AirPlus blijft groeien en versterkt positie door uitgifte van zakelijke creditcards in de Benelux

Boekjaar 2016: goede resultaten ondanks een bewogen markt

Vrijdag 2 juni 2017 — Amsterdam - Het jaar 2017 begon veelbelovend voor AirPlus International, toonaangevend wereldwijd aanbieder van betalings- en factureringsoplossingen voor zakenreizen.De groei zet namelijk voort, mede dankzij de succesvolle overname van BCC Corporate, de Belgische uitgever van zakelijke Visa en MasterCard en voormalige dochteronderneming van de Alpha Card Group. De recente overname van BCC Corporate betekent dat de Europese groeistrategie van AirPlus International in een nieuwe fase is beland.

“De veranderingen in de Europese regelgeving rond betaalkaarten betekent dat verschillen tussen grenzen en landen snel vervagen. Daardoor ziet de sector zich genoodzaakt zich snel aan te passen. We vinden dat het tijd is onze klanten producten en diensten aan te bieden die internationaal gestandaardiseerd zijn. De overname van BCCC is een belangrijke stap in die richting”, verklaart Patrick W. Diemer, voorzitter van de Raad van Bestuur van AirPlus International. Door in de Benelux eigen zakelijke Visa en MasterCard creditcards uit te geven, biedt AirPlus bedrijven het totale productportfolio aan: van creditcards, centrale betaaloplossing, reisverzekeringen en virtuele betalingsoplossingen tot rapportagetools en wereldwijde service.

In het boekjaar 2016 heeft AirPlus International goed gepresteerd ondanks zwakke marktontwikkelingen in de wereldwijde sector van zakenreizen. Het bedrijf behaalde met zijn creditcards wereldwijd in totaal een facturatievolume van zo’n 14 miljard euro (+1,7%). De omzet bleef 335 miljoen euro. Het resultaat vóór rente en belastingen bedroeg 76 miljoen euro, een groei van 46 procent ten opzichte van het voorgaande jaar (2015: 52 miljoen euro). De uitzonderlijke groei is te danken aan inkomsten uit de verkoop van financiële activa. Dankzij deze eenmalige transactie behaalde AirPlus een winst van 36 miljoen euro.

Ook dit jaar opnieuw groei in Nederland

In Nederland groeide in 2016 het aantal bedrijven dat vertrouwt op de oplossingen van AirPlus voor het dagelijkse beheer en de betaling van hun zakenreizen met 6,5 % tot 2020, terwijl het facturatievolume steeg met 8%. "Als men bedenkt dat de gemiddelde ticketprijs met 5,5% is gedaald ten opzichte van 2015, is dit een uitstekend resultaat," aldus Lian Wolfs, verantwoordelijk voor AirPlus in de Nederlandse markt. Het A.I.D.A. volume had een groot aandeel in deze positieve resultaten, dat een stijging van 38% liet zien. Met de A.I.D.A. virtuele creditcard kan een bedrijf snel MasterCard®-creditcardnummers genereren voor specifieke transacties en zo wereldwijd betalen voor reisservices. Aan elk kaartnummer kunnen restricties worden toegekend in de vorm van een specifiek doel, een vast bedrag, een geldigheidsperiode of de valuta. Alle kosten worden centraal gefactureerd via de AirPlus Company Account en tezamen met de details weergegeven op het statement.
Deze sterke groei onderstreept de strategie van het bedrijf om blijvend te investeren in mobiele en virtuele betalingsoplossingen.

Het boekjaar 2017 is ook positief van start gegaan: in vergelijking met het eerste kwartaal van 2016 is het verkoopvolume in Nederland gestegen met 11 procent.

Over AirPlus International:

AirPlus is een toonaangevende internationale aanbieder van oplossingen voor het dagelijkse beheer van zakenreizen. Bijna 49.000 bedrijven zijn klant en rekenen op AirPlus voor de betaling en analyse van de kosten van hun zakenreizen. De producten en diensten komen wereldwijd op de markt onder het merk AirPlus International. Het AirPlus Company Account is het succesvolste account met centrale rekening op basis van UATP. Meer informatie is beschikbaar op www.airplus.com.

Patrick W. Diemer.
Lian Wolfs.