Automechanika 2016

Bosch stelt slimme oplossingen voor de werkplaatsen van de toekomst voor - Connectiviteit verbetert de efficiëntie en de kwaliteit van het voertuigonderhoud

Dinsdag 13 september 2016

• Ontdek de geconnecteerde werkplaats op de Bosch-stand in Hal 9
  • Elk uur meerdere productvoorstellingen
  • Diagnoseapparatuur, onderdelen en diensten: diverse innovaties en nieuwe ontwikkelingen

Voor Bosch zijn de "geconnecteerde werkplaats", de interactie met andere webgebaseerde diensten en de toepassing van Augmented Reality het hoofdthema op Automechanika 2016. Op de 2.400 m2 grote beursstand van Bosch in Hal 9 kunnen bezoekers de geconnecteerde werkplaats van 13 tot 17 september zelf ervaren. Elk uur vinden meerdere productvoorstellingen plaats zodat bezoekers op een interactieve manier kunnen kennismaken met de nieuwste oplossingen van Bosch.

Intelligente dataverwerking, het "Internet der Dingen" en de toegenomen netwerking van producten met hun omgeving betekenen een enorm potentieel voor de werkplaats. Ze vereenvoudigen de programmering en planning van afspraken en verbeteren de individuele dienstverlening bij het onderhoud. De gegevens over het voertuig en de reparatiegeschiedenis zijn al beschikbaar zodra het voertuig de werkplaats binnenrijdt. De diagnoseapparatuur wisselt automatisch gegevens uit en belangrijke fabrikantgegevens kunnen door de garagisten in realtime geraadpleegd worden.

De geconnecteerde werkplaats: Bosch Connected Repair
Bosch stelt tijdens Automechanika 2016 voor het eerst de software Connected Repair voor. Connected Repair verbindt de aanwezige apparatuur van Bosch in de werkplaats. Eerder verzamelde gegevens van het voertuig zijn onmiddellijk op alle computergebaseerde systemen beschikbaar.

Om toegang te krijgen tot de gegevens van een reeds geïdentificeerd voertuig, hoeft de gebruiker enkel het kenteken of identificatienummer (VIN) van het voertuig aan het werkstation in te voeren.

Voor de daaropvolgende afspraken in de werkplaats is geen extra identificatie nodig. Aan de hand van het kenteken of VIN  kan de volledige geschiedenis van het voertuig, met inbegrip van alle testresultaten, aan elk werkstation en op elk moment geraadpleegd worden. Daarnaast maakt de software gebruik van een innovatieve voertuigidentificatie waardoor de individuele testapparaten specifieke parameters kunnen aanvullen. Bij een toekomstige afspraak worden deze identificatieparameters dan opnieuw gebruikt. Dit bespaart insteltijd aan de verschillende werkstations, verlicht de werkprocessen en voorkomt onnodig dubbel werk.

Met behulp van een fotofunctie kan de staat van het voertuig op een gestandaardiseerde en afdrukbare manier door de werkplaats worden vastgelegd. Hierdoor kunnen de klanten op een transparante manier over noodzakelijke reparaties worden geïnformeerd.

Door middel van een activeringscode wordt de software voor de connectering van de volledige werkplaats geactiveerd. De code kan vervolgens op elke computer in de werkplaats gebruikt worden. Voor optimale prestaties adviseert Bosch het opzetten van een aparte servereenheid. Informatie over de uitgevoerde werkzaamheden aan het voertuig kan dan op elk individueel werkstation centraal worden opgeslagen en geraadpleegd. Met behulp van een standaardinterface is ook verbinding met de meeste dealermanagementsystemen mogelijk.

Op dit ogenblik kunnen volgende Bosch-systemen via Bosch Connected Repair worden geconnecteerd:

• ACS 752 aircoservicestation
  • KTS diagnosetesters met ESI[tronic] 2.0 werkplaatssoftware
  • FWA 9000 en FWA 4630 wieluitlijnapparatuur
  • FSA 500 meetmodule

Tegen eind 2016 zullen ook volgende systemen geïntegreerd zijn:

• FSA 7xx motortester
  • HTD 815 koplamptester
  • BEA 750 emissie-apparatuur

Augmented Reality: Oog voor belangrijke informatie op het juiste moment
De extra informatie die door Augmented Reality wordt weergegeven is de sleutel tot een steeds complexere technologische wereld. Het wordt voor autotechnici steeds moeilijker om dagelijks alle vereiste kennis te verwerven en deze ook toe te passen. Op het juiste moment toegang hebben tot de meest recente essentiële informatie vergroot de productkennis en bespaart tijd, terwijl de klanten een betere kwaliteit bij reparaties en een snellere service krijgen.

Door de camera van het apparaat op het voertuig te richten wordt de vereiste aanvullende informatie met behulp van een tablet-computer of slimme bril in het werkelijke beeld geïntegreerd. Deze informatie kan verklarende tekst en instructies, handleidingen en schema's, driedimensionale objecten of foto's, en zelfs video's zijn. Zo kunnen zelfs verborgen onderdelen of kabelbomen worden weergegeven - een functie die de autotechnicus zeer waardeert. De tijd nodig om geavanceerde reparaties uit te voeren, kan worden verminderd met 10 tot 15 procent. Extra toepassingsgebieden zijn bijvoorbeeld trainingen en salesopleidingen.

Om efficiënte Augmented Reality-toepassingen te ontwikkelen, creëerde Bosch het Common Augmented Reality Platform (CAP), waardoor snelle en eenvoudige integratie van digitale en visuele inhoud, bijvoorbeeld in technische documentatie, mogelijk is. Dit platformoverschrijdend systeem werkt onafhankelijk van specifieke tracking- en renderingtechnologieën. Bosch gaat ervan uit dat in 2018 de eerste werkplaatsen al met Augmented Reality-toepassingen zullen werken.

Naast de nieuwste diagnoseapparatuur, wielserviceapparatuur en de digitale HTD 815 koplamptester, zet Bosch ook andere producten in de kijker, zoals de M LI-ion motoraccu's en de het nieuwe assortiment stuurdelen. Verder worden ook nieuwe geconnecteerde telematicaoplossingen voor kleine en middelgrote bedrijven voorgesteld.

Naast Bosch zullen ook Beissbarth, Robinair, Sicam en OTC hun meest recente innovaties voorstellen.

---

De divisie Automotive Aftermarket (AA) voorziet de vervangmarkt en werkplaatsen wereldwijd van een compleet aanbod aan diagnose- en werkplaatsuitrusting, en een uitgebreid gamma aan onderdelen – nieuwe en vervangstukken - voor personen- en bedrijfsvoertuigen. Het AA-assortiment bestaat uit originele Bosch-onderdelen en specifieke zelf ontwikkelde producten en diensten. Meer dan 17.000 medewerkers in 150 landen, ondersteund door een wereldwijd logistiek netwerk, zorgen ervoor door dat meer dan 650.000 verschillende onderdelen snel en tijdig bij de klanten geraken. Via de afdeling "Automotive Service Solutions" stelt AA test- en werkplaatsapparatuur, diagnostic software, opleidingen en technische informatie ter beschikking. De afdeling is bovendien ook verantwoordelijk voor Bosch Car Service, het grootste wereldwijde netwerk van onafhankelijke garagehouders met meer dan 16.000 franchisehouders, en van AutoCrew met meer dan 1.000 partners.

Voor meer informatie surft u naar www.bosch-automotive.com.

De Bosch Groep is een wereldwijd toonaangevend technologiebedrijf en dienstverlener. Er werken wereldwijd ongeveer 375.000 medewerkers (situatie op 31 december 2015). Het bedrijf realiseerde in het boekjaar 2015 een omzet van meer dan 70,6 miljard euro. De activiteiten zijn onderverdeeld in vier bedrijfssectoren: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods en Energy and Building Technology. De Bosch Groep bestaat onder meer uit de Robert Bosch GmbH met ongeveer 440 dochter- en regionale maatschappijen in ongeveer 60 landen. Het Bosch wereldwijde productie- en verkoopnetwerk, inclusief verkoop- en service partners, is vertegenwoordigd in ongeveer 150 landen. De basis voor de toekomstige groei van het bedrijf is de innovatieve kracht. Bosch stelt 55.800 medewerkers te werk in onderzoek en ontwikkeling op ongeveer 118 locaties over de hele wereld. De Bosch Groep bevordert met al zijn producten en diensten de levenskwaliteit van mensen door middel van innovatieve, nuttige en fascinerende oplossingen. Op die manier biedt het bedrijf wereldwijd “Technologie voor het leven”.

Meer informatie vindt u op www.bosch.com, www.bosch.nl, www.bosch.be, www.bosch-press.com, en http://twitter.com/BoschPresse.