50 miljoen duwbanden geproduceerd bij Bosch Transmission Technology B.V. in Tilburg

Vraag naar Continu Variabele Transmissie blijft groot

Vrijdag 9 juni 2017

• Laag verbruik en geringe CO2-uitstoot stimuleren vraag naar CVT-systemen
  • Productie duwbanden blijft stijgen
  • Tilburg is klaar voor de toekomst

Tilburg - Bij Bosch Transmission Technology B.V. in Tilburg rolde onlangs de 50 miljoenste duwband van de productielijn. De productie van duwbanden bij de marktleider in de ontwikkeling en massafabricatie voor stalen duwbanden voor Continu Variabele Transmissie (CVT) blijft toenemen, gestuwd door een sterke vraag in Azië en de Verenigde Staten. Maar ook in Europa wint de CVT aan populariteit.

“Steeds meer autoproducenten bieden vanwege het lage verbruik en de geringere CO2-uitstoot hun modellen ook in een CVT-versie aan. Dat heeft uiteraard ook gevolgen voor de productie hier in Tilburg. In 2010 werd de 10 miljoenste duwband gevierd en in 2012 volgde al de 25 miljoenste. Nu hebben we 50 miljoen geproduceerde duwbanden op de teller,” zegt Han-Hein Spit, Vice President van Bosch Transmission Technology B.V..

De duwband, hart van CVT-systeem
Bosch Transmission Technology B.V. ontwikkelt en produceert duwbanden, het hart van een CVT-systeem. Een duwband bestaat uit honderden individuele, speciaal ontworpen stalen elementen die bij elkaar worden gehouden door twee pakketten van stalen snaren van een hoogwaardige legering. Dat maakt de duwband gemakkelijk aan te passen. Er hoeft geen volledig nieuwe duwband voor elk nieuw automodel worden gemaakt. Een paar aanpassingen aan het standaardmodel volstaan.

Bij een Continu Variabele Transmissie vindt er tijdens het schakelen geen onderbreking van de trekkracht plaats. De besturingseenheid van de CVT selecteert automatisch de beste verhouding tussen toerental en het vereiste koppel voor de gewenste rijprestaties. Met CVT accelereert de auto soepel. Door deze soepele en dynamische versnelling is rijden met CVT gemakkelijk en comfortabel. CVT komt daardoor uitstekend tot zijn recht in stedelijk stop-en-go- verkeer. Omdat de motor voortdurend op zijn meest efficiënte punt werkt, is een CVT zeer zuinig, met een lage CO2-uitstoot. CVT is geschikt voor aandrijflijnen met benzine- en dieselmotoren en voor hybride aandrijflijnen.

In 2016 werden wereldwijd 12 miljoen CVT-systemen geproduceerd. Verwacht wordt dat dit in 2020 tot ruim 18 miljoen zal oplopen. De wereldwijde verkoop van auto’s blijft de komende jaren stijgen, met daarbij een toenemend aandeel van auto’s met een automatische schakeling. De comfortabele en efficiënte CVT is hiervoor een uitstekende oplossing.

Tilburg als “center of competence”
Bosch Transmission Technology B.V. heeft zowel een productieafdeling als een engineeringafdeling. Beide werken heel nauw samen. In Tilburg is het ‘center of competence’ van de business unit CVT ondergebracht. Daarin wordt onderzoek gedaan naar de verbetering van de duwband, maar ook van de productietechnieken. Tilburg is ook de ‘lead plant’ van Bosch voor de productie van duwbanden. In de afgelopen jaren werd fors geïnvesteerd in nieuwe productietechnieken, een ultramodern machinepark en de uitbreiding van de productieoppervlakte.

De onderzoeksafdeling van Bosch Transmission Technology B.V. analyseert hoe de efficiëntie, duurzaamheid en het comfort van de duwband, bijvoorbeeld de geluidsreductie, verder verbeterd kunnen worden.

Zo ontwikkelde Bosch Transmission Technology B.V. de duwband van de toekomst, de Single Loopset Belt. Deze nieuwe duwband bestaat uit honderden speciaal ontworpen stalen elementen die door slechts één enkel pakket snaren van hoogwaardig staal bij elkaar worden gehouden. Het nieuwe bandontwerp vergroot de efficiëntie en leidt tot een verdere brandstofbesparing. De duwband van de toekomst zal vanaf 2020 in productie gaan.
Naast Tilburg heeft Bosch Transmission Technology ook een productieafdeling in Ho Chi Minh City, Vietnam en een assemblageafdeling in San Luis Potosi, Mexico voor de productie van duwbanden.

Historiek
1958                De Variomatic, de voorloper van de huidige Continu Variabele Transmissie (CVT),
                         wordt in alle DAF personenauto’s geïnstalleerd.

1965-1971     Ontwikkeling van de stalen duwband wordt gestart.

1972                Oprichting Van Doorne’s Transmissie B.V.

1985                Start massaproductie stalen duwbanden (voor Subaru Justy).

1995                Overname van Van Doorne’s Transmissie B.V. door Robert Bosch GmbH.
                         Productiestart van de tweede generatie duwbanden.

2007                In Tilburg rolt de 10 miljoenste duwband uit de fabriek.

2009                Bosch Transmission Technology B.V. wordt de nieuwe naam voor Van Doorne’s
                        Transmissie B.V.

2011                In Ho Chi Minh City, Vietnam wordt een tweede productielocatie in gebruik
                         genomen.

2012                Productie van de 25 miljoenste duwband.

2014                Uitbreiding van de fabrieken in Tilburg en Vietnam.

2015                Productie van de 40 miljoenste duwband.
                         In San Luis Potosi, Mexico wordt gestart met de assemblage van duwbanden.

2017                Productie van de 50 miljoenste duwband.

---

De Bosch Groep is een wereldwijd toonaangevend technologiebedrijf en dienstverlener. Er werken wereldwijd ongeveer 390.000 medewerkers (situatie op 31 december 2016). Het bedrijf realiseerde in 2016 een omzet van 73,1 miljard euro. De activiteiten zijn onderverdeeld in vier bedrijfssectoren: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods en Energy and Building Technology. Als toonaangevende IoT- onderneming biedt Bosch innovatieve oplossingen voor slimme woningen, slimme steden, geconnecteerde mobiliteit en geconnecteerde industrie. Ze gebruikt haar knowhow op het vlak van sensortechnologie, software en diensten, alsook haar eigen IoT-cloud om aan haar klanten geconnecteerde, domeinoverschrijdende oplossingen aan te bieden vanuit één enkele bron. De strategische doelstelling van Bosch Group bestaat erin innovaties aan te reiken voor een geconnecteerd leven. Bosch verbetert de levenskwaliteit wereldwijd met producten en diensten die innovatief zijn en enthousiast maken. Op die manier biedt de onderneming wereldwijd "Technologie voor het leven".
De Bosch Groep bestaat uit Robert Bosch GmbH en de ongeveer 440 dochterondernemingen en regionale filialen in zowat 60 landen. Verkoop- en dienstverlenende partners meegerekend dekt het wereldwijde productie-, ontwikkelings- en verkoopnetwerk van Bosch nagenoeg elk land in de wereld. De basis voor de toekomstige groei van de onderneming is haar innovatiekracht. Verdeeld over 120 vestigingen over de hele wereld stelt Bosch 59.000 werknemers te werk in onderzoek en ontwikkeling.

De onderneming werd in 1886 in Stuttgart opgericht door Robert Bosch (1861-1942) als 'Werkplaats voor fijne mechaniek en elektrotechniek'. De bijzondere aandeelhoudersstructuur van Robert Bosch GmbH staat garant voor de ondernemingsautonomie van Bosch Group. Die structuur biedt de onderneming de mogelijkheid om op lange termijn te plannen en te investeren in toekomstgerichte oplossingen. In totaal is 92 procent van de aandelen van Robert Bosch GmbH in handen van Robert Bosch Stiftung GmbH, een instelling van algemeen nut. De meerderheid van de stemrechten ligt bij Robert Bosch Industrietreuhand KG. Die vervult de ondernemingsfuncties. De overige aandelen zijn in handen van de familie Bosch en Robert Bosch GmbH.

Meer informatie is te vinden online op www.bosch.be,www.bosch.nl, www.bosch.com, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.com, www.twitter.com/BoschPresse, https://www.linkedin.com/company/bosch-the-netherlands, https://www.linkedin.com/company/bosch-belgium

vlnr: Patrick Incoletti, Han-Hein Spit, Peter De Troch