Belgen kennen te weinig van autotechnologie

Onderzoek Bosch toont onvoldoende kennis van autotechnologie aan

• Onderzoek van Bosch bij 1.000 Belgen rond autotechnologie verrast
  • Slechts 12 procent van Belgen is een auto-expert
  • Nieuwe technologieën zijn gekend, oudere niet
“Ik ken mijn auto door en door” – Heel wat mensen zijn er rotsvast van overtuigd dat hun auto geen geheimen heeft. Toch komen ze vaak niet verder dan de kleur, het model en het merk van hun auto. Uit onderzoek van Bosch blijkt dat slechts 12 procent van de Belgen zich een echte autofreak mag noemen. ABS, ESP® of Euro 6-normen zijn voor een heleboel Belgen nog steeds onbekend. Dat blijkt uit de Autokennisquiz, een bevraging over nieuwe en al iets oudere autotechnologieën bij 1.000 Belgen.

“Opvallend is dat nieuwere technologieën, zoals Adaptive Cruise Control (ACC) of eCall vrij goed gekend zijn, terwijl de kennis over het antiblokkeersysteem ABS of het elektronisch stabiliteitsprogramma ESP® – systemen die toch al langer op de markt zijn – nog steeds de nodige vragen oproepen,” zegt Sandra Vancolen, Marketing & eMobility Team Leader bij Bosch.

ABS? ESP®? Zit dat ook in mijn auto?
ABS werd veertig jaar geleden, in 1978, op de markt gebracht en is ondertussen standaard geïnstalleerd op alle nieuwe auto’s binnen de EU. Toch weet maar 21 procent van de ondervraagden wat de juiste remtechniek is als een auto ABS heeft. Ook het elektronisch stabiliteitsprogramma ESP®, dat sinds november 2014 op elke nieuwe auto in de EU ingebouwd is, is weinig gekend. Zo herkende slechts 34 procent van de ondervraagden het symbool van ESP® op het dashboard.

De nieuwere systemen zijn beter gekend. Vanaf 1 april 2018 wordt eCall in elke nieuwe auto verplicht. Maar liefst 68 procent van de ondervraagden weet waarvoor eCall dient. Ook de vraag over AdBlue weet 65 procent goed te beantwoorden.

“Men kan niet verwachten dat elke Belg een expert in autotechnologie is en weet wat GTI betekent of wat een brandstofpomp doet, maar het is wel belangrijk om de veiligheidssystemen in je auto te kennen en ze op de juiste manier te gebruiken. Deze systemen helpen levens redden,” besluit Sandra Vancolen.

Wil je ook graag weten of je een echte autokenner of eerder een autoleek bent? Doe dan mee aan de Autokennisquiz en ontdek het zelf.

---

De Bosch Groep is een wereldwijd toonaangevend technologiebedrijf en dienstverlener. Er werken wereldwijd ongeveer 390.000 medewerkers (situatie op 31 december 2016). Het bedrijf realiseerde in 2016 een omzet van 73,1 miljard euro. De activiteiten zijn onderverdeeld in vier bedrijfssectoren: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods en Energy and Building Technology. Als toonaangevende IoT-onderneming biedt Bosch innovatieve oplossingen voor slimme woningen, slimme steden, geconnecteerde mobiliteit en geconnecteerde industrie. Ze gebruikt haar knowhow op het vlak van sensortechnologie, software en diensten, alsook haar eigen IoT-cloud om aan haar klanten geconnecteerde, domeinoverschrijdende oplossingen aan te bieden vanuit één enkele bron. De strategische doelstelling van Bosch Group bestaat erin innovaties aan te reiken voor een geconnecteerd leven. Bosch verbetert de levenskwaliteit wereldwijd met producten en diensten die innovatief zijn en enthousiast maken. Op die manier biedt de onderneming wereldwijd "Technologie voor het leven".

De Bosch Groep bestaat uit Robert Bosch GmbH en de ongeveer 440 dochterondernemingen en regionale filialen in zowat 60 landen. Verkoop- en dienstverlenende partners meegerekend dekt het wereldwijde productie-, ontwikkelings- en verkoopnetwerk van Bosch nagenoeg elk land in de wereld. De basis voor de toekomstige groei van de onderneming is haar innovatiekracht. Verdeeld over 120 vestigingen over de hele wereld stelt Bosch 59.000 werknemers te werk in onderzoek en ontwikkeling.

De onderneming werd in 1886 in Stuttgart opgericht door Robert Bosch (1861-1942) als 'Werkplaats voor fijne mechaniek en elektrotechniek'. De bijzondere aandeelhoudersstructuur van Robert Bosch GmbH staat garant voor de ondernemingsautonomie van Bosch Group. Die structuur biedt de onderneming de mogelijkheid om op lange termijn te plannen en te investeren in toekomstgerichte oplossingen. In totaal is 92 procent van de aandelen van Robert Bosch GmbH in handen van Robert Bosch Stiftung GmbH, een instelling van algemeen nut. De meerderheid van de stemrechten ligt bij Robert Bosch Industrietreuhand KG. Die vervult de ondernemingsfuncties. De overige aandelen zijn in handen van de familie Bosch en Robert Bosch GmbH.

Meer informatie is te vinden online op www.bosch.be,www.bosch.nl, www.bosch.com, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.com, www.twitter.com/BoschPresse, https://www.linkedin.com/company/bosch-belgium

Over Outsource Communications

Outsource Communications is een strategisch communicatieadviesbureau. Wij bouwen, versterken en beschermen de reputatie en de merken van onze klanten via interne en externe communicatieacties. Verbazingwekkend creatief, altijd effectief en 100% geëngageerd.

Steenweg op Brussel 213
1780 Wemmel