Basculebruggen A11 Boudewijnkanaal aangedreven door Bosch Rexroth

Woensdag 8 november 2017 — Sinds eind augustus 2017 zorgt de A11 voor een vlotte verbinding tussen Brugge en Knokke-Heist. Deze 12-kilometer lange autosnelweg kruist het Boudewijnkanaal, waar relatief veel scheepvaart is. De kleinere schepen kunnen zonder moeite onder de snelweg varen. Voor de grotere scheepvaart zijn in de snelweg twee basculebruggen gebouwd. Deze worden hydraulisch aangedreven door Bosch Rexroth en kunnen in 90 seconden volledig geopend worden. Op die manier wordt de wachttijd voor het verkeer aanzienlijk verkort.

Intelligent gestuurde aandrijving met vijf motor-pompsets
Een basculebrug is een brug die kan openen en sluiten door te roteren om de horizontale as die haaks op het wegdek van de brug staat. Aan de ene kant van het draaipunt bevindt zich het brugdek, aan de andere kant het contragewicht. Omdat het brugdek en het contragewicht met elkaar in evenwicht zijn, kost het uiteindelijk minder energie om de brug te openen en te sluiten.

Beide bruggen zijn voorzien van twee hydraulische cilinders met een boring van 800 mm, een stangdiameter van 340 mm en een slag van maximaal 4700 mm. De cilinderstangen beschermen tegen corrosie en hebben een positieve invloed op de loopeigenschappen. Hierdoor verlaagt de onderhoudsbehoefte van de aandrijving.

Voor de aandrijving van deze cilinders beschikt elke brug over vijf motor-pompsets waarbij de elektromotoren elk een vermogen van 200 kW hebben. Deze elektromotoren worden aangestuurd door de IndraDrive Mi intelligente frequentieomvormers van Bosch Rexroth. De combinatie van de vijf pompeenheden met bijhorende frequentieomvormers en geïntegreerde motion control in de aandrijving zorgt voor een slimme cascaderegeling. Hierdoor is de brug in alle omstandigheden met de geschikte snelheid te bedienen.

Voor het overbrengen van de hydraulische energie naar de hydraulische cilinders is bijna twee kilometer roestvast inox leidingwerk in het systeem gemonteerd. Zowel de motor-pompsets als het leidingwerk werden in een werkplaats op voorhand gemonteerd om bij de installatie ter plaatse extra werkzaamheden te vermijden.

Brug opent in maximaal 90 seconden
Om de wachttijd voor het verkeer op de A11 tot een minimum te beperken, is er een maximumtijd van 90 seconden ingesteld om de brug te openen. Bij deze snelheid moet het verkeer ongeveer 15 tot 20 minuten wachten. Door de opstelling van vijf pompeenheden per brug is de brug in alle omstandigheden met de geschikte snelheid te bedienen. Ongeveer 15 seconden na het startbevel bereikt de brug zijn regimesnelheid. Deze blijft aangehouden tot de brug zijn deceleratiefase inzet.

Als een groot zeeschip onder de brug wil varen, moet het een verzoek tot openen indienen bij de brugbedienaar. Deze bekijkt dan wanneer het mogelijk is om de brug te openen door te kijken naar de tijdsregeling van de spoorwegbrug die naast de basculebrug van de A11 ligt. Daarna wordt er gekeken of er geen dringende gevallen zijn waarbij de brandweer, de MUG of een ziekenwagen over de brug moeten rijden. Als er geen overlappingen zijn, geeft de brugbedienaar toestemming om de brug te openen. Bij het openen van de brug wordt het naderende verkeer tijdig gewaarschuwd door variabele signalisatieborden. Die borden waarschuwen de weggebruikers en geven informatie over de toegestane snelheid. Vlak voor de brug verhinderen slagbomen de toegang. Zo kan het scheepvaartverkeer gemakkelijk en snel doorvaren.

Extra beveiliging door slimme camera’s van Bosch
Voor extra beveiliging zijn er slimme camera’s van Bosch geplaatst. De beelden worden gebruikt om lokaal de bediening van de brug uit te voeren. Op hetzelfde moment worden de beelden doorgestuurd naar het Vlaams Verkeerscentrum in Antwerpen, waar ze gebruikt worden om de snelweg te monitoren op ongevallen en files.

Dertig jaar lang onderhoud
Bosch Rexroth is de komende dertig jaar verantwoordelijk voor het onderhoud aan de twee bruggen. Er is daarom een onderhoudsplanning opgesteld waarin acties zijn opgenomen. Allereerst is het belangrijk om de slijtdelen tijdig te vervangen en de kwaliteit van de olie te analyseren in een speciaal lab. Deze resultaten zullen aangeven of de olie vervangen moet worden of dat er andere factoren zijn die bijdragen aan de vroegtijdige degradatie van de olie. Dit systeem wordt door verschillende sensoren ondersteund. Er zijn sensoren die het olieniveau en de temperatuur van het oliereservoir bewaken en die de reinheid van de filters controleren. Zo is ook het onderhoud gemakkelijk uit te voeren en worden eventuele problemen tijdig gemeld.

---

Economisch, nauwkeurig, veilig en energiebesparend: de aandrijf- en besturingstechnologie van Bosch Rexroth zorgt ervoor dat machines en systemen van elke omvang in beweging komen. Het bedrijf bundelt zijn wereldwijde knowhow van mobiele toepassingen, machinale toepassingen en engineering, fabrieksautomatisering en duurzame energie om innovatieve onderdelen en op maat gemaakte systeemoplossingen en diensten te ontwikkelen. Bosch Rexroth biedt klanten hydraulische technologie, elektrische aandrijf- en besturingstechnologie en lineaire bewegings- en assemblagetechnologie uit één hand. Bosch Rexroth heeft vestigingen in meer dan 80 landen en de circa 31.100 medewerkers hebben in 2015 een omzet gerealiseerd van ongeveer 5,4 miljard.
Meer informatie is te vinden op
www.boschrexroth.com

De Bosch Groep is een wereldwijd toonaangevend technologiebedrijf en dienstverlener. Er werken wereldwijd ongeveer 390.000 medewerkers (situatie op 31 december 2016). Het bedrijf realiseerde in 2016 een omzet van 73,1 miljard euro. De activiteiten zijn onderverdeeld in vier bedrijfssectoren: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods en Energy and Building Technology. Als toonaangevende IoT-onderneming biedt Bosch innovatieve oplossingen voor slimme woningen, slimme steden, geconnecteerde mobiliteit en geconnecteerde industrie. Ze gebruikt haar knowhow op het vlak van sensortechnologie, software en diensten, alsook haar eigen IoT-cloud om aan haar klanten geconnecteerde, domeinoverschrijdende oplossingen aan te bieden vanuit één enkele bron. De strategische doelstelling van Bosch Group bestaat erin innovaties aan te reiken voor een geconnecteerd leven. Bosch verbetert de levenskwaliteit wereldwijd met producten en diensten die innovatief zijn en enthousiast maken. Op die manier biedt de onderneming wereldwijd "Technologie voor het leven". De Bosch Groep bestaat uit Robert Bosch GmbH en de ongeveer 440 dochterondernemingen en regionale filialen in zowat 60 landen. Verkoop- en dienstverlenende partners meegerekend dekt het wereldwijde productie-, ontwikkelings- en verkoopnetwerk van Bosch nagenoeg elk land in de wereld. De basis voor de toekomstige groei van de onderneming is haar innovatiekracht. Verdeeld over 120 vestigingen over de hele wereld stelt Bosch 59.000 werknemers te werk in onderzoek en ontwikkeling.

Meer informatie is online te vinden op www.bosch.be, www.bosch.com, www.bosch-press.com, www.twitter.com/BoschPresse, https://www.linkedin.com/company/bosch-belgium