Bosch lanceert universele remvloeistof

ENV4 en ENV6: Nieuwe productreferenties beantwoorden aan de eisen van huidige en toekomstige remsystemen

Donderdag 29 juni 2017

• Nieuwe remvloeistoffen voldoen aan huidige en toekomstige normen
  • ENV4 en ENV6 hebben een hoger kookpunt, een lagere viscositeit en smeren het remsysteem
  • Onderhoudsintervallen worden langer

Al meer dan 130 jaar ontwikkelt Bosch, samen met voertuigfabrikanten, steeds efficiëntere remsystemen. Als pionier in ABS en ESP investeert Bosch dagelijks in de ontwikkeling van onderdelen en apparatuur voor remsystemen. Daartoe behoren ook remvloeistoffen. Bosch lanceert als eerste toeleverancier een universele remvloeistof, beschikbaar in twee uitvoeringen en ter vervanging van de bestaande remvloeistoffen, met uitzondering van LHM (Liquide Hydraulique Mineral).

Moderne remsystemen zijn steeds efficiënter, waardoor ook de reactiesnelheid van ABS en ESPâ korter wordt. Dat stelt ook hogere eisen aan de remvloeistof. De nieuwe Bosch-remvloeistoffen ENV4 en de versie met de allerbeste karakteristieken qua prestaties, de ENV6, maken het voor moderne remsystemen mogelijk om onder alle omstandigheden hun optimale kracht te gebruiken. Dat is met name het gevolg van hun viscositeit, die in vergelijking met conventionele DOT-vloeistoffen (Department of Transportation) aanzienlijk lager ligt. De nieuwe remvloeistoffen hebben ook een hoger kookpunt. Het hoge smeringsgehalte van de ENV6-remvloeistof van Bosch verlaagt de geluidsontwikkeling en beschermt het ABS- en ESPâ-systeem tegen slijtage. Daarnaast verminderen de nieuwe remvloeistoffen ook de corrosie binnenin het remsysteem.

De uitstekende technische eigenschappen van de nieuwe remvloeistoffen verlengen de onderhoudsintervallen aanzienlijk. Terwijl de standaard remvloeistoffen DOT4, DOT4 HP en DOT5.1 om de twee jaar vervangen moeten worden, hoeft deze nieuwe generatie remvloeistoffen slechts om de drie jaar te worden vervangen.

De compatibiliteit van de nieuwe ENV6-remvloeistof met vroegere versies van remvloeistoffen, is een ander voordeel. De enige systemen waarmee de ENV6 niet compatibel is, zijn systemen op basis van minerale olie (LMH) en vloeistoffen die siliconen bevatten (DOT5). De ENV6-remvloeistof kan dus zonder beperking worden gebruikt in alle remsystemen op basis van polyglycol vanaf het bouwjaar 1990.

Lagere viscositeit en hoger kookpunt voor een grotere veiligheid
De viscositeit van een remvloeistof is erg belangrijk voor de reactiesnelheid van het elektronisch stabiliteitsprogramma ESPâ. Bij een lage viscositeit is de reactietijd korter. De viscositeit van de nieuwe ENV-remvloeistoffen kon worden teruggebracht tot een waarde lager dan 700 mm2/s, een verbetering van 9 procent in vergelijking met de remvloeistof met lage viscositeit DOT4.

Het tweede kwaliteitscriterium is het kookpunt. Hoe hoger het kookpunt, hoe lager het risico op stoombellenvorming in het remsysteem. Dit risico is de belangrijkste oorzaak van falende remmen. Het kookpunt van de nieuwe ENV6-remvloeistof van Bosch bedraagt 185°C. Hierdoor wordt het risico op bellenvorming tot 50 procent verminderd. Met een kookpunt van 175°C doet de ENV4-remvloeistof het nog steeds beter dan de kwaliteitsnormen van de DOT4 en DOT4 HP. Ook de verpakking benadrukt de kwaliteitsfocus van de nieuwe remvloeistof: ENV4 en ENV6 zijn onderdeel van het zwarte assortiment van Bosch, waartoe de producten met een hoog kwaliteitsniveau behoren.

Uitgebreide testen in het testcentrum van Bosch
De nieuwe remvloeistoffen ENV4 en ENV6 werden onderworpen aan intensieve testen, verricht door experts in het testcentrum van Bosch in Abstatt (Duitsland). Hierdoor zijn ze perfect compatibel met de huidige en toekomstige ABS- en ESPâ-systemen. De testprocedures concentreerden zich op de druktoename in het systeem, de slijtage en de ruis, maar ook op gebruik bij extreme temperaturen en rijomstandigheden. De nieuwe remvloeistoffen voldoen aan alle huidige normen opgelegd door autofabrikanten. De ENV6 voldoet ook aan alle huidige normen, zoals DOT3, DOT4, DOT4 HP, DOT5.1 en ISO-klasse 6. Het gebruik van moderne rijhulpsystemen verhoogt eveneens de eisen waaraan een modern remsysteem moet voldoen. De nieuwe ENV-remvloeistoffen ondersteunen deze eisen al. Een extra voordeel voor de werkplaats is dat de nieuwe remvloeistoffen van Bosch geen gevaarlijke stoffen bevatten, zoals bepaald in het decreet Gevaarlijke Stoffen.

---

De divisie Automotive Aftermarket (AA) voorziet de vervangmarkt en werkplaatsen wereldwijd van een compleet aanbod aan diagnose- en werkplaatsuitrusting, en een uitgebreid assortiment aan onderdelen – nieuwe en vervangstukken - voor personen- en bedrijfsvoertuigen. Het AA-assortiment bestaat uit originele Bosch-onderdelen en specifieke zelf ontwikkelde producten en diensten. Meer dan 17.000 medewerkers in 150 landen, ondersteund door een wereldwijd logistiek netwerk, zorgen ervoor door dat meer dan 650.000 verschillende onderdelen snel en tijdig bij de klanten afgeleverd wprden. Via de afdeling "diagnostics" stelt AA test- en werkplaatsapparatuur, werkplaatssoftware, opleidingen en technische informatie ter beschikking. De divisie is ook verantwoordelijk voor Bosch Car Service, het grootste wereldwijde netwerk van onafhankelijke garagehouders met meer dan 16.000 franchisehouders, en van AutoCrew met meer dan 600 partners.

De Bosch Groep is een wereldwijd toonaangevend technologiebedrijf en dienstverlener. Er werken wereldwijd ongeveer 390.000 medewerkers (situatie op 31 december 2016). Het bedrijf realiseerde in 2016 een omzet van 73,1 miljard euro. De activiteiten zijn onderverdeeld in vier bedrijfssectoren: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods en Energy and Building Technology. Als toonaangevende IoT-onderneming biedt Bosch innovatieve oplossingen voor slimme woningen, slimme steden, geconnecteerde mobiliteit en geconnecteerde industrie. Ze gebruikt haar knowhow op het vlak van sensortechnologie, software en diensten, alsook haar eigen IoT-cloud om aan haar klanten geconnecteerde, domeinoverschrijdende oplossingen aan te bieden vanuit één enkele bron. De strategische doelstelling van Bosch Group bestaat erin innovaties aan te reiken voor een geconnecteerd leven. Bosch verbetert de levenskwaliteit wereldwijd met producten en diensten die innovatief zijn en enthousiast maken. Op die manier biedt de onderneming wereldwijd "Technologie voor het leven".

De Bosch Groep bestaat uit Robert Bosch GmbH en de ongeveer 450 dochterondernemingen en regionale filialen in zowat 60 landen. Verkoop- en dienstverlenende partners meegerekend dekt het wereldwijde productie-, ontwikkelings- en verkoopnetwerk van Bosch nagenoeg elk land in de wereld. De basis voor de toekomstige groei van de onderneming is haar innovatiekracht. Verdeeld over 120 vestigingen over de hele wereld stelt Bosch 59.000 werknemers te werk in onderzoek en ontwikkeling. De onderneming werd in 1886 in Stuttgart opgericht door Robert Bosch (1861-1942) als 'Werkplaats voor fijne mechaniek en elektrotechniek'. De bijzondere aandeelhoudersstructuur van Robert Bosch GmbH staat garant voor de ondernemingsautonomie van Bosch Group. Die structuur biedt de onderneming de mogelijkheid om op lange termijn te plannen en te investeren in toekomstgerichte oplossingen. In totaal is 92 procent van de aandelen van Robert Bosch GmbH in handen van Robert Bosch Stiftung GmbH, een instelling van algemeen nut. De meerderheid van de stemrechten ligt bij Robert Bosch Industrietreuhand KG. Die vervult de ondernemingsfuncties. De overige aandelen zijn in handen van de familie Bosch en Robert Bosch GmbH.

Meer informatie is te vinden online op www.bosch.nl, www.bosch.bewww.bosch.com, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.com, www.twitter.com/BoschPresse, https://www.linkedin.com/company/bosch-the-netherlandshttps://www.linkedin.com/company/bosch-belgium