Bosch en Daimler tonen parkeren zonder bestuurder in levensechte omstandigheden

Wereldpremière in de garage van het Mercedes-Benz Museum

Donderdag 27 juli 2017

• Geautomatiseerde, smartphone-gebaseerde parkeerdienst als proefproject in de parkeergarage van het Mercedes-Benz Museum
  • Bosch levert de infrastructuur, Daimler de automobieltechnologie
  • Parkeren zonder bestuurder bespaart tijd en vermindert stress

Stuttgart – Handmatig parkeren behoort voortaan tot het verleden. In de parkeergarage van het Mercedes-Benz Museum in Stuttgart hebben Bosch en Daimler van geautomatiseerd ‘valetparkeren’ een realiteit gemaakt. Via een commando met de smartphone kunnen chauffeurs hun auto nu automatisch in de toegewezen plaatsen parkeren, zonder de bewegingen van het voertuig zelf te moeten monitoren. Geautomatiseerd valetparkeren is een belangrijke mijlpaal op weg naar autonoom rijden. Het pilotproject in de parkeergarage van het Mercedes-Benz Museum is wereldwijd de allereerste infrastructuurgebaseerde oplossing voor volledig geautomatiseerd valetparkeren in levensechte omstandigheden, zonder een chauffeur aan het stuur. Vanaf begin 2018 zullen bezoekers van het museum deze handige dienst zelf kunnen ervaren en zo de tijd besparen die ze gewoonlijk aan het parkeren spenderen.

“Autonoom rijden zal er sneller zijn dan velen beseffen. Het autonoom parkeren in het museum toont op indrukwekkende wijze hoe geavanceerd de technologie al is,” zegt Dr. Michael Hafner, hoofd geautomatiseerd rijden en actieve veiligheidsontwikkelingen bij Mercedes-Benz Cars. “Het gebruik van een slimme parkeergarage-infrastructuur en de connectiviteit van voertuigen laat ons toe van parkeren zonder bestuurder sneller een realiteit te maken dan gedacht,” zegt Gerhard Steiger, voorzitter van de divisie Bosch Chassis Systems Control.

Als bij wonder: autonoom naar en uit de parkeerplaats rijden

Met behulp van een smartphone kan iedereen via een app een auto reserveren. De reis begint wanneer het voertuig autonoom naar de pick-upzone rijdt. De auto teruggeven is al net zo eenvoudig: de klant laat het voertuig achter in de drop-off-zone van de garage en levert deze via de app op de smartphone terug in. Eenmaal het slimme systeem van de garage het voertuig geïdentificeerd heeft, start de auto en wordt hij naar een toegewezen parkeerplaats gereden.

Dit parkeren zonder bestuurder wordt mogelijk gemaakt door het samenspel van de slimme parkeergarage-infrastructuur van Bosch en de automobieltechnologie van Mercedes-Benz. De sensoren geïnstalleerd in de parkeergarage controleren de rijdoorgang en de omgeving tijdens het begeleiden van het voertuig. De technologie in de auto zet de opdrachten van de parkeergarage-infrastructuur op een veilige manier om naar rijmanoeuvres en stopt, indien nodig, tijdig het voertuig. De sensoren in de parkeergarage en de communicatietechnologie zijn van Bosch. Daimler levert de particuliere parkeergarage van het museum aan en de voertuigen voor het proefproject. Samen met Bosch wil Daimler de interface tussen infrastructuur en voertuig definiëren en de nodige aanpassingen aan de sensortechnologie en software van de voertuigen doorvoeren.

Wereldwijd eerste goedgekeurde systeem voor rijden zonder bestuurder

De première zal worden gevolgd door een intensieve test- en start-upfase. Vanaf het begin houden de lokale agentschappen – het regionale bestuursorgaan van Stuttgart en het ministerie van transport van Baden-Württemberg – en experts van TÜV Rheinland toezicht op het project. Het doel hiervan is de operationele veiligheid van de automobiel- en parkeergaragetechnologie te beoordelen. De regelgevende instanties moeten hun definitieve goedkeuring geven voordat parkeren zonder bestuurder publiek kan worden aangeboden en de bezoekers van het museum begin 2018 wereldwijd als eerste van het geautomatiseerd valetparkeren in de parkeergarage van het Mercedes-Benz Museum gebruik kunnen maken. Bosch en Mercedes-Benz willen op deze manier ervaring opdoen over hoe gebruikers met geautomatiseerd valetparkeren omgaan. Bestaande parkeergarages kunnen retrofit met de infrastructuurtechnologie worden uitgerust. Voor beheerders van parkeergarages betekent parkeren zonder bestuurder een efficiënter gebruik van beschikbare parkeerplaatsen: op eenzelfde hoeveelheid beschikbare ruimte kan tot 20 procent meer voertuigen gestald worden.

Link: www.bosch-connected-parking.com

Video: Bosch and Daimler realised Automated Valet Parking

------

De Bosch Groep is een wereldwijd toonaangevend technologiebedrijf en dienstverlener. Er werken wereldwijd ongeveer 390.000 medewerkers (situatie op 31 december 2016). Het bedrijf realiseerde in 2016 een omzet van 73,1 miljard euro. De activiteiten zijn onderverdeeld in vier bedrijfssectoren: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods en Energy and Building Technology. Als toonaangevende IoT-onderneming biedt Bosch innovatieve oplossingen voor slimme woningen, slimme steden, geconnecteerde mobiliteit en geconnecteerde industrie. Ze gebruikt haar knowhow op het vlak van sensortechnologie, software en diensten, alsook haar eigen IoT-cloud om aan haar klanten geconnecteerde, domeinoverschrijdende oplossingen aan te bieden vanuit één enkele bron. De strategische doelstelling van Bosch Group bestaat erin innovaties aan te reiken voor een geconnecteerd leven. Bosch verbetert de levenskwaliteit wereldwijd met producten en diensten die innovatief zijn en enthousiast maken. Op die manier biedt de onderneming wereldwijd "Technologie voor het leven".
De Bosch Groep bestaat uit Robert Bosch GmbH en de ongeveer 440 dochterondernemingen en regionale filialen in zowat 60 landen. Verkoop- en dienstverlenende partners meegerekend dekt het wereldwijde productie-, ontwikkelings- en verkoopnetwerk van Bosch nagenoeg elk land in de wereld. De basis voor de toekomstige groei van de onderneming is haar innovatiekracht. Verdeeld over 120 vestigingen over de hele wereld stelt Bosch 59.000 werknemers te werk in onderzoek en ontwikkeling.

De onderneming werd in 1886 in Stuttgart opgericht door Robert Bosch (1861-1942) als 'Werkplaats voor fijne mechaniek en elektrotechniek'. De bijzondere aandeelhoudersstructuur van Robert Bosch GmbH staat garant voor de ondernemingsautonomie van Bosch Group. Die structuur biedt de onderneming de mogelijkheid om op lange termijn te plannen en te investeren in toekomstgerichte oplossingen. In totaal is 92 procent van de aandelen van Robert Bosch GmbH in handen van Robert Bosch Stiftung GmbH, een instelling van algemeen nut. De meerderheid van de stemrechten ligt bij Robert Bosch Industrietreuhand KG. Die vervult de ondernemingsfuncties. De overige aandelen zijn in handen van de familie Bosch en Robert Bosch GmbH.

Meer informatie is te vinden online op www.bosch.be,www.bosch.nl, www.bosch.com, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.com, www.twitter.com/BoschPresse, https://www.linkedin.com/company/bosch-the-netherlands, https://www.linkedin.com/company/bosch-belgium

Mercedes-Benz presents AVP: Bosch and Daimler realised Automated Valet Parking.