Bedrijfsgrootte beïnvloedt houding kantoormedewerkers tegenover schoonmaakpersoneel

Dinsdag 2 februari 2016 — Het wordt in Europa steeds gebruikelijker dat schoonmakers overdag aan de slag gaan. De overgrote meerderheid van de kantoormedewerkers schat het werk van schoonmakers hierdoor hoger in. Volgens onderzoek van hygiëne-expert Tork, onderdeel van papierfabrikant SCA, speelt de bedrijfsgrootte wel een belangrijke rol in de houding van kantoormedewerkers tegenover schoonmaakpersoneel. Hoe groter het bedrijf, hoe onpersoonlijker het contact met de schoonmaker.

Onderdeel van bedrijfsimago
Een schone werkplek is zowel voor het bedrijf als voor de medewerkers van groot belang. Voor 84% van de medewerkers heeft een schone werkplek een positieve invloed op de kwaliteit van het werk. Nog belangrijker is een schone werkomgeving voor de uitstraling van een onderneming: 92% van de medewerkers is van mening dat het werk van schoonmaakpersoneel bijdraagt aan het imago van een bedrijf. Daarnaast laat een gedetailleerde analyse van de resultaten ook grote verschillen zien.

• Contactfrequentie: duidelijk meer contactmomenten in grotere kantoren
    40% van de medewerkers, werkzaam in een kantoor van meer dan 200 medewerkers, loopt dagelijks een schoonmaker tegen het lijf. In kleinere kantoren met minder dan 10 medewerkers is dat slechts 15%.
  • Begroetingsnorm: groot en anoniem vs. klein en vriendelijk
    Ondanks de hogere contactfrequentie bij grotere organisaties, zijn de ontmoetingen in kleinere kantoren over het algemeen vriendelijker van aard. In bedrijven met minder dan 10 medewerkers begroet 84% van de medewerkers de schoonmakers altijd. In kantoren met meer dan 200 medewerkers is dat slechts 71%.
  • Persoonlijke herkenning: namen en gezichten
    Ook in het onthouden van namen en gezichten zijn grote ondernemingen duidelijk minder goed dan kleine. In kantoren met meer dan 200 medewerkers kent slechts 37% de naam van de schoonmaker. In kantoren met minder dan 50 medewerkers is dat 60%.
  • Werkkleding: in grote bedrijven een grotere vereiste
    In grotere ondernemingen met meer dan 50 medewerkers vindt 40% van de medewerkers dat schoonmakers een herkenbaar werkuniform moeten dragen. In bedrijven met minder dan 50 medewerkers is dat 30%.

"Schoonmakers werken in een sociale context, waarin gesprekken en relaties met andere medewerkers onderdeel zijn van de dagelijkse werksfeer. Hoe beter we de synergie tussen schoonmakers en kantoormedewerkers begrijpen, hoe efficiënter we onze klanten kunnen helpen om hun producten, diensten en processen zo efficiënt mogelijk in te zetten. Zo kunnen we streven naar een goede co-existentie in daytime cleaning. Uiteindelijk moeten schoonmakers zo effectief mogelijk te werk kunnen gaan binnen de sociale omgeving waarin ze aan de slag zijn”, vertelt Renee Remijnse, marketingmanager bij Tork.

Het complete, Europese onderzoeksrapport kunt u hier raadplegen.

Over het onderzoek
Het Europese onderzoek werd uitgevoerd door QuestBack in opdracht van Tork. De doelgroep bestond uit 3.056 kantoormedewerkers, verspreid over 6 markten: Zweden, Groot-Brittanië, Frankrijk, Duitsland, Rusland en Nederland. Reacties werden door middel van online web panels verzameld en uitnodigingen werden via e-mail verspreid. 59,9% van de respondenten zijn vrouwen en 40,1% mannen. De respondenten zijn met een gelijke spreiding als het gaat om kantoorgrootte.

Over Tork®
Het merk Tork omvat een volledig assortiment producten en diensten op het gebied van hygiëne en reiniging voor de horecasector, de gezondheidssector en ook voor voedingsindustrie, kantoren, scholen en de industriële sector. Tot de producten behoren dispensers, papieren handdoeken, toiletpapier, zeep, servetten, industriële poetsrollen en keukenpapier. Door ervaring op het gebied van hygiëne, functioneel design en duurzaamheid is Tork marktleider in Europa geworden. Tork is een wereldwijd merk van SCA en een betrokken partner voor klanten in meer dan 80 landen. Het actuele nieuws en de innovaties van Tork vindt u op www.tork.be

Over SCA
SCA is een toonaangevend, wereldwijd hygiëne- en bosproducten bedrijf. De Groep ontwikkelt en produceert duurzame personal care-, tissue- en bosproducten. Verkoop vindt plaats in ongeveer 100 landen via een aantal sterke merken, waaronder wereldwijd TENA en Tork en regionaal Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo en Vinda. Als Europa’s grootste particuliere boseigenaar, legt SCA een bijzondere nadruk op duurzaam bosbeheer. De Groep heeft rond de 44.000 medewerkers en de verkoop in 2014 bedroeg 11,4 miljard EURO. SCA is gesticht in 1929, heeft zijn hoofdkwartier in Stockholm, Zweden en is genoteerd op de NASDAQ OMX Stockholm. Voor meer informatie, bezoek www.sca.com