Bosch CEO Denner:

Bosch CEO Denner: "De auto zoals we die nu kennen is binnenkort geschiedenis"

Binnen enkele jaren is mobiliteit probleemloos geconnecteerd

Maandag 19 december 2016

• Overgang naar mobiliteitsdiensten: jaarlijkse marktgroei van 25 procent
  • Geconnecteerde mobiliteit begint achter het stuur en omvat ook het slimme huis en smart cities
  • Denner: "Vandaag gebruikt u het internet om een hotelkamer te boeken; in de toekomst regelt u ook uw mobiliteit online"

Een zakenreis naar Londen in een niet al te verre toekomst: net als de uitrit naar de luchthaven in zicht komt, belt thuis de postbode aan. Geen probleem, zolang de slimme auto geconnecteerd is met het slimme huis. Na een korte videochat met de postbode geeft de zakenreiziger via een touchscreen opdracht de deur te openen. Volgende halte: de parkeergarage van de luchthaven. De auto neemt automatisch de taak over om een vrije parkeerplaats te vinden, terwijl de reiziger door beveiliging gaat. Nadat het vliegtuig in Londen is geland, meldt de smartphone van de reiziger dat alle toegangswegen naar de stad vast zitten en biedt een alternatief voor de taxi: neem de trein naar Regent's Park, waar een elektrische auto is gereserveerd voor de rest van de reis.

Dit beeld van een zakenreis in het tijdperk van geconnecteerde mobiliteit werd tijdens het Automobil Congres in Berlijn geschetst door Dr. Volkmar Denner, Voorzitter van de Raad van Bestuur van Robert Bosch GmbH. Tussen 2017 en 2022 zal de wereldwijde markt voor geconnecteerde mobiliteit naar verwachting jaarlijks met bijna 25 procent groeien. Binnen een paar jaar zijn auto's een actief onderdeel van het Internet der Dingen (Internet of Things - IoT) en kunnen zij communiceren met andere geconnecteerde transportmiddelen, en zelfs met het slimme huis. "De auto zoals we die vandaag kennen behoort binnenkort tot het verleden," zegt Denner. "Vandaag gebruiken we het internet om een hotelkamer te boeken; in de toekomst regelen we ook onze mobiliteit online." Daartoe moeten privé-voertuigen onderdeel uitmaken van een geïntegreerde oplossing waartoe ook het openbaar vervoer en de stedelijke infrastructuur behoren. 'Binnen enkele jaren is mobiliteit probleemloos geconnecteerd," zegt Denner. "Vandaag denken mensen nog te vaak in termen van de eigen auto, maar de komende jaren zullen we een verschuiving zien naar de meest geschikte manier om een bestemming te bereiken."

Denner schetst drie ontwikkelingsfases die deze overgang moeten mogelijk maken:

1. Connectiviteit begint achter het stuur
Zelfs vandaag zijn vrijwel alle nieuwe auto's die in België en Nederland verkocht worden "web-enabled". Verkeersinformatie in realtime, de eCall noodoproep en muziekstreaming vereisen allen internettoegang. Bosch maakt geconnecteerd rijden mogelijk op twee manieren. Ten eerste, door de integratie van smartphones op een manier dat apps veilig kunnen worden bediend. En ten tweede door het installeren van communicatieboxen. Op die manier kunnen bestuurders van geconnecteerde auto's hun infotainmentsysteem gebruiken om zowel realtime data als entertainmentcontent te streamen.

Dankzij deze internetverbinding zal de auto in de toekomst veel meer kunnen dan het streamen van muziek. De auto zal een persoonlijke assistent van de bestuurder worden. Naarmate de automatisering toeneemt, kunnen bestuurders - wanneer zij dat willen - passagiers worden. "Naast thuis en het kantoor zal de auto de derde leefomgeving worden," zegt Denner.

2. Mobiliteit is ook buiten de auto probleemloos geconnecteerd
Mobiliteit reikt verder dan de motorkap: openbaar vervoer en autodeeldiensten winnen eveneens terrein. Bosch biedt al een blik op de mobiliteit van de toekomst in het Stuttgart Services Project. Het bedrijf verstrekt een softwareoplossing dat de verschillende vervoerswijzen met elkaar connecteert. Dankzij deze software is één chipkaart voldoende voor auto- en fietsdelen, trein en bus en ook de toegang tot openbare diensten zoals zwembaden of bibliotheken.

"Onze mobiliteitsoplossingen gaan verder dan automobieltechnologie," zegt Denner. Een naadloos geconnecteerde mobiliteitsassistent biedt zelfs nog meer kansen. As onderdeel van het moveBW-project zal Bosch een mobiliteitsassistent ontwikkelen die het bestuurders in groot-Stuttgart mogelijk maakt hun route te plannen door gebruik te maken van verschillende vervoerswijzen, met inbegrip van fiets, trein en bus. Wat dit project speciaal maakt, is dat één app voldoende is om te plannen, boeken en betalen voor de verschillende vervoersmiddelen.

3. Het internet der dingen brengt mobiliteit, slimme huizen en smart cities samen
Voor Denner betekent mobiliteit meer dan zich van A naar B verplaatsen. "We zijn mobiliteit niet alleen aan het herdefiniëren, we connecteren ook de leefomgeving van de mensen." Door het via de cloud connecteren van auto's met slimme huizen of zelfs smart cities, doet iedereen voordeel. "Bosch zorgt ervoor dat mobiliteit en slimme diensten naadloos in elkaar overlopen. We bieden de mensen niet alleen de beste manier om hun bestemming te bereiken; door connectiviteit hebben zij ook meer vrije tijd," aldus Denner. Neem nu pakjesdiensten: afwezig zijn betekent niet langer een gemiste levering. In de toekomst betekent connectiviteit met een slim huis dat mensen een korte videochat met de postbode kunnen hebben en hun pakket toch geleverd krijgen, zelfs al zitten ze in de auto of trein.

Voor Bosch betekent het Internet der Dingen een trend die verder gaat dan de bedrijfssector Mobility Solutions. Bosch is een van de weinige bedrijven die sensoren, software, diensten en een eigen IoT-cloud hebben en zo het Internet der Dingen vanuit één enkele bron aanbieden. "Bosch bekleedt al een stevige positie in alle aspecten van het Internet der Dingen en wil deze trend in de toekomst verderzetten," concludeert Denner.

---

Mobility Solutions is de grootste bedrijfssector binnen de Bosch Groep. Volgens voorlopige cijfers bedroeg de omzet in 2015 41,7  miljard euro of 60  procent van de totale omzet van de Groep. Dit maakt de Bosch Groep tot een van de grootste leveranciers uit de automobielsector. Mobility Solutions combineert de expertise van de Groep in drie mobiliteitsdomeinen - automatisering, elektrificatie en connectiviteit - en biedt de klanten geïntegreerde mobiliteitsoplossingen.De belangrijkste activiteiten zijn injectietechnologie voor verbrandingsmotoren, diverse oplossingen voor de elekrtificatie van de aandrijflijn, veiligheidssystemen, rijhulpsystemen en geautomatiseerde functies, technologie voor gebruiksvriendelijk infotainment alsook car2car- en car2X-communicatie, en concepten, technologie en service voor de automotive aftermarket. Bosch is synoniem voor een groot aantal innovaties in de automobielsector, zoals het elektronisch motorbeheer, het elektronisch stabiliteitsprogramma ESP® en de common-raildieseltechnologie.

De Bosch Groep is een wereldwijd toonaangevend technologiebedrijf en dienstverlener. Er werken wereldwijd ongeveer 375.000 medewerkers (situatie op 31 december 2015). Het bedrijf realiseerde in het boekjaar 2015 een omzet van meer dan 70 miljard euro. De activiteiten zijn onderverdeeld in vier bedrijfssectoren: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods en Energy and Building Technology. De Bosch Groep bestaat onder meer uit de Robert Bosch GmbH met ongeveer 440 dochter- en regionale maatschappijen in ongeveer 60 landen. Het Bosch wereldwijde productie- en verkoopnetwerk, inclusief verkoop- en service partners, is vertegenwoordigd in ongeveer 150 landen. De basis voor de toekomstige groei van het bedrijf is de innovatieve kracht. Bosch stelt 55.800 medewerkers te werk in onderzoek en ontwikkeling op ongeveer 115 locaties over de hele wereld. De Bosch Groep bevordert met al zijn producten en diensten de levenskwaliteit van mensen door middel van innovatieve, nuttige en fascinerende oplossingen. Op die manier biedt het bedrijf wereldwijd “Technologie voor het leven”.

Meer informatie vindt u op www.bosch.com, www.bosch.be, www.bosch.nl, www.bosch-presse.com, en http://twitter.com/BoschPresse.