwerk van onafhankelijke garagehouders met meer dan 17.000 franchisehouders, en van AutoCrew met meer dan 1.000 partners.

Voor meer informatie surft u naar www.bosch-automotive.com.

De Bosch Groep is een wereldwijd toonaangevend technologiebedrijf en dienstverlener. Er werken wereldwijd ongeveer 375.000 medewerkers (situatie op 31 december 2015). Het bedrijf realiseerde in het boekjaar 2015 een omzet van meer dan 70 miljard euro. De activiteiten zijn onderverdeeld in vier bedrijfssectoren: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods en Energy and Building Technology. De Bosch Groep bestaat onder meer uit de Robert Bosch GmbH met ongeveer 440 dochter- en regionale maatschappijen in ongeveer 60 landen. Het Bosch wereldwijde productie- en verkoopnetwerk, inclusief verkoop- en service partners, is vertegenwoordigd in ongeveer 150 landen. De basis voor de toekomstige groei van het bedrijf is de innovatieve kracht. Bosch stelt 55.800 medewerkers te werk in onderzoek en ontwikkeling op ongeveer 115 locaties over de hele wereld. De Bosch Groep bevordert met al zijn producten en diensten de levenskwaliteit van mensen door middel van innovatieve, nuttige en fascinerende oplossingen. Op die manier biedt het bedrijf wereldwijd “Technologie voor het leven”.

Meer informatie vindt u op www.bosch.com, www.bosch.be, www.bosch-press.com, en http://twitter.com/BoschPresse.

KTS 560 & 590
DCU 100